Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spela med mellanregister och diskant åt olika håll?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spela med mellanregister och diskant åt olika håll?

    Tjenare. Jag håller på att installera ett gladen zero pro 3-vägs i min opel vivaro. Original sitter diskanterna i instrumentbrädan, det är ett par 4" hål med en adapterplatta och diskant i för att passa i hålet. Mina mellanregister är 3,5" så jag har kapat ur denna adapterplatta så att mellanregisterna passar i 4" hålet. Således kommer mellanregisterna spela upp mot rutan, med liten vinkel in mot rutan.

    Nu funderar jag på vart jag ska placera diskanterna, antingen bredvid mellanregisterna upp mot rutan eller i ett par diskantpoddar (som jag redan har) och spela mer riktat med diskanterna.

    Viss problematik med fasfel/fördröjning lär det bli i teorin men frågan är om det ändå kan låta bättre med diskanten riktad åt motsatt passagerare eller om det blir pannkaka av allting, tanken är inte att tävla utan bara att få lite gött ljud i bilen.

    tänkte att några av er har säkert suttit i samma sits. Lägger upp bild på hur vinkeln ser ut på brädan (varning för nackspärr) gott nytt!
    Attached Files

  • #2
    Re: Spela med mellanregister och diskant åt olika håll?

    Är det där buntbanden är som du tänker att diskanten kan sitta?

    Diskanter är ju rätt enkla att flytta runt när de är inkopplade, så det är mitt tips. Lyssna dig fram till bästa positionen.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Spela med mellanregister och diskant åt olika håll?

      Jag har ett par såna här tänkte sätta dom uppe på brädan i närheten av mellanregistret.

      Får nog prova mig fram
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Re: Spela med mellanregister och diskant åt olika håll?

        Hej!

        Följer den här tråden då jag förmodligen kommer sätta samma kit i min bil. Någon som vet var man kan se frekvensåtergivningen på Gladens element? Dvs on-axis, 15 grader off, 30 grader off, 60 grader off osv?
        Många andra elementtillverkare har den infon på sina hemsidor, men jag har inte hittat något på Gladens sida.

        Comment


        • #5
          Re: Spela med mellanregister och diskant åt olika håll?

          Frekvensmätning av högtalare i olika grader, varför?
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment

          Working...
          X