Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SPL: nybörjare

    Tja! Jag har alltid hållit på med motorer och bilar, och nu hade jag tänkt inrikta mig på bilstereo lite och prova. jag har köpt ett steg som heter SPL Dynamics ICE 3500.1 + Fullriver HC100 batteri och en Connection 1,3Farad
    kondensator
    , och har lite funderingar när det gäller vilken bas jag ska köpa. Jag ska köra på 15" och har som 3 allternativ. SPL Dynamics SPL-380D2 singel ()enbart för jag skulle få bra pris på den) MacAudio STX15" x2 eller DD 0515 x2. Jag kommer bygga in det i en Audi A6 sedan -98. och jar har lite beslutsångest på vilken av basarna jag ska köra på. Så långt jag kommit i tankarna med lite hjälp av olika firmor är att en enkel spelar snyggare men dubbla flyttar mer luft och bygger mer tryck. Jag har fått ritning på lådan till dubbla MacAudio STX15" och den lådan skulle bli på 159L & till SPL basen, jag behöver hjälp med ritning till DD 0515 basarnas låda. mått och volym till dom. Sen vill jag ha lite hjälp med att bestämma mig, hade tänkt prova tävla i sommar i ngn enkel tävling bara runt där jag bor och så. typ Dbdrag. Så jag är enormt tacksam för svar. Eller har någon några andra bra tips på basar jag kan köpa, jag vill hålla mig i max 4500-5000kr för en/två basar
    Sen så har jag en fråga till gällande porten i lådan, om jag ska skicka upp den genom hatthyllan eller behövs inte det då jag har fällningsbart ryggstöd?? :P Det är tillåtet att skratta åt mig, men jag är bara nybörjare med det här och har aldrig byggt det seriöst. Visst har haft baslåda och så i bilen men aldrig på det här sättet. den har jag som bara "kopplat in" och sen var det klart.

    Jag har även två kit av Mac Audio Olympic 2.16 till fram-/bak-system så till det behöver jag tips på steg. Antingen två 2ch steg eller ett 4ch steg. Stereon jag kör med är en Kenwood-KDC-5047, jag vet att det absolut inte är det bästa grejerna men jag ska som sagt börja med det här nu i sommar och ska börja bygga låda och koppla in allt nu. SÅ jag är tacksam för alla svar jag kan få
    Last edited by albinkramer; February 25, 2011, 21:01.
    ja, jag lider av en sjukdom !

  • #2
    Re: nybörjare

    Snälla använd ENTER knappen lite mera, oerhört rörigt att läsa.

    Mvh Anton
    sigpic

    Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

    Comment


    • #3
      Re: nybörjare

      för att få ut så mycke effekt som möjligt så ska du väl ner i minst 1 ohm eller 0,5 med spl steget. så de är väl en avgörande faktor.

      men DD basar är aldrig fel o spl basar är verkligen prisvärda o bra. macaudio kan ja inte utala mig om har aldrig testat eller hört dom.

      ska du försöka spela så högt som möjligt eller va är målet med bygget?
      Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

      Comment


      • #4
        Re: nybörjare

        Okey! Dom där dd basarna var billiga också 1800kr st. Jo tanken är att spela så högt och få så mycket tryck som möjligt. Jag vill även kunna spela musik snyggt
        Men vad tycker du/ni att jag ska satsa på då? En enkel lite dyrare eller två stycken medel?

        På ljudverkstan säger han att det blir grymt mycket tryck och att spela med om jag köper Mac högtalarba eller DD högtalarna och det skulle vara perfekt till det steget jag köpt och på dbakuten tipsade han om den där spl basen , så det jag behöver hjälp med är att få hjälp att bestämma mig
        Jag får ju hjälp med lådritning till oavsett vad jag väljer
        Måste jag skicka upp porten genom hatthyllan trotts att jag går fällbara ryggstöd bak?
        Det är lite sånt jag vill ha hjälp med och tips om

        Jag ska lägga ut bilder då jag börjar bygget
        ja, jag lider av en sjukdom !

        Comment


        • #5
          Re: nybörjare

          Om du är ute efter tryck, kör på dubbla billigare basar. Om du kan offra lite tryck men få bättre kvalité på ljudet, satsa på en lite dyrare bas. Portarna ska helst sitta på samma sida som basen så du behöver inte dra upp dom genom hatthyllan.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: nybörjare

            RE SR 15 basarna har ju spelat högt innan och gör det fortfarande annars som jag tycker är ett bra val. Med dem ska du köra en låda på 150L och 300cm2 port

            Comment


            • #7
              Re: nybörjare

              Okey! Tack för svaren!
              ja, jag lider av en sjukdom !

              Comment


              • #8
                Re: nybörjare

                Har bestämt mig att köra med dubbla DD 0515. Har suttit och ritat lådan i ett enkelt CAD programm bara för att få en bild av hur den kommer bli och så blir det lättare att ha en "Färdig" på bild då man ska börja bygga. Lådan kommer bli på 180L + porten, fick dom måtten från DD's hemsida. Där står det att man ska ha till dom här basarna en Portarea på 450cm2
                och den ska vara 40cm djup, så skulle det bli en avstämning på 35hz.

                Om någon har ngn invändning angående lådan så skriv gärna!

                Bredd. .höjd. .djup. .Volym.
                1050mm x 480mm x 394mm = 198,5L - Portvolym på 18L = 180,5L.



                ja, jag lider av en sjukdom !

                Comment


                • #9
                  Re: nybörjare

                  Nybörjare? Inte att rita å räkna baslådor iaf !

                  Ser riktigt bra ut iaf, men försök att runda portens mynningar så gott går för bättre ljud samt mindre risk för flåsljud.

                  Mvh Jimmy
                  155++db@25hz
                  http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                  sigpic

                  Ljudbyggaren.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: nybörjare

                    Sketchup är kanon o rita lådor i , brukar jag osså göra

                    Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

                    VEM FAAAN VAR WIECHERT?

                    Comment


                    • #11
                      Re: nybörjare

                      Okey! ska jag köra med plast där i mynningen eller ska jag bara fräsa ner det??

                      Haha, näe har suttit endel i sketchup nu och ritat till olika basar som jag funderat på!
                      håller även på i det och rita en crosskart ;P
                      ja, jag lider av en sjukdom !

                      Comment


                      • #12
                        Re: nybörjare

                        Originally posted by albinkramer View Post
                        Okey! ska jag köra med plast där i mynningen eller ska jag bara fräsa ner det??

                        Haha, näe har suttit endel i sketchup nu och ritat till olika basar som jag funderat på!
                        håller även på i det och rita en crosskart ;P
                        du kan ta och fräsa inte svårt brukar jag göra

                        Comment


                        • #13
                          Re: nybörjare

                          OKey! bara rundfräsa alla kanter invändigt??
                          ja, jag lider av en sjukdom !

                          Comment


                          • #14
                            Re: nybörjare

                            Originally posted by albinkramer View Post
                            OKey! bara rundfräsa alla kanter invändigt??
                            ja insidan är viktigt att den är rund där som finns kanter specielt porten

                            Comment


                            • #15
                              Re: nybörjare

                              nu har jag byggt lådan och den är även trycktestad så att den är tät
                              Jag gjorde först det enorma misstaget och byggde lådan för stoooor! så den gick varken in genom bagageluckan eller om man vek ner ryggstöden :P
                              Men nu är det ordnat.
                              Nu väntar jag bara på att mina basar (DD 0515 x2) ska komma hem så jag får montera in dom och börja justera in allt

                              så ser lådan ut nu, den är dammig nu pga. garaget är en byggplats då det är helt nytt! :P Det blev en väldigt dålig bild, men den är tagen med mobil-kamera.


                              Så fort jag satt in basarna i lådan och stoppat in den i bilen kommer bilder på det. Då är bara det roliga kvar och det är dörrarna. Ska in med Mac Audio Olympic 2.16 både fram och bak.
                              Hur tar man lös dörrsidor på en Audi A6??
                              ja, jag lider av en sjukdom !

                              Comment

                              Working...
                              X