Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högtalarkabel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Högtalarkabel.

    Här har du en beskrivning hur du gör http://www.svalander.se/tips_fakta/h...r/flatarskola/

    Comment


    • #17
      Re: Högtalarkabel.

      När det är längre kabellängder, t.ex hemma så brukar jag nöja mig med att tvinna. Ger stor del av samma störimmunitet som en flätad men är enkel att göra. (Fäst ena ändarna i skruvstycket och de andra ändarna i skruvdragarens chuck....)
      /tycker Erik.

      Comment


      • #18
        Re: Högtalarkabel.

        CAT5e utp spöar skiten ur Van Den Hul för 500:-/ metern hos HiFiklubben. Gör som jag skrev i mailet åt dig. Man kan även använda sig av 7-ledad släpvagnskabel där varje ledare ligger på 1.5mm2 en längd per pol. skala de sju ledarna på varje kabel och ni får mkt yta i varje kabel 2x10,5 mm2 totalt. Terminera med bananer, lite krypmslang och kabelstrumpa så har ni en billig kabel som motsvarar BETYDLIGT dyrare kablar ute i hifibutikerna. Han som jag fick rådet av till dom konstruerar Gdis Audio slutsteg och dackar som ställde ut på Highendmässan nu i februari. Detta är helt klart ett alternativ för den som vill göra det enkelt för sig med att klippa 2 längder/högtalare el för + och en för -.
        Kabeln finns på Claes Olsson och kostar 199:- för 10m.

        MEN även denna konstruktion spöar CAT5e skiten ur, 100m Cat5e utp får ni för 345.- på Biltema och ni får lite handarbete med på köpet men en kabel som låter oförskämt bra, spelar öppet, detaljerat, mjukt och lyfter högtalaren ordentligt, i soddas fall kommer det att göra STOR skillnad mot ALLT vad supra och Van Den Hull heter....

        Dyrt är inte alltid bäst....
        OTURSFÖRFÖLJD!!!
        Bara att bryta ihop och komma igen.

        Comment


        • #19
          Re: Högtalarkabel.

          Originally posted by Robsarve View Post
          När det är längre kabellängder, t.ex hemma så brukar jag nöja mig med att tvinna. Ger stor del av samma störimmunitet som en flätad men är enkel att göra. (Fäst ena ändarna i skruvstycket och de andra ändarna i skruvdragarens chuck....)
          Gäller ju att få rätt antal varv per meter med
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #20
            Re: Högtalarkabel.

            Originally posted by Lonefox View Post
            Gäller ju att få rätt antal varv per meter med
            Va ju den biten med, då är det lättare att fläta
            OTURSFÖRFÖLJD!!!
            Bara att bryta ihop och komma igen.

            Comment


            • #21
              Re: Högtalarkabel.

              Bra flathögtalarkablar?

              Tänkte att jag skulle fräsa ner kablarna i golvet o sedan lägga golvet över. Allt för att dölja kablarna i biorummet jag ska bygga.

              Bra kablar som inte kostar hur mycket som helst då det blir ganska många meter kabel. Rummet är 5,5 meter långt o sedan ska inte recivern stå på golvet precis... Så kortaste kablen blir 6,5-7 meter. Ska ha 2 fronthgt o en center. Funderar på att bi-ampa frotarna.

              Comment


              • #22
                Re: Högtalarkabel.

                Originally posted by tobbe77 View Post
                Bra flathögtalarkablar?

                Tänkte att jag skulle fräsa ner kablarna i golvet o sedan lägga golvet över. Allt för att dölja kablarna i biorummet jag ska bygga.

                Bra kablar som inte kostar hur mycket som helst då det blir ganska många meter kabel. Rummet är 5,5 meter långt o sedan ska inte recivern stå på golvet precis... Så kortaste kablen blir 6,5-7 meter. Ska ha 2 fronthgt o en center. Funderar på att bi-ampa frotarna.
                Supra Classic funkar utmärkt,
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

                Comment


                • #23
                  Re: Högtalarkabel.

                  Originally posted by Mikka View Post
                  Supra Classic funkar utmärkt,
                  Finns väl inte som flatkabel som jag vill ha?

                  Jag söker en kabel som är platt o inte en "vanlig" kabel då kablen ska ligga under golvet utan att man behöver fräsa ner en kabelränna på mer än max 3 mm.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Högtalarkabel.

                    QED Qontour Ultra Flat Från hifi klubben har jag använt en gång riktigt smidigt

                    Comment


                    • #25
                      Re: Högtalarkabel.

                      Originally posted by tobbe77 View Post
                      Finns väl inte som flatkabel som jag vill ha?

                      Jag söker en kabel som är platt o inte en "vanlig" kabel då kablen ska ligga under golvet utan att man behöver fräsa ner en kabelränna på mer än max 3 mm.
                      Nä det har du rätt i. Den är bara platt på ena sidan.
                      En bra flatkabel brukar bli lite dyrare. Du kan tex kolla på Nordost Flatline om den håller inom din budget.
                      sigpicMS-SOUND
                      Micke7406

                      Comment


                      • #26
                        Re: Högtalarkabel.

                        Kanske inte den bästa kabeln, men billig flatkabel iaf
                        http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/k...larkabel/_1302

                        Comment


                        • #27
                          Re: Högtalarkabel.

                          Annars skala ett gäng cat5 utp och lägg bredvid varandra, då blir det tunnt och du får även en bra kabel, lite pyssel där ifrån du drar upp dom men det äre värt. En strumpa som du drar det i upp från golvet, lite krympslang i änden så blir det diskret.
                          100m solid kabel går på 349:- på biltema. Billigt OCH bra men lite pyssel, fast det äre värt
                          OTURSFÖRFÖLJD!!!
                          Bara att bryta ihop och komma igen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Högtalarkabel.

                            Denna köpte jag hem några meter av bara för att testa, helt smidig och går lätt att gömma:
                            http://www.thomann.de/se/sommer_cable_tribun_215.htm

                            Comment

                            Working...
                            X