Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering av framsystem BMW E38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montering av framsystem BMW E38

    Har två alternativ på montering av 6,5" kit i E38an.

    Original sitter det 5,25" element som spelar i en plastlåda genom ett galler i dörrsidan avskärmat från dörren. Det går att få plats med ett 6,5" element där 5,25" satt med lite modifiering. Frågan är om lådorna är för små för ett 6,5" element eller om det kommer att fungera hyfsat?

    I E39an jag har körde jag så ett tag dock med 5,25" men jag klädde in plastlådorna med dämpmatta för att få det lite stabilare och det spelade på ganska bra. Just nu har jag ombyggda dörrsidor för fyra 6,5" kit i E39an och med det är ju skillnaden på midbas väldigt stor

    Alternativ två för E38an är att kapa bort gallret och montera en MDF-ring för att sedan montera 6,5" elementet direkt i dörrsidan. Då dämpar jag även hela dörrsidan och plåten samt tar bort fuktspärren så att elementet spelar rätt ut i dörren. Då kanske det blir för mycket volym i stället för ett enskilt 6,5" element? Vad har ni för erfarenheter och hur hade ni gjort?

    Det är ett ganska rejält kitsystem som ska dit och det kommer att få mycket effekt. Troligtvis blir det Impact RH 6638.S som kommer matas av ett HC 250.2 och tanken är att det ska hänga med två 12" basar hyfsat.
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

  • #2
    Re: Montering av framsystem BMW E38

    I min bok:
    Lådorna är högst sannorlikt på tok för små. Alt 1 går bort.
    Alt 2: för mycket volym är inte mycket till problem. Tappar effekttålighet vid djupare frekvens (mindre mothåll), men det är i min bok betydligt bättre än en på tok för liten låda.
    Jag skulle för egen del låta fuktspärren sitta kvar till en början. Det blev marginell skillnad när jag tog bort min och provade utan. STörsta skillnaden var ett sjuhelvettes ökat vägbuller. Beror lite på hur tight det här, men prova först.

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Montering av framsystem BMW E38

      Plastlådorna ser ut enligt följande bild:

      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

      Comment


      • #4
        Re: Montering av framsystem BMW E38

        Fått lite input i bilstereogruppen på Facebook att det elementet jag har kikat på lämpar sig för sluten låda så jag kommer nog testa det först Ska bara ta reda på hur många liter plastlådan är på för att se om de behöver byggas om lite.

        Även Zrken har ändrat sig efter han såg hur lådorna såg ut
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #5
          Re: Montering av framsystem BMW E38

          Även om lådan ser ut att vara större än i E39 så tror jag den är lite för liten
          för i princip alla 6 tummare men det är svårt att se på bilden.

          Jag tror du får väldigt svårt att få i Impact RH 6638.S då de ser ut att vara riktigt biffiga och djupa.

          Alternativ 3 kan ju vara att montera lådan och sätta på en eller flera mdf ringar på den
          så de ligger dikt emot dörrsidan och sedan tar du bort originalgallret och skruvar fast elementet rakt igenom dörrsidan och in i mdf ringarna ,
          då får du det stabilt, tätt och ngt större volym i lådan
          "Sound by Hewi"

          Blue eMotion by heWi

          Comment


          • #6
            Re: Montering av framsystem BMW E38

            Det finns videoguide på hur man monterar 6,5" i fram på E38 så det går, man får kapa upp hålet och greja lite men det går. Monteringsdjupet som du nämner är nog det som kan bli lite problematiskt men det monteringsalternativet du gav kanske kan vara en idé
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

            Comment

            Working...
            X