Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt bil-pc BMW E39T

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Projekt bil-pc BMW E39T

    Tja, det är ju lätt att skylla allt av ondo på Microsoft. Men faktum är att jag fick en påtaglig skillnad i ljudkvalitet till stereon hemma när jag bytte från Win till Mac. Och då körde jag bara 3,5mm teleplugg->RCA kabel.

    Bara mina två ören..
    DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

    Comment


    • #32
      Re: Projekt bil-pc BMW E39T

      Originally posted by Maildaemon View Post
      Tja, det är ju lätt att skylla allt av ondo på Microsoft. Men faktum är att jag fick en påtaglig skillnad i ljudkvalitet till stereon hemma när jag bytte från Win till Mac. Och då körde jag bara 3,5mm teleplugg->RCA kabel.

      Bara mina två ören..
      Det kan jag tänka mig om du körde på den vanliga ljudhanteraren/mixern i winXP eller liknande. De har ett inbyggt fel i den vilket gör att ljudet inte blir någon höjdare. Det är därför man måste köra ASIO eller kernel streaming på winXP. På Win 7 är hanteringen betydligt bättre i mixern och det blir inte så stor skillnad.

      Skäms lite och måste erkänna att jag också bara kör 3.5mm plugg till RCA kabel direkt in i stegen

      Comment


      • #33
        Re: Projekt bil-pc BMW E39T

        Körde ju 2000 pro.. Evig motståndare till XP som jag anser vara 2000 i teletubbieläge.

        Nya 7 är dock riktigt trevligt.

        Inte funderat på någon USB lösning? Till en DAC eller liknande..
        DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

        Comment


        • #34
          Re: Projekt bil-pc BMW E39T

          Nej, inga planer på en separat DAC.
          Skulle gärna vilja jämföra om det är någon som har någon på hyllan de inte använder men tror inte att det skulle ge något ljudmässigt. Har varit helnöjd med Xmeridian kortet ända tills för ett par dar sedan då det började strula

          Comment


          • #35
            Re: Projekt bil-pc BMW E39T

            Lite synd att skylla på MS när det till viss del är hårdvaran som diffar.

            Kanske även priset på hårdvaran?

            Mvh Jonas@microsoft
            Vis vobiscum sit!

            Comment


            • #36
              Re: Projekt bil-pc BMW E39T

              Originally posted by Nordenmark View Post
              Lite synd att skylla på MS när det till viss del är hårdvaran som diffar.

              Kanske även priset på hårdvaran?

              Mvh Jonas@microsoft
              Tja M$ generic drivrutiner lämnar MYCKET att önska.......och de KAN vara en bov i dramat
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

              Comment


              • #37
                Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                I det här fallet är microsoft och windows helt oskyldiga då störningarna finns innan OS startar.

                Så det är hårdvaran det är fel på. Inte några drivrutiner eller mjukvara i det här fallet.
                Jag hoppas att det inte är ljudkortet det är fel på då jag varit supernöjd med det. Vet inte några andra ljudkort som ger ut så hög utsignal som det, 8V jämfört med runt 2V på de flesta andra.

                Comment


                • #38
                  Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                  Nu har jag varit ute och povat i bilen. Jag provade att byta jordkablar till steget och då hände en konstig sak. När jag råkade dra ut jordkabeln så fortsatte steget att köra med hjälp av signalkabelns jord. Någon som har varit med om något liknande?
                  Sedan kopplade jag ut det steget och provkörde med ett Power 400a4 steg jag hade på hyllan. Då var störningarna borta så det verkar vara steget som är trasigt.
                  Nu ska jag ut och montera ut steget och försöka få in det andra steget istället.
                  Ska bli skönt att kunna montera bort störfiltret på lågnivå kabeln igen

                  Någon som har någor förslag på vad som kan vara trasigt i steget?

                  Comment


                  • #39
                    Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                    Då har du plockat jord genom RCA:n, det är inte bra.
                    (det är så många har förstört HU:n, dvs dålig jord till steget.)

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #40
                      Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                      Jag kan tänka mig det. Steget körde bara på tomgång och ibland får man vara glad att man inte kör klass A steg
                      Har varit ute och kopplat in mitt gamla power 400a4 steg och kör enbart på det för tillfället. Ljudkortet fungerar utan problem och inget generator ljud eller andra störljud kvar

                      Comment


                      • #41
                        Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                        Har beställt lite nya saker till pc:n i bilen. Hoppas få lite tid att uppgradera och fixa till lite saker under julen.

                        Har varit utan internet radio ett par månader nu....

                        Min SE C905 mobil pajade för någon månad sedan och då införskaffade jag mig en SE X8 android mobil. Desvärre läste man inte på så mycket. Den är ingen höjdare om man vill annvända telefonen som modem. Sålde den och köpte en HTC legend istället då den kommer att bli uppgraderad till Android 2.2. Android 2.2 har funktion så att jag kan använda telefonen som trådlös router för internet. Har ingen lust att behöva plugga in usb kabeln i telefonen för att få internet i bilen.

                        Det som ska in i bilens dator är:
                        USB wireless kort (för att få wireless internet i bilen igen)
                        USB hub (tänkte fälla in den i mittfacket dold under lucka
                        Usb mic
                        Usb->rs232 omvandlare (för att ansluta emot OBD-II bussen)

                        Sedan ska jag uppgradera mjukvaran till senaste digital FX 5.0 och måste fixa till radio guit där och så att jag får temperatur och liknande på skärmen ifrån bilens sensor.

                        På bilstereo sidan ska jag försöka få tid till att få in en DLS 0.5F konding och fixa till kabeldragningen och installationen av slutstegen då det ser hemskt ut för tillfället i reservhjulsbaljan




                        Comment


                        • #42
                          Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                          tummen upp
                          saab 9000 pioneer-

                          www.garaget.org/micke999

                          Comment


                          • #43
                            Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                            Har du fått fart på det? Jag brukar använda en htc desire med surf när jag vill ha internet på min. Jätteenkelt att bara skapa ett trådlöst nätverk på mobben & sen ansluter bilen automatiskt.
                            Funkar att lyssna på spotify utan premium också Eftersom det blir som ett helt vanligt trådlöst nätverk

                            Comment


                            • #44
                              Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                              Här kommer en kort status uppdatering.

                              Tog ut PC:n för att uppgradera och fixa till den för ett par dar sedan.
                              Har bytt ut disken till en OCZ Vertex 2 60Gb disk för att få ned startiden lite till
                              Sedan har jag installerat Digital FX5 skinnet till RideRunner och håller på att hacka till det lite så att jag får in tempen ifrån ibus adaptern i displayen. Det som är bra att inte ha för brottom att uppgradera är att andra hinner göra det man behöver ha innan. Så det fanns redan ett skin för min radio i FX5 så det behövde man inte göra.
                              Sedan satte jag in wireless adaptern i datorn och konfade den mot telefonens wireless. Det fungerade helt okej, har dock ej testat den över någon längre tid utan bara hemma än. Fick ned startiden några sekunder till. Efter post tar det inte många sekunder innan systemet är startat och igång. Så jag har inte brytt mig om att ändra windows XP loggan till en BMW logga då man bara ser den max 1 sekund nu.

                              Tog ut sakerna till bilen i onsdags och skulle pröva så att det fungerade. Dock så gick något fel. Tror att en skruv lossnat när jag monterat ut och in den och det blev kortis någonstans

                              Igår prövade jag den hemma igen. Fläkten började snurra men den kom alldrig till post skärmen. Prövade med ett stationärt nätagg och då gick den igång, dock så började det ryka väldigt snabbt från en krets på moderkortet och nätagget gillade det inte heller. Stängde snabbt av och letade efter kortis någonstans men hittade inget Sedan dess så startar inte kortet. Så moderkortet är nog förstört, hoppas på att nätagget inte gått också.
                              Så nu ska jag beställa ett nytt moderkort och flytta över sakerna och se om processor klarat sig. Ska försöka leta fram något äldre moderkort så att jag kan pröva om M2-ATX nätagget klarat sig eller inte.
                              Så imorgon får man se om man får tid att ta ut skärmen och kasta in orginal radion temporärt så att man får lite musik i bilen alla fall

                              Så nu får man sitta och vänta på sakerna innan man kan fortsätta. Jag skulle precis börja konfa upp röst styrningen och se om man skulle få till den. Jag måste ändra min katalog struktur som min musik ligger för tillfället på den externa disken så det finns lite att göra under tiden ialla fall.
                              Sedan om det blir lite varmare tänkte jag försöka få igång OBD-II interfacet också och se vad man kan få ut för information ifrån det. Sedan måste jag få in kondingen och fixa till slutstegsinstallationen också så att det hyffsat ut.

                              Om jag känner mig rätt själv så lär jag få köra runt med orginal radion ett par månader ialla fall. Fördelen är väll att det låter mycket bättre när man väl får in sakerna i bilen igen efter att man vant sig vid orginal CD spelaren

                              Comment


                              • #45
                                Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                                Idag fick jag mitt nya moderkort. Det blev ett Intel DG41AN med DDR3 minnen den här gången istället för den modellen med DDR2 minnen. Passade även på att uppgradera minnena så nu har jag två stycken 1Gb DDR3 moduler. Såg ingen anledning till att köpa 2Gb DDR moduler då man klarar sig långt med 2Gb RAM minne i WinXP.
                                Blev förvånad när jag tittade i BIOS inställningar på DG41AN kortet då jag såg att man kan ställa in klockan manuellt, överklocka allternativt underklocka CPU:n. Första gången jag sett det på ett Intel moderkort.

                                Jag har precis prövat det lite snabbt och verifierat att det var moderkortet som gett upp. Har flyttat över processorn och ska försöka skruva in sakerna i slutsteg chassit i helgen och börja labba med röst styrningen. Planen är att försöka få igång röst styrningen hyffsat innan jag kastar in sakerna i bilen igen.
                                Har även varit på Kjell och införskaffat lite kabelstrumpa för att försöka snygga till ormboet med kablar när jag fått klart datorn och ska in med det igen i bilen.

                                Comment

                                Working...
                                X