Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spotify i bilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Spotify i bilen

    8gb beror väl lite på vilket os du ska använda. såg 40gb SSD för under 1000, räcker hur länge som helst för windows. sen kan du ju köra med en 2.5" extern via usb

    Comment


    • #32
      Re: Spotify i bilen

      SSD diskar i all ära men de billigare är inte alltid så roliga att ha som system diskar. De nya generationen är helt okej, men äldre billiga kan låsa hela datorn flera sekunder när de skriver. Inget roligt beteende.

      Jag tror inte att du behöver vara så orolig för att köra med vanlig 2.5" disk i bilen. Jag har kört det två år och bara behövt köra en cleanup hitils när den gick ned felaktigt.

      Jag fick tag på ett begagnat mini-itx kort i sommras som jag håller på att installera på nu. Det har en Pentium-M processor på och fyra com portar och ett inbyggt CF kort.
      Om du ska köra CF kort, gör inte samma misstag som mig bara. Jag köpte ett 8Gb Kingston Elite 133X kort för strax över 200. Jag började installera winXP och det gick hyffsat snabbt och smidigt att formatera och kopiera filerna till hårdisken i början. Sedan när installationen började och den började skriva massa små filer tog det stopp. Installationen tog runt 4 timmar istället för normala 30 minuter.
      När installationen var klar och OS:et startade så fungerade det hyffsat tills hela systemet började frysa flera sekunder då och då. Det blev till att sälja det CF kortet och sattsa på ett dyrare SLC kort istället för de billigare MLC korten.
      Nu har jag ett Transcend 300X SLC CF kort på 4Gb istället.
      Det fungerar utan problem och jag är nöjd med det.

      Du klarar dig på 4Gb utan problem. Jag har allt på 4Gb disken och sedan en extern 2.5" disk på 250Gb där jag har all media, musik och video.
      Då du kommer att köra en bil-PC så bör du köra WinXP då RoadRunner eller Ride Runner som det heter nu är gjort för det i första skedet.

      När det gäller datorn, hur mycket ljudkvalite är du ute efter? Vad jag syftar på är om du blir nöjd med det inbyggda ljudet eller om du vill ha ett externt ljudkort och få riktigt high-end ljud.
      Detta bör du tänka på innan du väljer låda så att du vet hur stor låda du vill ha.

      När det kommer till processor kraft beror det på vilket GUI/frontend du vill köra och vilka applikationer. Vissa skins kör ganska mycket flash och då kan VIA processorerna få lite problem.

      Comment


      • #33
        Re: Spotify i bilen

        Originally posted by heddan99 View Post
        SSD diskar i all ära men de billigare är inte alltid så roliga att ha som system diskar. De nya generationen är helt okej, men äldre billiga kan låsa hela datorn flera sekunder när de skriver. Inget roligt beteende.

        Jag tror inte att du behöver vara så orolig för att köra med vanlig 2.5" disk i bilen. Jag har kört det två år och bara behövt köra en cleanup hitils när den gick ned felaktigt.

        Jag fick tag på ett begagnat mini-itx kort i sommras som jag håller på att installera på nu. Det har en Pentium-M processor på och fyra com portar och ett inbyggt CF kort.
        Om du ska köra CF kort, gör inte samma misstag som mig bara. Jag köpte ett 8Gb Kingston Elite 133X kort för strax över 200. Jag började installera winXP och det gick hyffsat snabbt och smidigt att formatera och kopiera filerna till hårdisken i början. Sedan när installationen började och den började skriva massa små filer tog det stopp. Installationen tog runt 4 timmar istället för normala 30 minuter.
        När installationen var klar och OS:et startade så fungerade det hyffsat tills hela systemet började frysa flera sekunder då och då. Det blev till att sälja det CF kortet och sattsa på ett dyrare SLC kort istället för de billigare MLC korten.
        Nu har jag ett Transcend 300X SLC CF kort på 4Gb istället.
        Det fungerar utan problem och jag är nöjd med det.

        Du klarar dig på 4Gb utan problem. Jag har allt på 4Gb disken och sedan en extern 2.5" disk på 250Gb där jag har all media, musik och video.
        Då du kommer att köra en bil-PC så bör du köra WinXP då RoadRunner eller Ride Runner som det heter nu är gjort för det i första skedet.

        När det gäller datorn, hur mycket ljudkvalite är du ute efter? Vad jag syftar på är om du blir nöjd med det inbyggda ljudet eller om du vill ha ett externt ljudkort och få riktigt high-end ljud.
        Detta bör du tänka på innan du väljer låda så att du vet hur stor låda du vill ha.

        När det kommer till processor kraft beror det på vilket GUI/frontend du vill köra och vilka applikationer. Vissa skins kör ganska mycket flash och då kan VIA processorerna få lite problem.
        Okejj, då måste jag kolla upp lite vad som är vettigast. 2.5" hdd eller något CF-kort.
        Med CF- kort så borde det ju absolut inte vara några problem alls med att köra efter våra "kostigar" till vägar här uppe Men kanske att det funkar bra med någon 2.5" hdd

        Hade då planerat att köra med något vettigt externt ljudkort eller liknande.
        Är väll inte så känslig men vill ju inte att det ska låta apa, och så är det ju inte direkt nå orginal högtalare som kommer användas
        Men har funderat lite hur man ska lösa problemet med att köra dubbla steg, kör man bara med en adapter kabel från ljudkortets 3.5mm utgång till stegen?
        Kan man sen insallera något vettigt programm så man får hyffsat med inställningar i datan? Eller är det enklast att lösa det i stegen?

        Har inte läst så mycket om olika frontends och liknande. Bara sett att många kör med Ride Runner (Road Runner) och verkar nöjda med det.
        Hade ju som sagt tänkt köra mest Spotify och GPS. Men vill även kunna köra någon film utan problem om jag får för mig det

        Comment


        • #34
          Re: Spotify i bilen

          inte direkt spotify, men nästan.

          har idag kommit ett steg närmare målet att kunna streama shoutcast via mobilen. kör nu med HTC hero, och programmet OR player. har än så länge bara 1GB datapaket till mitt tele2 abb. har inte fått min ljudkabel så jag kan koppla ljudet till aux-in på min 9853:a. får återkomma med hur jag upplever detta på rymmen (i bilen)

          Comment


          • #35
            Re: Spotify i bilen

            Hej!
            Jag har en Volkswagen Caddy -09 och skulle vilja kunna koppla in min Iphone och spela upp musik från Spotify!
            Kruxet är att jag har originalstereo och kan inte byta ut den (företagsbil).
            Vet att det "bara" är att använda en AUX kabel osv. men jag har varken AUX ingång (3,5mm) eller AUX-knapp på fronten till stereon.
            Kan ni experter hjälpa mig hur jag ska gå till väga?
            Har kollat lite på Dension.com men dom hade ingen lösning för just Caddy vad jag kunde förstå!
            Så här ser fronten ut:

            Tacksam för svar!
            Attached Files

            Comment


            • #36
              Re: Spotify i bilen

              Sitter ingen aux ingång vid handbromsen ungefär? Gör det på bilen jag har på jobbet.
              DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

              Comment


              • #37
                Re: Spotify i bilen

                Originally posted by Maildaemon View Post
                Sitter ingen aux ingång vid handbromsen ungefär? Gör det på bilen jag har på jobbet.
                Nej, hittar ingen vid handbromsen dessvärre. =/

                Comment


                • #38
                  Re: Spotify i bilen

                  Originally posted by granvista View Post
                  Hej!
                  Jag har en Volkswagen Caddy -09 och skulle vilja kunna koppla in min Iphone och spela upp musik från Spotify!
                  Kruxet är att jag har originalstereo och kan inte byta ut den (företagsbil).
                  Vet att det "bara" är att använda en AUX kabel osv. men jag har varken AUX ingång (3,5mm) eller AUX-knapp på fronten till stereon.
                  Kan ni experter hjälpa mig hur jag ska gå till väga?
                  Har kollat lite på Dension.com men dom hade ingen lösning för just Caddy vad jag kunde förstå!
                  Så här ser fronten ut:

                  Tacksam för svar!
                  Dension har en lösning för din bil!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #39
                    Re: Spotify i bilen

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Dension har en lösning för din bil!
                    Jag kollade med Dension´s återförsäljare i GBG (BRL), och dom visste inte mycket kan jag säga... samt på Dension´s hemsida så finns inte Caddy med på deras produkter som det skall funka med.

                    Men kanske ska kolla med flera andra återförsäljare?
                    Någon bra i Malmö, STHLM som du vet?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Spotify i bilen

                      jag tänkte ha en vanlig mini bärbar dator.. 3g modem och bara köra in i aux på spelarn..


                      Edit: oj såg att det va 4 sidor..

                      Comment


                      • #41
                        Re: Spotify i bilen

                        Den här passar till alla bilar!

                        http://www.dension.com/index.php?pageID=175

                        Sen behöver du 2 st adapter till antennen eftersom du har fakra i den bilen!
                        Dessa 2 listar ca 400 kronor!


                        Varför Malmö eller Stockholm?
                        Jag vet en butik i Helsingborg som kan montera åt dig
                        Där finns en som brukar få hjälpa folk i USA via mail när dom har problem med sina Densionprodukter
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #42
                          Re: Spotify i bilen

                          Helst i Göteborg, för där bor jag.
                          Men det verkar ju inte finnas här? Eller?


                          Originally posted by Nonne View Post
                          Den här passar till alla bilar!

                          http://www.dension.com/index.php?pageID=175

                          Sen behöver du 2 st adapter till antennen eftersom du har fakra i den bilen!
                          Dessa 2 listar ca 400 kronor!


                          Varför Malmö eller Stockholm?
                          Jag vet en butik i Helsingborg som kan montera åt dig
                          Där finns en som brukar få hjälpa folk i USA via mail när dom har problem med sina Densionprodukter

                          Comment


                          • #43
                            Re: Spotify i bilen

                            Db akuten kan väl hjälpa dig?
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #44
                              Re: Spotify i bilen

                              Originally posted by JALLE View Post
                              Kör spotify premium kopplat till Pioneer F-900 via iPod kablaget.

                              Pausa uppspelningen och starta spotify.
                              Funkar klockrent.

                              Låtar byts direkt i telefonen.


                              Önskedrömmen skulle vara att ipodspelaren kunde läsa spotifys spellistor :-)
                              men det kommer nog i iTunes eget "spotify" som det ryktas lite om :-)
                              Då kör du ju i offlineläge.

                              Det går att köra online om man har en macmini som är kopplad till ett mobilt bredband.
                              //Micke

                              Profile: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=498

                              Comment


                              • #45
                                Re: Spotify i bilen

                                Originally posted by micke_nkpg View Post
                                Då kör du ju i offlineläge.

                                Det går att köra online om man har en macmini som är kopplad till ett mobilt bredband.
                                Varför skulle det va offline...?
                                Jag kör min iphone på samma sätt och det funkar klockrent och online...
                                Man behöver inget annat en en iphone och en spelare som är ipod förberedd.
                                Sen är det bara till att köra..

                                Comment

                                Working...
                                X