Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilstereo bygge i en XC70 -04

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilstereo bygge i en XC70 -04

    Tjena tänkte höra om nå tips på de system som jag funderat på att bygga in =)


    DVD: Alpine INA-W910R

    Framsystem: FOCAL POWER 2K 165KR
    Slutsteg: Alpine PDX-F6

    Subwoofer: 2st Alpine SWR-T12
    Slutsteg 1st Alpine PDX-M12

  • #2
    Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

    Ser ut som ett trevligt system! Blir det passiv delning mellan diskant och mellanregister? Om du ska kunna utnyttja basarna fullt ut så lär du nog ha dubbla M12, nog för att det kommer spela på även med bara ett steg men basarna tål mer. Men varför T10? Lådan lär ju ändå inte bli vidare slimad med 4 basar.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

      vad rekomenderar du för typ av delning mellan dom? =)

      Har tänkt bygga basarna mot hjulhuset i bagaget men de kan bli T12rna i stället å två stycken men vet inte hur stora lådor dom ska ha =)

      En tanke jag har är att jag vill bygga lite annorlunda vad tror du om JL 6" basar? 8st?

      Comment


      • #4
        Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

        För den passiva delningen mellan diskant och mellanregister skulle jag nog använt mig av originalfiltren, då slipper du en massa krånglig laborering med den biten. Sen mellan midbas och mellanregister vetetusan, jag vill köra så lågt som möjligt men det beror ju på hur högt man ska spela. DLS själva verkar rekommendera 400Hz/6dB för domen så börja där och prova dig fram!

        8st 6" basar vore brutalt med rätt låda! Klart mer udda än ett gäng 10" eller 12". Byggde en låda med en kompis för ett tag sen för 6st 8" som drivs med just 2st PDX-M12 och det spelar på rejält!
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

          Jag är ju inte ute efter ett jävla ljudtryck men man vill ju känna basen =)

          Har du nån aning om hur stor låda de skulle bli med fyra stycken i varje låda?

          Comment


          • #6
            Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

            Hittade på nätet

            Sluten Låda 4,2-5L
            Portad Låda 4-7L
            Så de är ju inga jätte volymer man pratar om

            Men jag vill ju köra en optimal låda =)

            Comment


            • #7
              Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

              Om du vill ha optimal låda så är det labba som gäller. Men om du frågar Optima här på forumet så kan du få ett bra utgångsobjekt iaf. Men jag skulle nog ha siktat på ungefär 25L portat till 4 basar, då kan du klossa ner lådan något eller stoppa i ull.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

                ja 25L är då inga problem att rymma =)

                men får man nån djup bas av dom små? =)

                Comment


                • #9
                  Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

                  Jag har ingen egen erfarenhet av JLs små basar men har kört både två och fyra av Amegas och dom gick då att få till å gräva rätt djupt, sen beror det ju på vad man har för krav, vid 20Hz händer det väl inte så mycket men vid 35Hz fanns det då fortfarande drag.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

                    Har iridium 6.3i kit och är supernöjd! Midbasarna klarar mkt bas och diskanten och mellanregistret är riktigt bra! Dock har jag problem med filtrena så får dela midbasen aktivt på steget annars får jag inget liv i dem alls märkligt nog!?:/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

                      Ja då har man skickat till olika affärer om en offert på grejorna så då får man se vad priset hamnar på =)

                      DVD: Alpine INA-W910R

                      Framsystem: Dynaudio Esotec 362
                      Slutsteg: Alpine PDX-F6

                      Subwoofer: 2st Alpine SWR-T12
                      Slutsteg 2st Alpine PDX-M12
                      Last edited by jigga; January 21, 2013, 09:49.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

                        Funderar på en ljudprocessor nån som har nå tips?

                        har tänkt använda Alpine PXA-H800 efter som resten av stereobygget kommer vara Alpine men det finns ju många andra också =)

                        JBL MS-8
                        Audison Bit One

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

                          Då var Alpine INA-W910R inköpt så nu är de bara resten kvar =)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

                            tjenare härligt med någon annan också som håller på alpine! detta är ett bygge jag kommer följa.
                            kommer bygget vara klart till i sommar så man får se den nå på nå utställningar/tävlingar i umeå?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bilstereo bygge i en XC70 -04

                              Originally posted by firechrille View Post
                              tjenare härligt med någon annan också som håller på alpine! detta är ett bygge jag kommer följa.
                              kommer bygget vara klart till i sommar så man får se den nå på nå utställningar/tävlingar i umeå?
                              blir inga tävlingar eller utställningar =)

                              Blir ett Focal framsystem hade tänkt bygga trevägssystem men blir att behålla så mycke orginal som möjligt så de får duga med 2vägs =) Men resten blir som planerat

                              Comment

                              Working...
                              X