Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dataljud/ljudkort fråga (dacmagic)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dataljud/ljudkort fråga (dacmagic)

    Hej! Kopplade igår in min Dacmagic till min dator och då försvann drivrutinena från datorns ljudkort men det fick jag igång igen, nu till problemet.. Jag vill kunna sända ut samma ljud till datorhögtalarna(3,5mm) som till förstärkaren(USB) i vardagsrummet. Har suttit och googlat ett par timmar utan resultat då många verkar ha det problemet men ingen något svar, så vet någon här? Orkar inte gå in i kontrollpanenelen/ljud och sedan ändra ljuduppspelningnsenhet när det ska bytas, måste ju gå att få dom spela ihop?

    Har Vista föresten....


    MVH Simon Jonsson

  • #2
    Re: Dataljud/ljudkort fråga (dacmagic)

    Brukar ju sällan gå att välja 2 ljudkällor samtidigt på datorn, du har inte funderat på att köra 3.5mm hona - 2x RCA hane istället? Då får du ju ut ljudet till dator högtalarna via DACen istället?

    Typ: http://www.kabelbutiken.com/adapter-...na-2x-rca-hane

    Comment


    • #3
      Re: Dataljud/ljudkort fråga (dacmagic)

      Nej det har jag inte funderat på då jag ej tycker det löser mitt problem så pass bra. Ljudet i datahögtalarna spelar inte så stor roll då det är skit saker för någon tusenlapp, dom ser roligare ut än vad dom låter med.


      MVH Simon Jonsson

      Comment


      • #4
        Re: Dataljud/ljudkort fråga (dacmagic)

        Vill du annvända dem samtidigt så att de ska vara i 100% sync tidsmässigt eller är det bara att du ska kunna välja vilken av dem utan att behöva gå in i kontrollpanelen och ändra?

        Om du kör Winamp så finns det plugin för multipla output att ladda ned.
        Ett annat allternativ är att köra med VAC (Virtual Audio Cable) som också borde lösa problemet.

        Du borde även kunna annvända convolver eller audiomulch för det.

        Men simplaste och billigaste är nog att köra på Winamp och ladda ned pluginen


        En länk till där man diskuterar samma problem som du har och ett par möjliga lösningar.
        http://help.lockergnome.com/windows/...ict524696.html


        Här finns några screenshot på audiomulch och några länkar till convolver och audiomulch integrationer i bil-pc sammanhang med dubbla ljudkort.
        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2065

        Comment


        • #5
          Re: Dataljud/ljudkort fråga (dacmagic)

          Om det inte är 100% tidsynkade spelar ingen roll då jag oftast inte spelar dom samtidigt utan det är det att gå in i kontrollpanelen och ändra jag itne orkar, finns ju On/Off knapppar att använda istället på högtalarna och förstärkaren. Winamp har jag tänkt på och läst om men spelar upp mycket i VLC, mediaplayer och så går det även en hel del nätradio musik från superstart.se sida med.. Vill bara ha båda 3,5mm och USB att sända ut samtidigt, att det ska vara så svårt att få att funka.. Funkar det i annnat operativsystem?

          MVH Simon Jonsson

          Comment


          • #6
            Re: Dataljud/ljudkort fråga (dacmagic)

            Du behöver inte köra genom Winamp. Det är bara att det finns en plugin som gör det till absolut enklaste sättet.
            Annar kan du göra det genom VAC eller Convolver/Audiomulch också.

            Pröva att ladda ned VAC och lek lite med det. I länken du fick igår finns följande instruktion för VAC.


            A have a solution, using the Virtual Audio Cable.

            Let`s do:

            1- Download, Buy and Install Virtual Audio Cable
            (http://software.muzychenko.net/eng/vac.html)
            (this will create a kind of a virtual sound card ou your computer)

            2- On your player (like winamp ou someone else), set the output sound
            device "Virtual Cable 1"

            3- Open two instances of AudioRepeater.

            4- In both instances, set in Wave In "Virtual Audio Cable1". In Wave
            Out.

            5- In each instances of program, set the outputs device of your USB
            Headphone and Onboard Audio.

            To start automaticly, create a .bat and use a commend line like this
            one:

            start /min "audiorepeater" "%programfiles%\Virtual Audio
            Cable\audiorepeater.exe" /Input: "Virtual Cable 2" /Output: "ATI HD
            Audio rear output" /BufferMs:100 /SamplingRate:48000 /Autostart

            start /min "audiorepeater" "%programfiles%\Virtual Audio
            Cable\audiorepeater.exe" /Input: "Virtual Cable 2" /Output: "IDT Audio1"
            /BufferMs:100 /SamplingRate:48000 /Autostart


            --
            cjuniorfox

            Comment

            Working...
            X