Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brygga 7.1 receiver till 5.1?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brygga 7.1 receiver till 5.1?

    Är detta möjligt utan att ha bryggmöjlighet på högtalaren?

    Har en Marantz SR7001 7.1 och jag fick en idé att det kanske går att få ut lite mer effekt till golvfrontarna som oftast är lite mer effektkrävande än övriga systemet.

    Behöver ju egentligen bara 2 x front, 2 x rear och 1 x center samt subben. Då blir det som alla förstår två kanaler över. Tack jättemycket för svar!
    sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

  • #2
    Re: Brygga 7.1 receiver till 5.1?

    Står säkert i manualen hur man gör, men jag förstår att du frågar, som kille vill man ju inte bläddra i en sån.
    Funkade fint att göra på min Yamaha 3800 iaf, fast jag tyckte nog inte att det var nån större aha-upplevelse direkt.

    Comment


    • #3
      Re: Brygga 7.1 receiver till 5.1?

      Tror inte det gör någon nytta då samtliga kanaler delar på samma kraftkälla. Bättre då att använda preout och hänga på separata slutsteg till de kanaler som behöver kraft. Så gör jag och använder bara reciverns steg till att driva surround.

      Comment


      • #4
        Re: Brygga 7.1 receiver till 5.1?

        Originally posted by Jimma72 View Post
        Tror inte det gör någon nytta då samtliga kanaler delar på samma kraftkälla. Bättre då att använda preout och hänga på separata slutsteg till de kanaler som behöver kraft. Så gör jag och använder bara reciverns steg till att driva surround.
        Så slutade det för min del med.

        Comment


        • #5
          Re: Brygga 7.1 receiver till 5.1?

          Läste ordentligt i manualen men hittade inget om det jag frågar efter. Men men, får la bli slutsteg
          sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

          Comment


          • #6
            Re: Brygga 7.1 receiver till 5.1?

            Ofta räcker det bra med en bra sub och delning vid 80-120 hz, då kan du spela högre med frontarna jämfört med odelat.

            Med det beror givetvis på personliga preferenser samt högtalarna.

            Comment


            • #7
              Re: Brygga 7.1 receiver till 5.1?

              En fråga som inte handlar om rubriken längre men; teoretiskt så skulle väl ett par golvfrontar kunna fungera lika bra som rear i en hembioanläggning?

              Funderar på att köpa ett par elakare frontar i samma serie och när jag ändå tänkt köpa rearhögtalare (har ingen komplett 5.1 anläggning än) så borde väl dessa jag redan har som frontar kunna användas till detta istället?

              Skriver detta med risk för att låta korkad hehe. ;-)
              sigpic Projekt 20XX Alpine - PG - Morel

              Comment


              • #8
                Re: Brygga 7.1 receiver till 5.1?

                Jag körde mina wharfedale emerald 97 med 2*6,5"+diskant som rear när jag bytte till större frontar. Funkade hur bra som helst och man slapp leta stativ eller väggfästen :-)
                Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                www.garaget.org/Frippe_L

                Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                Comment


                • #9
                  Re: Brygga 7.1 receiver till 5.1?

                  de går bra! bak på förstärkaren finns en switch som ställer om de sista kanalerna till bi-wire.
                  dock måste du ha filter i högtalarna, givetvis filter som går att bi-wire:a då! =)
                  Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                  Comment

                  Working...
                  X