Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad skall jag ha i en Tiguan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad skall jag ha i en Tiguan?

    Hej. Har inte byggt ljud på ett par decennier men när jag nu köpt en privat bil igen så känns det som det är dags.

    Jag inser dock att jag kommer att behöva lite hjälp. De märken som gällde för 20 år sedan finns inte idag och då handlade allt om att hålla signalvägen ren, nu verkar det vara DSP med Appar i telefonen som gäller :-)

    Detta är mina förutsättningar:

    Har:
    Tiguan 2017 (mk2) med tråkig orginal-sterio
    Phoenix Gold qx 4150 (4 kanals slutsteg ).
    En subbas 10" i sluten låda (kan inte komma ihåg märket just nu.
    En budget på ca 6000 :-

    Tror att jag behöver:
    - En enklare DSP.
    - Min huvudenhet (MIB2 STD) har bara högnivåutgångar vad jag förstår.
    - Nya högtalare till framdörrarna.
    - Nått 2-vägssystem som helst passar rakt in. (Tror att 6,5" kommer att fungera...)

    Jag kommer inte att bygga något vräkigt utan vill bara få "vettigt" ljud i bilen. Min tanke just nu är att klippa högtalarkablarna till främre högtalarna bakom huvudenheten och dra ner dem under passagerarsätet där jag installerar DSP och slutsteg. Sedan går det ett kabelknippe tillbaka till huvudenheten där jag skarvar på orginalhögtalarnas kablar igen. (Alltså använda orginalhögtalarkablarna i dörrarna...

    Eventuellt bryggkopplar jag de andra två kanalerna och drar till min baslåda i bak...

    Så... Vad tror ni om denna lilla plan?

    Har ni några tips på DSP och högtalare?

    Är det någon som har erfarenhet av att bygga i en mk2 tiguan?

    Jag lyssnar mest på FUNK/Blues/jazz/POP. Jag gillar detaljrikedom och stram bas, mer än ljudtryck och rutor som skakar... (Börjar kanske bli lite gubbe...)

    Går det att hitta en DSP + nya högtalare fram för runt 6000 sek?

    Om ni här på forumet hjälper mig och skickar mig i rätt riktning lovar jag att posta "bygget" varefter det fortskrider...

    Fler frågor lär dyka upp på vägen...

    /Robert

  • #2
    Re: Vad skall jag ha i en Tiguan?

    Vad sägs om att få DSP med inbyggt steg och helt Plug n Play?

    Till Tiguan har vi tyvärr inte PnP högtalare, så en adapter behövs för att få oem 6,5” att passa.

    Med forumsrabatten på 10% och du gör en tråd om den enkla installationen så ska jag erbjuda dig ett kit för 6000kr

    Intressant?

    Produkterna är så färska att dom inte har hittat in i webbshoppen men vi kan nog lösa det innan helgen
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Vad skall jag ha i en Tiguan?

      Jag har gjort enklare installation i en Tiguan 2018.

      Hade en Mosconi D2 100.4 DSP liggandes som jag kom över billigt på tradera, och köpte ett färdigt plug N play kablage från Ljudbyggaren för att få lite mer liv i originalhögtalarna.

      Kablaget tar 4ch högnivå från stereon till D2an och högnivå från D2an tillbaka (Inga klippta kablar). Var dock tvungen att plocka ur iso till USBn (de två understa) och koppla in i den nya Iso kontakten för att dom skulle funka.

      Det gick jätte smidigt, drog ström genom den befintliga genomföringen vid styrstaget (finns en liten nippel där som man kan sig igenom om det inte är för stor kabel.

      Det blir enorm skillnad när man får lite kontroll på originalhögtalarna, men det finns så klart mycket mycket mer att önska. Men jag har inte planerat att ha bilen så länge så att det känns värt att byta högtalarna.

      Comment


      • #4
        Re: Vad skall jag ha i en Tiguan?

        Intressant.

        Vart installerade du steget? Insåg igår att mitt steg absolut inte passa under sätet...

        /R

        Comment


        • #5
          Re: Vad skall jag ha i en Tiguan?

          Originally posted by robspace View Post
          Intressant.

          Vart installerade du steget? Insåg igår att mitt steg absolut inte passa under sätet...

          /R
          Jag placerade båda mina slutsteg under golvet i bagaget. Tillsammans med basen

          Comment


          • #6
            Re: Vad skall jag ha i en Tiguan?

            Snyggt!

            Hur lång kabel behövde du?

            Comment


            • #7
              Re: Vad skall jag ha i en Tiguan?

              Originally posted by robspace View Post
              Snyggt!

              Hur lång kabel behövde du?
              550cm, men jag har rätt mycket kabel i en kringla bakom panelen

              Comment

              Working...
              X