Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt bil-pc BMW E39T

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Projekt bil-pc BMW E39T

    Är du nöjd med rockford stegen?

    Comment


    • #17
      Re: Projekt bil-pc BMW E39T

      Originally posted by mrlundqvist View Post
      Är du nöjd med rockford stegen?
      Jodå, de lirar på helt okej. Mellanregister och diskant blev lite bättre när jag bytte ut mitt Punch 800a4 mot Power 800a4 steget.

      För tillfället har jag dock strul med datorn:-( Jag har alltid haft lite strul med det moderkortet som jag har tillsammans med M2-ATX nätagget. Det drar för lite 12V ström så att jag har kört ett litet Sony XM2020 steg på 12V railen för att få igång det när jag provkört hemma. I bilen har jag kopplat 7" touch skärmn och det fungerat.

      Någonting hände dock i veckan och nu får jag inte igång det längre med M2-ATX agget. Däremot så fungerar det klockrent med ett mindre äldre nätaggregat hemma. Nu har jag tröttnat på det kortet så jag har bytt ut det mot ett Intel DG41 ITX moderkort tillsammans med en Dual Core E3300 processor. Så nu får man en rejäl ökning i processor prestandad även fast jag klarade mig mer än väl med den Pentium M processor jag haft. Pentium M processorn är ljusår snabbare än alla Atom och Via C7 processorer.

      Fick koppla in en orginal BMW kassett spelare och ta ut signalen från högtalar kablarna in i slutsteget till midsommar så att man hade något ljud alls.
      Så nu åker man runt med orginal stereo...desvärre också med orginal ljudkvalite in i slutstegen. Men det är bättre än öronsnäckorna ifrån mobil telefonen som man har fått använda innan i veckan för att ha något ljud alls:-)

      Comment


      • #18
        Re: Projekt bil-pc BMW E39T

        Om ni behöver en snabb och strömsnål dator med bra kräm i kan jag verkligen rekomendera den setupen jag har i bilen nu bestående av Intel DG41MJ och E3300 processor.

        DG41MJ http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=395284
        E3300 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=478568

        Jag har provkört med de nya sakerna lite nu och lasten går nästan alldrig över 10%, någon gång har den gått upp till 20%.

        Då jag tänkte använda orginal fläkten som kommer med processorn så var jag tvungen att ta bort lite aluminium på slutstegs profilen den sitter monterad i. Blev att ta fram vinkelslipen och kapa bort metalen så att fläkten fick plats utan att moderkortet behöver sticka upp så mycket ifrån kanten. Så nu ser slutstegs profilen fördjävlig ut på insidan, men det syns ju som tur är inte utifrån när datorn är monterad i bilen




        Jag fick även tag på två Corsair X32 SSD diskar och har tagit en till bil-PC:n och ska ta den andra till hem datorn.

        Jag har installerat Win 7 nu och RideRunner tillsammans med Digital FX4 som frontend.
        Startup tiden från att jag slår på tändningen till att datorn är på med RideRunner startat ligger på 35-40 sekunder vilket är helt okej för min del.

        Jag håller även på att titta på hur jag ska göra i baksätet till barnen. Jag funderar på att provköra Centrafuse 3.1 till dem. Centrafuse har support för Multizoner direkt och tanken är att införskaffa två MIMO UM-720S 7" USB touch screen skärmar och integrera dem i varsit nackstöd. Sedan är tanken att använda fram respektive bak kanalen till deras varsin skärm och dra fram hörlursutagden till mittstödet i baksätet så att man kan plugga in hörlurar där för respektive skärm. Tanken är att de ska kunna titta på olika filmer, musik eller surfa på nätet samtidigt medans man kör RideRunner med musik och navigering i framsätet.

        Comment


        • #19
          Re: Projekt bil-pc BMW E39T

          Idag fick jag hem en ny leksak som ska in i bilen Så nu har man lite att göra på kvällarna igen.
          Någon som kan gissa vad det är?

          Comment


          • #20
            Re: Projekt bil-pc BMW E39T

            Kan det tänkas vara någon slags radiomodul?

            Comment


            • #21
              Re: Projekt bil-pc BMW E39T

              Originally posted by Martin F View Post
              Kan det tänkas vara någon slags radiomodul?
              Japp, stämmer bra det.
              Så snart har jag både FM och DAB+ radio i bilen

              Tänkte köpa en vanlig FM bilradio anten till taket och montera och sedan löda dit anten kabeln direkt på kortet.
              Hoppas man kan få in den inom en vecka ialla fall

              Comment


              • #22
                Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                Originally posted by heddan99 View Post
                Japp, stämmer bra det.
                Så snart har jag både FM och DAB+ radio i bilen

                Tänkte köpa en vanlig FM bilradio anten till taket och montera och sedan löda dit anten kabeln direkt på kortet.
                Hoppas man kan få in den inom en vecka ialla fall
                Du får berätta sen ifall den fungerar bra och så Är lite sugen

                Comment


                • #23
                  Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                  Nu har jag monterat en tak antenn på bilen och satt in radion och provat lite. Det fungerar helt okej. FM radion har bättre motagning än vad jag hade på orginal radion. Dock så har jag nu en ny antenn på bilen så orginal radion skulle nog fått likvärdig motagning den också om jag kört på samma antenn. Orginal radion använder aktiv fönster antenn.

                  Har inte provat på någon längre sträcka men på de kortare sträckor jag kört har DAB och DAB+ fungerat klockrent. Jag ser dock att jag får några överförings fel när jag kör men det är normalt antar jag.
                  FM radion fungerar också klockrent.

                  Nu behöver jag adoptera ett radio skin till DigitalFX bara så radion har likvärdigt GUI som de andra applikationerna. För tillfället har jag bara provkört med ett default skin för DAB+ radion.

                  Så här ser det ut för tillfället. Huvudmenyn med kompass (genom GPS:en) och diverse applikationer man kan välja.



                  FM radio. Notera att detta bara är ett test skin för att se att det fungerar.



                  DAB+ radio motagning



                  En till DAB+ station. Som ni ser så är inte bitraten så hög.....



                  Här är internet radion och de stationer jag har programerat in. Dessa ger bättre kvalite än DAB+ och vanliga radion



                  Navigering sker med iGO8 och ser ut som vilken normal GPS navigering som helst.



                  Fem dygns väderprognos är bra att ha så att man vet vilka kläder man ska sätta på ungarna nästa dag när de ska till dagis.



                  trafik kameror för att se hur rusningstrafiken ser ut. Kompleterar dem med att ha internet browsern inställd på trafiken.nu default för att få en bra överblick vilken väg man ska ta på morgonen till jobbet.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                    Man kan inte annat än bli imponerad av detta.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Man kan inte annat än bli imponerad av detta.

                      Pierre
                      Tack
                      Du får säga till om du vill provköra en bil-PC någon dag

                      Comment


                      • #26
                        Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                        Vart är tokgilla knappen ???
                        BilstereoPiraten
                        CDT Fantast

                        Comment


                        • #27
                          Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                          Vart lyckas man hitta alla godiga program? Vad kör du för operativsystem? Har länge funderat på något liknande men aldrig fått tummen ur. Sen vette fan om jag har någon användning för det men det är ju tufft!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                            Originally posted by henkz View Post
                            Vart är tokgilla knappen ???
                            Jag får försöka fixa till en sådan knapp när jag fixar till radio skinnet

                            Comment


                            • #29
                              Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                              Jag kör för tillfället Win7 men funderar på att gå tillbaks till WinXP.
                              Alla program för bil-PC är skrivna för WinXP från början. Sedan har det mesta konverterats så att det fungerar på Win7 nu också.
                              Det enda du inte ska göra är att köra på någon 64 bits version av något OS. Kör alltid 32-bits versionen.
                              Anledningen till att jag funderar på att gå tillbaks till WinXP är att jag ska köpa en usb mic och funderar på att pröva att aktivera röst styrning. Röst styrningen fungerar desvärre ej i Win7 idag. De flesta som programerar och utvecklar diverse bil-PC applikationer kör idag WinXP och det är inte många som har några planer att gå över till Win7. En del har prövat men många har rullat tillbaks då det inte var värt besväret. Det klassiska...rör inte det som fungerar

                              När det kommer till vilket program man ska använda som GUI finns det två större program RideRunner (före detta Road Runner) och Centrafuse.
                              Ride Runner är freeware och Centrafuse kostar ca 500 kr för en license utan navigering och runt 1000 kr med navigering.

                              För ett par år sedan var Centrafuse det som låg före i utveckling men på senare år så har Ride Runner gått om tycker jag personerligen.
                              Jag skulle helt klart rekomendera att börja med att ladda ned Ride Runner. Den enda fördelen centrafuse har jämfört med RideRunner är att det har support för dubbla zoner. Däremot så finns det massor av fler plugins och roliga sake till RideRunner jämfört med Centrafuse.



                              RideRunner releasar en ny byggning varje månad. Med den följer ett basic skin som är det man ser på skärmen tillsamans med diverse plugins. Sedan finns det plugins och olika skins att ladda ned.
                              Du hittar väldigt mycket information om det här:
                              http://www.mp3car.com/vbulletin/road-runner/

                              Jag kör för tillfället DigitalFX4 skinnet. Det är det som synns på bilderna förutom de som är på radion. Det är det basic skinnet som följer med RideRunner default.

                              Om du vill testa RideRunner är det bara att gå in här och ladda ned det.
                              http://www.nisuautomotive.com/
                              Gå sedan till online shop och registrera en användare. Sedan går du till Software->applications Software och gör "buy now" och "add to cart" för att sedan checka ut den. Då får du tillgång till en nedladnings länk. Priset är 0 kr så det kostar inget. Jag vet inte riktigt varför de har gjort den här hanteringen. De började med det för något år sedan.


                              För navigering mjukvara skulle jag kolla in det här forumet. Där finns väldigt bra information och man kan även finna lite länkar om man skulle vilja ladda ned en "pröva på" version av någon navigerings mjukvara. http://www.digital-car.co.uk/forum/forumdisplay.php?f=4

                              Om man köper en USB GPS på clasohlson eller någon annanstans för400 kr så ska man även ladda ned en programvara som heter xport
                              http://www.curioustech.net/xport.html
                              Det gör så att du speglar ut innehållet ifrån en serie port till ett antal andra.
                              En port med GPS information vill du ha till RideRunner och en till GPS mjukvaran du kör.
                              GPS informationen i RideRunner kan t.ex. användas till en kompass vilket jag använder i mitt fall. Det kan även styra volymen relaterat till hastighet om man skulle vilja det.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Projekt bil-pc BMW E39T

                                En liten status uppdatering.
                                Jag har haft datorn ute ur bilen och kört in WinXP på den istället. Sedan fixade jag till basic guit som följer med road runner default så att jag har radio guit fungerande tillsammans med musik och navigeringen. Tänkte köra med det guit tills Digital FX 5.0 släpps och fixa till ett radio gui till den då tillsammans med en usb mic så man kan testa röst styrning.

                                Kopplade in sakerna igen igår och fick av någon anledning fullt med störningar ifrån generatorn.
                                Har inte den blekaste varför jag plötsligt fått det. Det enda jag ändrat på hårdvaru mässigt är att jag satt in en extra minnes modul.
                                Jag har inte ändrat något alls på strömkablar eller något i bilen. Om jag kopplar ut kabeln ifrån ljudkortet som går till slutsteget så blir det tyst igen. Så det verkar vara något med datorn och ljudkortet.
                                Någon som har något tips vad man kan testa först?

                                Funderar på att ta ut datorn och pröva att skruva ut sakerna och sätta in dem igen och se om det gör någon skillnad i helgen. Tänkte swapa på op förstärkarna och se om det blir någon skillnad. Tills dess får man stå ut med generator vinet
                                Man får dra upp volymen rejält så slipper man oljudet.
                                Nu kommer man ihåg hur iriterande det är med störningar i bilen

                                Comment

                                Working...
                                X