Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hållare till diskant och mellanregister + dsp funderingar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hållare till diskant och mellanregister + dsp funderingar.

    Tjena tänkte höra om någon vet om det finns någon
    färdig hållare för diskant och mellanregister som får plats kring A stolpen? Samt om jag bestämmer mig för ett 3vägs kit och vill köra diskant + mellan på ett steg och middar på ett och dela aktivt , måste jag ha en dsp då eller kan man köra middarna på en "bak-kanal" och diskant + mellan på frontkanalen på ett 4ch steg ?

    Då måste jag väl ha passiv delning mellan diskant och mellan? Så ska jag dela helt aktivt så måste jag köra diskant , mellan och middar på helt skilda kanaler?

    Kan jag då koppla diskant på front och mellan på bakkanalen på ett 4ch steg och dela i Huvudenheten? Sen ett 2 kanals till middar. Men för att dela middarna aktivt så måste jag ha en dsp med fler kanaler eller?

    Kort och gott..för att dela ett 3vägs helt aktivt + en sub aå måste jag skaffa en dsp?.

    Vill egentligen inte ha 3vägs men det är långt mellan diskant och midbas placeringarna i vanen så jag är rädd att det blir för mycket seperation, te.x att röster hamnar för långt ner.

    Ha det gött!

  • #2
    Re: Hållare till diskant och mellanregister + dsp funderingar.

    Du behöver inte en DSP, du behöver bara ett steg som typ Gladen XS 75c6 eller en riktigt grym HU som kan köra 3-vägs.

    Nackdelen är att du måste splitta signalen för du vill väl även ha en sub (4-vägs)?
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Hållare till diskant och mellanregister + dsp funderingar.

      Originally posted by Nonne View Post
      Du behöver inte en DSP, du behöver bara ett steg som typ Gladen XS 75c6 eller en riktigt grym HU som kan köra 3-vägs.

      Nackdelen är att du måste splitta signalen för du vill väl även ha en sub (4-vägs)?
      Skulle du kunna förklara hur en sådan koppling med en sub skulle se ut om jag köper det steget ? Tänkte köra en Nakamichi NQ722BD huvudenhet som vad jag förstått kan dela 3vägs ? ev om jag kör ett 2 ch steg och ett 4ch ? Är rätt sugen på mosconi.. antar att de lirar lite finare än gladen? Samma tillverkare fast mer " top of the line?"

      Comment


      • #4
        Re: Hållare till diskant och mellanregister + dsp funderingar.

        Originally posted by Dawe_A View Post
        Skulle du kunna förklara hur en sådan koppling med en sub skulle se ut om jag köper det steget ?
        Det är basic, 1 par RCA in och sen trycker du in knappar efter hur du vill konfigurera.
        Du kan alltså köra kanal 1-4 på 1par RCA och 1 par till SUB på bryggade kanal 5-6, använder du 2 lågnivå så kan du styra sub från stereon.
        Eller så ett rent 3-vägs på front eftersom de inbyggda filterna tillåter det!


        Originally posted by Dawe_A View Post
        Tänkte köra en Nakamichi NQ722BD huvudenhet som vad jag förstått kan dela 3vägs ?
        Den har jag ingen som helst erfarenhet av!

        Originally posted by Dawe_A View Post
        ev om jag kör ett 2 ch steg och ett 4ch ? Är rätt sugen på mosconi.. antar att de lirar lite finare än gladen? Samma tillverkare fast mer " top of the line?"
        Skillnaden på Gladen och Mosconi är att Gladen är mer stampatakten produkter.
        Dom bara arbetar tillsammans så Gladen byggs i Asien och Mosconi i Italien!

        Kombon med 2 steg är nog den vanligaste setupen, dock inte vanligt att kunna köra aktivt 2 vägs på 4-kanalaren och sedan sub på 2-kanalren!
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Hållare till diskant och mellanregister + dsp funderingar.

          Originally posted by Nonne View Post
          Det är basic, 1 par RCA in och sen trycker du in knappar efter hur du vill konfigurera.
          Du kan alltså köra kanal 1-4 på 1par RCA och 1 par till SUB på bryggade kanal 5-6, använder du 2 lågnivå så kan du styra sub från stereon.
          Eller så ett rent 3-vägs på front eftersom de inbyggda filterna tillåter det!




          Den har jag ingen som helst erfarenhet av!



          Skillnaden på Gladen och Mosconi är att Gladen är mer stampatakten produkter.
          Dom bara arbetar tillsammans så Gladen byggs i Asien och Mosconi i Italien!

          Kombon med 2 steg är nog den vanligaste setupen, dock inte vanligt att kunna köra aktivt 2 vägs på 4-kanalaren och sedan sub på 2-kanalren!
          förstår ! Bästa hade väl varit att köra med en optisk ifrån HU till DSP då så att man får nytta av den bättre omvandlaren det många gånger sitter i en DSP.. Tips på bra prisvärd HU som har toslink eller optisk ut?

          Comment


          • #6
            Re: Hållare till diskant och mellanregister + dsp funderingar.

            Originally posted by Dawe_A View Post
            förstår ! Bästa hade väl varit att köra med en optisk ifrån HU till DSP då så att man får nytta av den bättre omvandlaren det många gånger sitter i en DSP.. Tips på bra prisvärd HU som har toslink eller optisk ut?
            Finns nästan inga nya maskiner med Toslink ut, nån alpine men dom kostar typ 15000kr

            Annars e det Stingers 2 olika modeller.


            https://www.aamp.se/product.html/sti...tegory_id=3111

            https://www.aamp.se/product.html/sti...tegory_id=3111

            Kan nog ordna en Alpine 800 för samma pengar med optisk kabel!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment

            Working...
            X