Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på framsystem till bmw e32.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på framsystem till bmw e32.

    Hej har precis tagir körkort och ska bygga lite ljud i den nya brukisen en bmw 735i e32:a och , skulle vilja få lite tips på element som skulle fungera och gärna sånt som man kanske skulle kunna hitta på beg marknaden.

    Det jag vill åt är ett system som kan spela djupt och ändå högt men med en hyffsad kontroll. Vet att installationen avgör mycket av resultatet, men det ska inte vara något problem.
    Har funderat på lite olika lösningar, men skulle vilja ha lite tips ifrån er.

    Det jag tänkt mig är att

    1: Hitta ett par beg. tec sq6 midbasar eller liknande och montera dessa i middarna och sen försöka hitta några schyssta 3.5 eller 4" coax. och montera i brädan. Har tittat på bla amegas 3.5", men just nu ligger dom lite över min budget.

    2: Ett per Tec eller liknande i middarna men ett 4" kitsystem i brädan typ U-Dimension JR 4 COMP.

    Vad skulle ni valt för setup? Vad passar i brädan? Funkar det med typ tec SQ6 i kicken eller krävs mer volym?

    Jag har ingen direkt budget det beror lite på vad man kan hitta, men jag handlar gärna beg, men säg runt 2500:-. Det är tänkt att det ska drivas av ett dls ca-41.

    Mvh

    //Alexander

  • #2
    Re: Tips på framsystem till bmw e32.

    Sq6 klarar inte spela i så små volymer. Spl6 funkar bättre där.

    Mvh

    Comment


    • #3
      Re: Tips på framsystem till bmw e32.

      Originally posted by woooaaa View Post
      Sq6 klarar inte spela i så små volymer. Spl6 funkar bättre där.

      Mvh
      Är det verkligen så lite? Har funderat lite på spl med men dessa går ju inte riktigt lika djupt

      Är det dömt för alla element att misslyckas med lite djup, i volymen som finns att tillgå?

      Comment


      • #4
        Re: Tips på framsystem till bmw e32.

        Är ganska stora lådor i kickarna på dessa bilar. Körde själv med 8" på det glada 90'talet och det funka bra.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #5
          Re: Tips på framsystem till bmw e32.

          Är det verkligen så stora kickar? Hade för mig det va på gränsen för 6,5" . Men kan missta mig.

          Sq6 vill iaf ha lite volym medans spl klarar sig bra med mindre.

          Bygg dörrsidor så får du lite mer alternativ

          Mvh

          Comment


          • #6
            Re: Tips på framsystem till bmw e32.

            Neej, den bilen skall det vara kickar i! Skulle tro att SQ6 funkar skapligt i de kickarna, de är stora och läcker ned i trösklarna.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Tips på framsystem till bmw e32.

              Ok, det låter bra. Blir att försöka leta upp ett par beg SQ6 eller dyl.
              och kickar kommer det att byggas i, inget snack om saken

              Men vad tror ni att jag ska satsa på i brädan? Som jag skrev i första posten koaxial eller kitsystem? Har ju kollat på typ amega coax eller tex Dls R4 kit.

              Comment


              • #8
                Re: Tips på framsystem till bmw e32.

                Originally posted by luunggan View Post
                Ok, det låter bra. Blir att försöka leta upp ett par beg SQ6 eller dyl.
                och kickar kommer det att byggas i, inget snack om saken

                Men vad tror ni att jag ska satsa på i brädan? Som jag skrev i första posten koaxial eller kitsystem? Har ju kollat på typ amega coax eller tex Dls R4 kit.
                Ska du montera ett DLS R4 system får du modifiera regält!
                Magneten är rätt stor för att sitta på en 4"!
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på framsystem till bmw e32.

                  Amega Q-Cox 350 i brädan kanske?
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på framsystem till bmw e32.

                    Nonne: Ok. har inte kollat allt för mycket, men det var mest som ett exempel. Men vet du om det är möjligt med att få plats med ett par 4":are?

                    Lonefox: Är dom jag tittat på, men kommer man höra skillnad på tex dom amegorna och ett 4" kitsystem i ungefär kanske samma prisklass?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på framsystem till bmw e32.

                      Originally posted by luunggan View Post
                      Nonne: Ok. har inte kollat allt för mycket, men det var mest som ett exempel. Men vet du om det är möjligt med att få plats med ett par 4":are?

                      Lonefox: Är dom jag tittat på, men kommer man höra skillnad på tex dom amegorna och ett 4" kitsystem i ungefär kanske samma prisklass?
                      Vet ärligt talat inte då jag ej har hört dem.

                      Med med tanke på hurpass bra storebror (Q-Cox 50) presterar så skulle jag inte vara förvånad om många tror att 350:n är såpass små som de är.....spec. om du har kompleterat med midbasar i kickarna.
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på framsystem till bmw e32.

                        Ja Amegas 3,5or ser lite små ut, men ack vad man bedrar sig, och tillsammans med ett par middar som tar bottenstampet så "växer" dom ytterligare.
                        I ljudet alltså, dom blir inga 4tummare.

                        Pierre
                        SEASTREAMS GARAGE


                        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på framsystem till bmw e32.

                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Ja Amegas 3,5or ser lite små ut, men ack vad man bedrar sig, och tillsammans med ett par middar som tar bottenstampet så "växer" dom ytterligare.
                          I ljudet alltså, dom blir inga 4tummare.

                          Pierre
                          I vilken uppsättning har du kört dom, för jag e inte imponerad!

                          Pratar vi sen Q-cox 500, man tror inte de är släckt med Q-comp 50.
                          Saknas hur mycket som helst i diskanten, finns inget kul med den högtalaren!

                          Jag fick en ny uppsättning, jag tror det är fel på de som sitter uppe nu!
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips på framsystem till bmw e32.

                            Originally posted by Nonne View Post
                            I vilken uppsättning har du kört dom, för jag e inte imponerad!
                            Imponerad kan man bli av mkt, men jag vet en bil med 3,5or som jag inte kliver ur i första taget,
                            där sitter "bara" en 9886a och ett 4ch steg Alpine drivandes dom små oimponerande 3,5orna och ett par lösa 6,5 middar.

                            Kanske du inte har rätta knycken o montera.

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips på framsystem till bmw e32.

                              Jag har ett par billiga trius som jag kunde sälja dom körde jag utan diskant hela registret upp

                              Comment

                              Working...
                              X