Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fylla upp AC billigt i GBG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fylla upp AC billigt i GBG

    Originally posted by Mats H View Post
    Nja, ett system läcker alltid lite grann i tätningar och även slangar diffunderar ut gasen. Ett par hundra gram gas som ett normalt system inehåller, läcker i princip ut inom 10-15 år på alla bilar.

    Vet man med sig att ac'n blivit sämre med tiden och tillslut ger upp kan man enkelt toppa upp det igen. Har ac'n inte funkat på flera år, har man förmodligen mindre chans att lyckas med att bara fylla på.

    Får hem mitt kit från Envirosafe imorgon. Ska bli spännande att se om det funkar.
    Ok, en av tre är inte dåligt.

    Fruns hade ett rör till kondensorn som var helt av, inte lönt alltså.

    Min Picasso hade tryck så det räckte och blev över, nåt annat fel alltså.

    På Xm'en funkade det direkt. Fyllde bara en tub, men pumpen startade fint, trots att det skulle behövas lite mer gas. Låter det vara en stund och ser om det läcker innan jag fyller fullt.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #17
      Re: Fylla upp AC billigt i GBG

      Originally posted by BMF View Post
      Hur funkar dessa "fylla-på-själv-kit"?

      Ska ju vara en viss givenmängd gas i systemet med en viss tollerans. I min Yaris ska det tex vara 330g +-30g. Dvs inte alls mycket. Följer det med någon speciell mätare som känner av hur mycket som finns i och hur mycket man fyller på med?
      Och vad kostar kiten? I stor-sthlm är det ju priskrig på AC-service så det går att få utfört för under 1000-lappen nu.
      I det kit jag köpte så ansluter man en slang med manometer på lågtryckssidan, sen fyller man på gas tills man uppnår angivet tryck vid den temperatur som råder.
      Viktor Forsell
      Tävlar just nu inte med sin egna bil.
      Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

      Comment


      • #18
        Re: Fylla upp AC billigt i GBG

        Okej jobbar ej med bil ac men det har hänt att man tittat på en å annan bil ac *host host*. Gör det själv kit funkar BARA om ni har gas kvar i systemet, är det tomt så ska man vacuum suga. Senast två veckor sen kom en förbi som en på hennes jobb fixat acn åt henne med gör det själv kit. Men hennes bil var tom när han fyllde så luften som blir kvar måste gjort sånt mottryck att ventilerna i kompressorn har knäckts (ny kompressor 3-5tusen), det hade funkat nån dag, men motorn hade visst gått tungt och skrikit på remmen ibland. Oftast löser ju högtrycksvakten, men tydligen inte på ford fiesta så man får passa sig.

        Sen dem där automatiska maskinerna, vi hade en test maskin på skolan. Dem är EJ jättepålitliga, och bara för att du vacuumsuger i 30min betyder inte att ditt system är tätt, för det krävs ett vacuumprov och/eller täthetsprovning med övertryck. Och o-ringar kan suga tätt som nämnt under vacuum. Alltid bättre göra det manuellt om man vet vad man gör.

        Sen är jag starkt emot uv-vätska, igentligen väldigt bra. MEN bil ac verkstäder verkar överdriva användningen av detta. Har träffat på flera bilar som haft plugg i systemet av detta och andra har varit smockfulla med uv-vätska.

        Tips om ni fyller själv, skippa kolla på den billiga skitmätaren, känn istället på den grova röret som kommer genom torpedvägen till kompressorn. Ska vara ungefär 4-7grader. Sen har ni heller inget koll på vad som händer på högtryckssidan, vissa bilar jobbar väldigt högt i tryck, kan lätt vara uppemot 25bar på tomgång, men oftast kring 15bar, så olika bilar emellan

        Comment


        • #19
          Re: Fylla upp AC billigt i GBG

          Originally posted by ToriBass View Post
          Kom faktiskt tidigare än beräknat så jag har fyllt på i min bil och det var verkligen så smidigt som filmen på hemsidan ger sken utav.
          Längst tid tog det faktiskt att komma åt lågtrycksporten då det bla var 5st xenonballaster ivägen.

          Fyllningen gick bra och mitt system kyler alla tiders.
          Fungerar fortf, eller?
          __________________
          Mvh Jonas
          Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
          8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
          Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

          Comment


          • #20
            Re: Fylla upp AC billigt i GBG

            Originally posted by joj View Post
            Fungerar fortf, eller?
            Yes, än så länge inget märkbart läckage som det var förra gången när det fylldes på firma.
            Då höll det knappt en månad innan man hörde att systemet inte var helt fullt.
            Dvs ett "susande" ljud vid uppstart och som tog längre och att försvinna tills det en dag inte försvann och strax efter detta slutade kompressorn att starta.
            Viktor Forsell
            Tävlar just nu inte med sin egna bil.
            Däremot i högsta grad inblandad i "Morsans Trailblazer"

            Comment


            • #21
              Re: Fylla upp AC billigt i GBG

              Är systemet trycklöst, tomt på gas, ska man definitivt vacumsuga. Finns det luft (egentligen syre) kvar i systemet så kan det bli stora problem.
              På högtryckssidan blir det mellan 15 och 20 bar. Vid så höga tryck kan syret som finns kvar i systemet göra att även inerta gaser som R134a eller kompressoroljan självantänds och exploderar. Det kan vara både farligt och bli dyrt.
              "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

              "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

              Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

              Comment

              Working...
              X