Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bryggat 4 kanals VS monoblock?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bryggat 4 kanals VS monoblock?

    Jag har lite ont om plats i vanen så jag funderar på att köpa ett lite större 4ch A/B steg och köra 2 kanaler till framsystemet och två kanaler bryggade till en bas. Aldrig gjort så tidigare. Blir det likvärdig kontroll på basen på det viset och påverkar det fram-kanalerna något?

  • #2
    Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

    Det är nog den absolut vanligaste varianten på hur man använder ett fyrkanalssteg, så kör på.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

      Originally posted by Nordenmark View Post
      Det är nog den absolut vanligaste varianten på hur man använder ett fyrkanalssteg, så kör på.
      Kanon tack !

      Comment


      • #4
        Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

        följdfråga. Jag antar att om man har ett 4ch steg och vill köra middar / Diskanter fram aktivt via detta så kan man enklast bygla "front" RCA signalen ifrån front till rear på 4ch steget och på så sätt få 4st front kanaler? Kanske självklara frågor för många Men när jag var igång med billjud förr så var jag bara intresserad av stora baslådor och monoblock..
        Last edited by Dawe_A; December 24, 2020, 12:39.

        Comment


        • #5
          Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

          Så kan du göra om steget har den filter inställningen, och har steget det har det nog en switch med där du kan internbygla inkommande ljud till kanal 1 & 2 vidare till kanalerna 3 & 4.

          Alla steg har dock inte så hög delning så det fungerar att dela ljudet aktivt mellan diskant och mellanregister.
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

            Originally posted by Nordenmark View Post
            Så kan du göra om steget har den filter inställningen, och har steget det har det nog en switch med där du kan internbygla inkommande ljud till kanal 1 & 2 vidare till kanalerna 3 & 4.

            Alla steg har dock inte så hög delning så det fungerar att dela ljudet aktivt mellan diskant och mellanregister.
            Du menar 3 vägs eller, mellan mallan och diskant? Vad är det för delningar jag ska kika på att de finns? Brukar väl finnas högpass och lågpass.. behövs mer?

            Är sugen på ett 2vägs kitt gladen zero pro 6.5" active som jag måste dela aktivt på steget isåfall. Men hade varit bra att kunna dela ett 3vägs
            Last edited by Dawe_A; December 24, 2020, 20:58.

            Comment


            • #7
              Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

              Vanligast är att steg har delning högpass och långpass mellan sub och kit- eller koaxialhögtalare och inte så hög delning som behövs för att dela mellan mellanregister och diskant.
              Vis vobiscum sit!

              Comment


              • #8
                Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

                Originally posted by Nordenmark View Post
                Vanligast är att steg har delning högpass och långpass mellan sub och kit- eller koaxialhögtalare och inte så hög delning som behövs för att dela mellan mellanregister och diskant.
                okej då antar jag att det är en DSP som gäller isåfall, eller en HU som klarar 3 vägs aktivt.

                tack för hjälpen
                Last edited by Dawe_A; December 26, 2020, 10:38.

                Comment


                • #9
                  Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

                  Köper man rätt steg så kan man dela vid rätt frekvenser och spara deg
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bryggat 4 kanals VS monoblock?

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Köper man rätt steg så kan man dela vid rätt frekvenser och spara deg
                    Kom över ett beg gladen zero pro 165.3 ifrån en av "dina killar" (som f.ö bör hört av sig till dig för att köpa en gladen zero pro 80 och skicka till mig).

                    Så nu behöver jag ett bandpass filter för att dela middarna aktivt 80-350hz... gladen pro 4/10 steget ser ut att fixa biffen

                    Det är du som ställt in de passiva filtren på detta kittet, jag antar att midden ska delas cirka 350hz 12db?

                    Trodde först att det skulle gå att köra hela kittet passtivt men det verkar ju som att det är ett 2-vägs passivt delningsfilter och att både M+ pch M- samt (+M) (-M) är till mellanregistret? Betyder inom parantes att det är +3db eller -3db tex ?

                    Rätt tunnt med information ifrån gladen på nätet får man ändå säga, när man söker upp kittet och kollar i manualer över delningsfilter så ser inte ens filtret likadant ut på bilden som det dom säljer med kittet antal jumpers osv. Heller ingen förklaring på vad eller hur man använder (M) på filtret.
                    Last edited by Dawe_A; December 29, 2020, 12:25.

                    Comment

                    Working...
                    X