Announcement

Collapse
No announcement yet.

Filterfråga. Dela midbas mot mellanregister och sub = bandpassfilter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Filterfråga. Dela midbas mot mellanregister och sub = bandpassfilter?

    tjenare. jag har ett 3vägs kitt, kör mellanregister och diskant passivt samt midbasar aktivt på två egna kanaler. Dessa behöver jag ju dela både neråt mot subben och uppåt mot mellanregistret , att de ska spela tex från 80hz till 350hz

    Jag antar att jag måste köpa ett steg med bandpassfilter då? Ofta får man ju bara välja en utav följande med en knapp: FULL, LPF eller HPF

    Har jag förstått det hela rätt ? någon som ev har en nakamichi nq722bd spelare och vet om det är bandpassfilter i den? Ser bara LPF och HPF i specifikationerna men inte om man kan köra dom samtidigt.

    om vi kollar detta steget jag bifogat te.x efter man valt "LPF/BP" hur ställer man då LPF och HPF för att te.x spela mellan 80 och 350hz ? Ställer jag LPF på 80 så spelar de väl bara upp till 80 och HPF på 350 så spelar det bara över 350?

    förstår inte
    Attached Files

  • #2
    Re: Filterfråga. Dela midbas mot mellanregister och sub = bandpassfilter?

    kanske kom på mig själv.. Man ställer LPF på tex 250hz och HP/BP på tex 80hz..

    så spelar högtalaren mellan 80 och 250hz ?

    Comment


    • #3
      Re: Filterfråga. Dela midbas mot mellanregister och sub = bandpassfilter?

      Du kom på dig själv!
      Vis vobiscum sit!

      Comment


      • #4
        Re: Filterfråga. Dela midbas mot mellanregister och sub = bandpassfilter?

        Originally posted by Nordenmark View Post
        Du kom på dig själv!
        yes Så då behöver jag antingen ett steg med LPF som går att ställa upp till 400hz och sen ställa HPF i stereon eller ett steg med bandpassfilter och låta bli stereon helt. (för att få middarna att spela mellan 80 och 350hz)

        man lär sig något nytt varje dag

        Comment

        Working...
        X