Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fördelen med extra batteri med för svag generator?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fördelen med extra batteri med för svag generator?

    Hej,

    Har börjat intressera mig för billjud och har köpt steg och högtalare men har ännu inte uppgraderat elsystemet (förutom nytt, rejält batteri och rejäla kablar.)

    Nu behöver jag alltså uppgradera batteri och/eller generator, i nuläget så kan jag spela ungefär 1/4 av mitt monostegs effekt innan spänningen sjunker ner mot 12 volt, min teori är då att generatorns laddström inte räcker till längre, hur skulle då ett extra batteri egentligen göra någon nytta? När strömmen från generatorn (som regleras runt 14volt) inte räcker till sjunker väll spänningen till batteriets spänning alltså cirka 12,x volt? Men för att få ut mest av sitt system vill man ju hålla sig runt 14 volt konstant, då är enbart extra batteri inte ett alternativ antar jag? Utan större generator/extra generator behövs?

    Är egentligen inte det bättre alternativet större/extra generator + en kondensator? Rätta mig om jag har fel, men om generatorn inte kan leverera nog mycket ström (ampere) så kommer spänningen sjunka oavsett om jag har 1 eller 10 batterier?


    Ursäkta om det blev rörigt, men jag förstår inte poängen med fler batterier om ändå inte generatorn klarar av att hålla 14volt?

  • #2
    Re: Fördelen med extra batteri med för svag generator?

    Har du fler batterier så har du mer lagrad ström som du kan förse slutsteget med och får då mindre spänningsdipp vid belastning. Spelar du på konstant högt så kommer du hamna där du var med ett batteri efter ett tag när du tömt batterierna men det tar längre tid. Större generator är alltid bra.

    Om du vill hålla uppe spänningen så hade jag kikat på att byta till 6S LTO-bank. Är själv på g att bygga en sådan bank till min bil.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Fördelen med extra batteri med för svag generator?

      Det underlättar ju för oss att komma med mer exakta förslag om du kunde ange vad du har för utrustning, både rullande och mullrande...
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

      Comment


      • #4
        Re: Fördelen med extra batteri med för svag generator?

        Du har rätt i att en liten generator kan inte skjuta till ström i en stor batteribank.

        Vi tar ett exempel.

        Du har en sjö, från sjön rinner det en bäck.
        Nu försöker du bibehålla vattenståndet i sjön med att fylla på via en vattenslang
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Fördelen med extra batteri med för svag generator?

          Kan man inte generellt säga att en Klass D-förstärkare drar (mindre än) hälften så mycket ström som en Klass AB med samma märkeffekt?

          Kanske se över alla strömförbrukare i bilen om det är så ont om ström?

          Hur många amperetimmar har batteriet (AGM eller blötbatteri), och hur många ampere ligger originalgeneratorn på?
          Det är ju ganska olika förutsättningarmellan en Volvo XC90 och en Aixam...


          .
          "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

          "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

          Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

          Comment


          • #6
            Re: Fördelen med extra batteri med för svag generator?

            Originally posted by Dr. Mabuse View Post
            Kan man inte generellt säga att en Klass D-förstärkare drar (mindre än) hälften så mycket ström som en Klass AB med samma märkeffekt?

            Kanske se över alla strömförbrukare i bilen om det är så ont om ström?

            Hur många amperetimmar har batteriet (AGM eller blötbatteri), och hur många ampere ligger originalgeneratorn på?
            Det är ju ganska olika förutsättningarmellan en Volvo XC90 och en Aixam...


            .
            Körde en REBEC A8SII häromdagen på nätagget, kom upp i 3A som mest vid vanlig lyssning.
            Låg nästan lika lågt vid tomgång som Mosconi vilka är löjliga otörstiga när man kommer till att sluka ström.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Fördelen med extra batteri med för svag generator?

              Originally posted by Dr. Mabuse View Post
              Det underlättar ju för oss att komma med mer exakta förslag om du kunde ange vad du har för utrustning, både rullande och mullrande...
              Ljudbygget sker i en 740, har ett nytt batteri på 90ah (varta, underhållsfritt), generator på 80A.

              Monosteg till basar: DB Machete MA-4000.1D Sport
              Basar: 2x SPL Dynamics XTR-250D2 kopplade till 2ohm.

              Jag kommer såklart inte använda all effekt på steget med dem här basarna, men att jag behöver uppgradera elsystemet är självklart.


              Dock känns det som största problemet ligger i generator effekten, och inte batterier, som Nonne skrev, svårt att fylla upp en sjö med en trädgårdsslang om den har en bäck/å som utrinning. Tänker jag helt fel nu?

              Comment


              • #8
                Re: Fördelen med extra batteri med för svag generator?

                940 har nån 110-120 amp generator som passar rakt på har jag för mig

                Comment

                Working...
                X