Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådberäkning önskas Re sx18 hemmasub?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lådberäkning önskas Re sx18 hemmasub?

    Tja optima eller nån får gärna göra en fin utberäkning på en låda till min Re sx18 d4. Tänkte nämligen köra den som hemmabiosub/musiklåda inne på rummet
    kommer drivas av ett sådant steg
    http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/h.../XTZ-Sub-Amp-1

    och kommer enbart använda en 4 ohm spole då den andra är pajj, vet ej hur mycket de ändrar på spec:

    Antar avstämningen skall ligga på runt 20hz. Däremot om de ska va sluten eller portat vet ja ej. 6" portar har ja liggandes så vore kanon i såna fall

    Tack på förhand
    Men du, äru dum i huvet?

  • #2
    Re: Lådberäkning önskas Re sx18 hemmasub?

    Eftersom bara ena spolen kan användas så ändras som sagt parametrarna en del, tex Qts brukar bli märkbart högre. Jag vet inte om RE har angett sina parametrar med seriekopplade eller parallellkopplade spolar, men enligt specen är Qts på 0,48 och då gissar jag att med bara ena spolen inkopplad så blir det kanske 0,75-0,8 i Qts.

    Sluten låda är i så fall det enda alternativet jag vågar ge förslag på, andra får väl ge mer förslag. 150 liter slutet bör spela ordentligt djupt tycker jag, dämpull är inräknat men sånt går ju att ta bort helt eller delvis om man vill.

    Comment


    • #3
      Re: Lådberäkning önskas Re sx18 hemmasub?

      Originally posted by Optima View Post
      Eftersom bara ena spolen kan användas så ändras som sagt parametrarna en del, tex Qts brukar bli märkbart högre. Jag vet inte om RE har angett sina parametrar med seriekopplade eller parallellkopplade spolar, men enligt specen är Qts på 0,48 och då gissar jag att med bara ena spolen inkopplad så blir det kanske 0,75-0,8 i Qts.

      Sluten låda är i så fall det enda alternativet jag vågar ge förslag på, andra får väl ge mer förslag. 150 liter slutet bör spela ordentligt djupt tycker jag, dämpull är inräknat men sånt går ju att ta bort helt eller delvis om man vill.
      Haha de va då va ja kallar för snabbt svar okej 150 liter slutet alltså vad är risken om man skulle göra en portad istället?
      Men du, äru dum i huvet?

      Comment


      • #4
        Re: Lådberäkning önskas Re sx18 hemmasub?

        Någon "risk" finns väl egentligen inte så länge man håller reda på vilken avstämning man gör, däremot kommer knappast portad att låta så musikaliskt. Kör du tex 200 liter avstämd till 30-35 Hz så ser den ut att få mest tryck runt 40-50 Hz (räknat på 0,75-0,8 i Qts), inte så mycket vid den riktigt djupa basen.

        Fs på basen är ca 33 Hz, att stämma av vid typ 20 Hz är nog inget man bör göra.

        Comment

        Working...
        X