Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

    Jaha.. Då ska man bygga lite nytt då. Aldrig byggt nått super seriöst innan så skall bli kul att kolla om man lyckas bygga lite stilrent samt bra för första gången. Bilen - Saab 9-3 -00. Första frågan - Pratade med basglada tunheden. Och fick då veta de tråkiga.. Ingen som lyckats spela spec. högt i dessa bilar. Nån som har erfarenhet om detta? Nåväl.. Bilen ska ju va en familjebil på köpet så får väll nöja mej med ok resultat.. Det som skall in är iaf..

    Skuffen -

    1 st DD2515.D4
    1 st DD-M2 den snygga modellen :P

    Fram -
    HU: Alpine CDA9853R
    Ground Zero GZTA2.150MK2 slutsteg
    Ground Zero GZRC16X 6,5" samt delningsfilter
    Ground Zero Diskanter

    50mm2 kabel. Fråga 2: Bör ja köra större?

    Batteri i fram just nu: 65Amp. I bak kommer de sitta 1 st biltema 100Amp Fick råd att köra med 2 st 65 i bak ist men får 100 så billigt så kan ej motstå. Bör räcka? Kan nog klämma in större i fram.

    Lådan kommer byggas i 22.MDF Den kommer bli 94.5 Bred 41.5 Hög 41 Djup ovankant samt 47 Djup nedre.. Ville helst slippa vinkellåda men måste nu bygga så pga barnvagn får inte plats med mer..

    Fråga 3: Vilken dämpmatta? ska riva ut inredning i skuffen å dämpa å bygga om lite smått.. Nån som är riktigt lättarbetad?

    Samt andra tips? kom gärna med synpunkter.. Hoppas ja får iordning på detta bygge så man kan visa upp de framöver å förhoppningvis komma med OK resultat.

  • #2
    Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

    Jag spelade 146.4db i min 900, och det är tillräckligt högt om du inte ska tävla! Räkte ganska gott på tävling med! Så 150db är nog inte problem i sådan bil, men då får du nog offra bagaget!

    Gott om plats i reservhjulsbalja för slutsteg eller batterier.
    Har lite delar över som kanske du kan ha användning av, beroende på hur du ska bygga! Skickar ett PM om dessa!

    Har lite svårt att förstå varför folk fortfrande ska envisas med CD men det är jag det! Det var det enda jag tänkte på när jag ser vad du ska stoppa i!

    Satsa hellre lite mer pengar på ett BRA batteri! Än flera sämre!

    Angående dämpning, så reservhjulsbaljan måste du dämpa annars så låter det satan! Samt dörrarna om du ska få dem att spela skapligt! Då även plåten och själjva dörrsidan!
    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

      Originally posted by AndrAAx View Post
      ...Har lite svårt att förstå varför folk fortfrande ska envisas med CD men det är jag det!...
      Därför att folk kanske vill ha lite kvalité på musiken? Inte många spelare mig veterligen som kan spela upp flac eller annat högkvalitativt material.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

      More to come...

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

        Alpine e ju bra skit Då går det att spela endel iaf då. Men som du sj säger AndrAAx då får man ju offra skuffen! Å de kan inte ja.. Måste ju kunna frakta barnvagn.. annars dödar kvinnan mej långsamt. De vill ja ej uppleva Det är just det jag har tänkt att dämpa. Och ja de får bli 1 batteri. biltemas silver batteri ska ju va bra tydligen Får se om man får nått ös i bilen då framöver. Bara få tummen ur och börja bygga också.

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

          En Saab 9-3a är ju nååååågot annorlunda än en 900!
          Att jämföra siffror med en sån är då inte så rättvist.

          Kan du fälla sätena i 9-3an? Isf blir det betydligt lättare att få in trycket i kupen.
          Går det inte att fälla så blir nog det bästa att täta runt skidluckan och ha basen spelandes framåt in i denna å hoppas hatthyllan är tät nog
          155++db@25hz
          http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

          sigpic

          Ljudbyggaren.se

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

            Jag gissar att det är den "gamla" modellen utav 9-3. Alltså 900/9-3 modellen. Enligt vad jag har hört så spelar det då bäst med basar och port bakåt. Har själv det så i min 9-3 men har inte testat något annat.

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

              Jensclaudius har ju Byggt i en 900 Går att ta mycket inspiration därifrån.
              Han hade basarna på ena sidan
              sen stegen går ju att montera på andra sidan

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

                Tror faktiskt inte själv att det ska spelas framåt i dessa bilar? Bakåt isf samt uppåt är ju det optimala om man kan de. Dock är detta vad jag fått höra inget ja provat eller vet helt 100. Ja det är den "gamla" versionen av 9-3. Kommer bygga in steg samt batteri i baljan. Kommer bygga lite glas å sånt där myspys så man ser ner tillsteg å så

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

                  Originally posted by Techno_Bass View Post
                  En Saab 9-3a är ju nååååågot annorlunda än en 900!
                  Att jämföra siffror med en sån är då inte så rättvist.

                  Kan du fälla sätena i 9-3an? Isf blir det betydligt lättare att få in trycket i kupen.
                  Går det inte att fälla så blir nog det bästa att täta runt skidluckan och ha basen spelandes framåt in i denna å hoppas hatthyllan är tät nog
                  Hade byggt så om de va den nya 9-3an för då ska de nog göras så ja. Men inte på den gamla versionen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

                    hatthyllan i dessa bilar är ju precis som på en golf eller a3 att du kan plocka ut den om du vill, bilen är ju en sk kombicoupe så jag röstar då på bakåt iaf

                    Comment


                    • #11
                      Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

                      Originally posted by pois0n View Post
                      Hade byggt så om de va den nya 9-3an för då ska de nog göras så ja. Men inte på den gamla versionen
                      Ahaaa ja då snackar vi ju annan kupe^^. Då är det nog bäst att lira bakåt med både port och bas
                      155++db@25hz
                      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

                      sigpic

                      Ljudbyggaren.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

                        Originally posted by sjobas View Post
                        hatthyllan i dessa bilar är ju precis som på en golf eller a3 att du kan plocka ut den om du vill, bilen är ju en sk kombicoupe så jag röstar då på bakåt iaf
                        yes yes den skall ut när bygget är klart och rutor tonade. Bakåt blir de

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saab 9-3 bygge. Tips? samt lite frågor.

                          Originally posted by Techno_Bass View Post
                          Ahaaa ja då snackar vi ju annan kupe^^. Då är det nog bäst att lira bakåt med både port och bas
                          Yes Så kommer de bli Hade velat spela uppåt men har ingen möjlighet till de tyvärr.

                          Comment

                          Working...
                          X