Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd angående skumkantsbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd angående skumkantsbyte

    Hej!
    Jag ska byta skumkanter på mina kära cerwin Vega AT-100, men jag vet inte vilken sorts kant det ska vara, kant med vinklad passning mot konen eller rak kant mot konen. Någon som vet vilken sort det ska vara?? basen är av modell ATW15 och är de element som sitter original i AT-100 .

    Vore tacksam för hjälp, då jag beställer från USA så vill jag att det blir rätt från början...

  • #2
    Re: Råd angående skumkantsbyte

    Originally posted by cerwinsky View Post
    Hej!
    Jag ska byta skumkanter på mina kära cerwin Vega AT-100, men jag vet inte vilken sorts kant det ska vara, kant med vinklad passning mot konen eller rak kant mot konen. Någon som vet vilken sort det ska vara?? basen är av modell ATW15 och är de element som sitter original i AT-100 .

    Vore tacksam för hjälp, då jag beställer från USA så vill jag att det blir rätt från början...
    Finns EN person med alla svaren.

    Www.technovox.se

    Han har förmodligen kanten hemma och du får garanterat rätt prylar.
    Beställ annars från USA och testa "trial'n error"
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

    Comment


    • #3
      Re: Råd angående skumkantsbyte

      mm de är sant, men att låta janne byta ut kanterna skulle gå på över 1000kr, ett kit från "staterna" kostar ca 270 kr inklusive frakt!! Och man lär ju liksom lära sig nångång, finns ju en snubbe här på forumet som bygger sina egna basar, det kan man snacka om är på högnivå (det tänker jag inte prova själv..)så då bör jag ju lyckas byta ett par kanter...... !

      Comment


      • #4
        Re: Råd angående skumkantsbyte

        Originally posted by cerwinsky View Post
        mm de är sant, men att låta janne byta ut kanterna skulle gå på över 1000kr, ett kit från "staterna" kostar ca 270 kr inklusive frakt!! Och man lär ju liksom lära sig nångång, finns ju en snubbe här på forumet som bygger sina egna basar, det kan man snacka om är på högnivå (det tänker jag inte prova själv..)så då bör jag ju lyckas byta ett par kanter...... !
        Varför då inte bara köpa de lösa kanterna av Janne??
        Har aldrig varit ett problem tidigare.
        Roger Edvinsson
        Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
        helst på saker av kolfiber :-)

        Comment


        • #5
          Re: Råd angående skumkantsbyte

          Jo visst kan jag köpa dem löst, men det blir ju iaf mycket dyrare än att skicka efter från USA

          Comment


          • #6
            Re: Råd angående skumkantsbyte

            Originally posted by cerwinsky View Post
            Jo visst kan jag köpa dem löst, men det blir ju iaf mycket dyrare än att skicka efter från USA
            Vad skulle det vara värt om du inte lyckas?

            Du kommer med 99% säkerhet limma det snett och i bästa fall har du några timmars spelning innan du kör sönder spolen..

            Om du verkligen vill ha just dem elementen kvar - låt Janne göra det.

            Att Dreddan gör egna basar (och andra också) är en annan sak. Han lyckas inte varje gång heller, framförallt inte första gångerna.

            Sen skall du ha rätt lim med....
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Råd angående skumkantsbyte

              Japp nu har jag bytt skumkant på båda elementen, och det fungerar klockrent. Det va trots allt inte så svårt som jag trodde, gäller bara att man är nogrann. Och jag läste igenom instruktionerna nogrannt samt kollade på youtube om hur man gör sen va de bara att köra. Är ju alltid kul att lära sig nåt nytt.....!
              Svårast var att få talspolen centrerad i talspolegapet, men lärde mig att man kan mäta me en multimeter att man hade max 1volt ut, o koppla det på basen medans man limmar då hör man om spolen är rätt centrerad eller inte. Hamnar spolen snett så hör man tydligt distorsionen. Skriver detta för att kanske få andra att våga prova.... ! jag tänker dock inte ge mig på att göra en helomkoning själv,då lämnar jag hellre in det till proffs... !

              Comment


              • #8
                Re: Råd angående skumkantsbyte

                Kul att du lyckades
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

                Comment


                • #9
                  Re: Råd angående skumkantsbyte

                  Japp jag lyckade trots olyckskorparna, o inte va det tur som gjorde att jag lyckades. Det va för att jag kollat på klipp på hur man gör ,läst om hur man gör samt att jag var nogrann och tog tid på mig för att få allt rätt. Och dem spelar fortfarande klockrent, tycker till och med att "vegorna" låter bättre nu. känns som basen låter "tightare och renare" ....!
                  Nu skulle det vara kul o prova kona om en hel bas, vilket en novis inte heller skulle klara.... men jag skulle nog gärna prova(okej inte om de hade vart en DD Z bas ) men en omkoningssats för rimliga pengar typ till en CV ATW15(samma som i AT-100)så skulle jag prova....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Råd angående skumkantsbyte

                    Originally posted by cerwinsky View Post
                    Japp jag lyckade trots olyckskorparna, o inte va det tur som gjorde att jag lyckades. Det va för att jag kollat på klipp på hur man gör ,läst om hur man gör samt att jag var nogrann och tog tid på mig för att få allt rätt. Och dem spelar fortfarande klockrent, tycker till och med att "vegorna" låter bättre nu. känns som basen låter "tightare och renare" ....!
                    Nu skulle det vara kul o prova kona om en hel bas, vilket en novis inte heller skulle klara.... men jag skulle nog gärna prova(okej inte om de hade vart en DD Z bas ) men en omkoningssats för rimliga pengar typ till en CV ATW15(samma som i AT-100)så skulle jag prova....
                    Det är klart att alla kan limma dit en skumkant, eller kona om en bas.

                    MEN, det som man då inte har i skallen när man uttalar sig så, är att en tillverkare har tillverkningstoleranserna ganska hårt specade, och använder fixturer för att få det rätt, för att basen helst skall hålla en förväntad livstid.

                    Man kan kona om en bas, och få den att funka relativt bra och relativt länge. Men när det görs professionellt, så är det helt andra kriterier än att den skall funka efter 2 månader.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Råd angående skumkantsbyte

                      proffset talar.. ! Basen funkar klcokrent och inte "relativt" bra. och den håller garanterat länge..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Råd angående skumkantsbyte

                        Originally posted by cerwinsky View Post
                        proffset talar.. ! Basen funkar klcokrent och inte "relativt" bra. och den håller garanterat länge..
                        Ja det kan du hoppas.
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #13
                          Re: Råd angående skumkantsbyte

                          Originally posted by cerwinsky View Post
                          proffset talar.. ! Basen funkar klcokrent och inte "relativt" bra. och den håller garanterat länge..
                          Håller med. Det är inte ett jobb för alla, men särskillt "rocket science" är det inte att få till ett skumkantsbyte, eftersom att spidern håller talspolen hyffsat centrerad. Det kräver lite känsla, men det gäller ju det mesta som anses "svårt".


                          Många här håller på med tillverkning och finmekanik ner på hundradels-mm-nivå eller finare.
                          Man kan inte förutsätta att alla bara har slägga och enmeters-rörtång i sin verktygslåda.

                          Ska man göra en hel omkoning är det ännu enklare, eftersom man då har enkla monteringsverktyg/mallar som antingen medföljer konen eller som man själv kan tillverka.
                          sigpic

                          -C5 2008 -SQuse-
                          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                          Comment


                          • #14
                            angående skumkantsbyte

                            HEHE läste genom denna tråden nu, och ville bara säga att trots att olyckskorparna trodde ja skulle misslyckas så spelar basarna hur bra som helst än(trots att jag "skulle bränna spolen" efter någon timme) nu har de gått ÖVER ett och ett halv åe nästan och basarna funkar klockrent fortfarande. inge skrapljud eller nåt och limningen av upphängningen har inte släppt trots att basarna verkligen fått jobba..!'' Jag tycker även att basarna spelar djupare efter upphängnings bytet.

                            Skriver enbart detta för att uppmuntra andra som varit osäkra på att byta upphängning själv, och vart rädda för att misslyckas(visst klart man kan misslyckas) men är man bara NOGA så är det inge större problem att byta upphängning själv,så länge man är noggrann och tar sin tid INNAN man börjar.
                            med tanke på responsen jag fick så va mitt lilla projekt dömt att misslyckas innan jag ens börjat, alltid skönt att få bevisa motsatsen...
                            Måste erkänna att jag är förbannat sugen på att prova att byta ut alla rörliga delar.

                            och jag hoppades rätt de funkar klockrent fortfarande.......
                            Last edited by cerwinsky; October 12, 2012, 21:25.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Råd angående skumkantsbyte

                              Har själv bytt skumkant på ett par jamo högtalare. Jag köpte universal kanter för 12 euro och högtalarna spelar hur bra som helst änn, ett år senare.

                              Däremot försökte jag limma en dubbel spindel som lossnat på en bilbas en gång, vilket inte slutade så bra...

                              Comment

                              Working...
                              X