Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Om du får välja" listan...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Om du får välja" listan...

    Tänkte starta en tråd där man kan lista sina favorit produkter när det handlar om bil ljud. Och nu menar jag inte någon "ultimat dröm lista". Utan en lista på dina val utifrån en lite mer rimlig budget. Alltså produkter som flertalet av oss ljud entusiaster förhoppningsvis har råd att köpa.

    Tanken är att dina val skall vara baserade på dina erfarenheter genom åren, vad du använder idag, men framför allt på vad du hade valt om du skulle byta ut dina nuvarande prylar.
    Och vill man lägga till en lite kommentar under varje post är det välkommet!!

    Så jag kör väl igång då, med min "hypotetiska lista" baserat på vad jag kikar på just nu.

    FRONTSYSTEM
    1:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3591540
    Lite dyrt men min favorit just nu...

    2:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2994945
    Precis upptäckt märket, och det verkar intressant!! Man har ju två bilar!!

    3:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2487684
    Lite snällare mot plånboken....

    BAKSYSTEM
    kommer jag nog inte att använda mig av bak system alls denna gången, så väljer att inte lista något här....

    SLUTSTEG
    1:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2884537
    Precis upptäckt även detta märke, och jag är nog lite nykär
    (Jag gillar ju Italienska prylar...)

    2:https://www.brl.se/sv/artiklar/audison-sr-4.html
    Mindre effekt än hertz ML Power steget, men kanske finare ljud???

    3:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=573631
    Ja tack...

    4:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2718816
    Lite för dyrt för mig, men gärna annars

    5:https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-mlpower-4-d.html
    Mycket effekt för pengarna, men hur bra kontroll på ljudet??

    BAS
    1: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3063506
    Om jag bygger en egen låda, eller lejer bort jobbet till någon duktig låd byggare...

    2: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2724944
    Ett annat alternativ för mig om jag väljer passiv låda

    3:https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1188936
    Mycket för pengarna med aktiv låda.. Fortfarande inte övertygad om det här med aktiv låda , men får kanske börja tänka om. Men hur den spelar i just min bil, ja det vet ju ingen..

    Denna lista kommer nog justeras eftersom....

  • #2
    Re: "Om du får välja" listan...

    Kul att se att det fanns ett stort behov av denna listan i alla fall.

    Comment


    • #3
      Re: "Om du får välja" listan...

      Ja det är inte så mycket ös här på forumet längre tyvärr. Tror att eftersom bilstereos är så mycket mer inbyggt i dagens bilar, samt att standarden har höjts lite så tycker kanske folk att "det får duga med originalstereon" och därmed svalnar intresset. Det känns även som att det är mycket svårare att få till bättre ljud när det är så inbyggt som det är.

      On Topic:

      Jag har inte ens hört högtalarna du länkat till, men jag skulle genom ett 6:e sinne valt Focal K2. Kanske för att jag snöat in mig på att vilja ha dem själv (av någon outgrundlig anledning). Har hört en del bra om dem åtminstone.

      Slutstegen har jag inte mycket att råda till eftersom jag inte är så kunnig men känner att med Mosconi kan det inte bli fel (för att jag har ett själv :P)

      Det är roligt att bygga sin låda själv (tycker jag då) och jag tror att det blir för mycket av kompromisser om man köper en aktiv sub.

      Inte mycket av expertråd direkt, men jag är ju ingen expert :P

      Comment


      • #4
        Re: "Om du får välja" listan...

        Som Easy säger, det är inte jättemycket fart här just nu, verkar ha en tendens att gå lite i vågor, men den långsiktiga trenden är att det avtar. Dock skulle jag påstå att de som faktiskt är aktiva är de med ett genuint intresse.

        SJälv är jag väldigt nöjd med min Mosconi/Gladen kombo, fungerar föträffligt men kostar också ett par spänn. Den enda rekommendation jag kan ge är att "klangmatcha" grejerna. Vissa högtalare av en viss karaktär passar bra med steg av en viss karaktär. T.ex. ör det kanske inte helt hundra att matcha högtalare som har en "ljus" karaktär med ett steg som också har samma karaktär, utan så kanske med ett steg som har en lite "mörkare" karaktär - svårt att förklara.
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

        Team Ljudbyggaren
        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
        3:e Plats Master OEM - SM 2018
        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

        Comment


        • #5
          Re: "Om du får välja" listan...

          Tror också att det är dem med ett genuint intresse som stannar kvar eller söker sig till forum. Jag är ny på forumet men genom att läsa gamla trådar och prata med dem som håller till här så märker man direkt att kunskapsbanken är stor. Går säkert få lite fart på forumet igen

          Focal K2 låter riktigt fint enligt mig. Man får dock rikta diskanterna upp mot rutan ifall man har dem i instrumentbrädan.

          När det gäller olika märken så har jag blivit positivt överraskad av Dayton Audio. Deras grejer är inte särskilt dyra men låter finfint. Har deras PS95-8 i instrumentbrädan.

          Edit. Gladen har jag bra erfarenhet av också. Hade deras SQX 165 i dörrarna go midbas i dem

          Comment


          • #6
            Re: "Om du får välja" listan...

            Eazy: Jag förstår att trenden har gått åt det hållet, för som du säger, så har ju moderna bilar relativt bra ljud system redan från start. Men jag är glad för alla svar man kan få här på forumet, för alltid ger det nått. Och sen är ju just denna processen med att "jaga" vad man skall ha, kanske den mest roliga delen av det hela trots allt.

            Hur som... känner också att med Focal K serien inte kan det inte gå mycket fel. Läste en amerikansk recension om dem däremot, där skribenten hävdade att de är väldigt känsliga, och lätt spelas sönder, om man lägger på för mycket effekt. Något som jag känner borde kunna gälla för de flesta högtalare iofs. men jag vet inte...

            Nu har jag kikat på k2, kX2 & KR2 också, och då är dessa på 2ohm. Är det något man bör tänka på (Förutom att de MÅSTE drivas med ett separat steg) . Man kan väl ladda på med mer effekt om det elektriska motståndet är lägre, men tappar man inte i ljud kontroll & kvalitet då istället. 3-4 ohm högtalare bör väl vara bättre?? Är ev. annorlunda med bashögtalare, där man kanske kan gå ner lägre i motstånd!?? Mycket man undrar över..

            Men ett Mosconi steg får det nog bli i alla fall.. Tackar

            Comment


            • #7
              Re: "Om du får välja" listan...

              carlr: Ja och det är ju de med just "genuint intresse" man vill lära sig av.

              Vad det gället klang matchning så vet jag ju att det är viktigt även när det gäller hemma system. Tex så tycker jag att Marant & Focal fungerar väldigt bra ihop i mitt bio system. Så förstår att det är viktigt även inom bil ljud. Och har förstått att Mosconi Gladen fungerar bra ihop. Om inte annat så verkar de använda sina respektive namn lite kombinerat lite hur som helst.. Har inte riktigt förstått deras exakta samarbete. Italien & Tyskland?? ) Gladens Zero Pro serie är ju säkert riktigt trevlig, men är ännu dyrare än fokals K2 serie däremot. Är den verkligen bättre tro...?

              Frågan är väl bara vilket Mosconi steg man skall driva front systemet med. Skall man köra A/B-klass analogt, (Mosconi Gladen One 130.4 DSP (4 kanal) alt. ett Mosconi AS 100.4 (2-kanal)) eller gå för ett Mosconi Gladen D2 100.4D2 digitalt steg..? Kanske lite stabilare ström försörjning med digitala signaler än en konstant signal (sinusvåg)

              Tror jag skulle behöva en konsultation hos någon som bygger ljud, och ha med sin bil till en moterings hall, och sedan gå igenom vad som skulle passa bäst i just min bil. Sedan ta fram ett par alternativ som skulle kunna funka, och beställa prylar efter det. Får se på Elmia mässan nu om det kommer finnas några bra erbjudanden.. tack

              Comment


              • #8
                Re: "Om du får välja" listan...

                Originally posted by Mag75 View Post
                Kanske lite stabilare ström försörjning med digitala signaler än en konstant signal (sinusvåg)
                Vet inte riktigt vad du tror att ett klass D-steg är, men D står inte för digitalt.
                Ett klass D-steg är effektivare än ett A-/AB-steg, kommer inte kräva samma försörjning.
                Men signalen ut är samma som signalen in, dvs musik....
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #9
                  Re: "Om du får välja" listan...

                  FutureWorld: Ja här finns mycket gammal kunskap som du säger, om man letar lite bara..
                  Men inte hittat så jätte mycket på Focal dock. Men är ju så mycket annat man funderar över så klart. Och vill man bygga seriöst & få till ett riktigt bra ljud, så vill man gärna ha hjälp av de som "Vet vad de snackar om" .

                  Hört det där med att rikta diskanterna upp mot rutan också.. Har väl ev. tänkt köra ett trevägs kit fram, och då ha 6.5 i dörrarna, mid i brädan, som då spelar upp mot rutan, och sedan sätta diskanter i dörrar/A-stolpar riktade mot mig. Men lär bli lite olika fördröjning på dessa olika element beroende på vart man placerar dem, och kan lätt bli lite fel misstänker jag. Man vill ju att de olika frekvenserna skall nå örat samtidigt..

                  Har också fått rekom. Dayton bas element, så de är nog bra ja.. Är väl det svåraste för min del med litet bagage. Om man skall köra en bas i baljan på bilen, eller bygga en låda. Eller kanske en färdig låda anpassad för en specifik bas. Som tex en gladen 10:a.. Men vi får se.. Blivit lite sugen på Gladen front system nu också ju! Alltså...inte likt mig att gå ifrån Focal så här... aj aj..inte bra

                  Är ju just därför jag söker expertisen här, innan man spenderar en massa pengar på "fel saker" Sen vet man ju aldrig hur det kommer spela i just min bil heller... Men kommer nog lägga lite tid på ljud behandling också, med isolering och dämpning i dörrar och i resten av bilen. Känns som man kan få ut rätt mycket mer av högtalarna om man bara engagerar sig lite på den fronten...Är ju väldigt dyrt, men förmodligen värt det. tack

                  Comment


                  • #10
                    Re: "Om du får välja" listan...

                    tvett: Kolla...här fick man svar direkt, och då har man lärt sig något nytt också på köpet. Om jag i alla fall har förstått något om de olika klasserna, är det väl att ljud karaktären kan skilja sig en del på ett A/B klassat & ett D-klassat, men lär nog inte jag höra någon större skillnad på som glad amatör. Men med ett digitalt steg kan man väl ofta ställa frekvenser mm, för de olika kanalerna via datorn. Eller kanske bara gäller Mosconi D2 stegen. Tackar

                    Comment


                    • #11
                      Re: "Om du får välja" listan...

                      Det du tänker på är steg med inbyggd DSP (digital signal processor), det har inget med förstärkningstekniken att göra egentligen.
                      De är oftast av klass D då det oftast är nyare steg för ta hand om orginalstereons signaler och kunna placeras lite undanskymt.

                      Lite kuriosa, klass D-steg är kan vara uppbyggt fullständigt analogt, med traditionella komponenter. Att olika steg kan ha olika karaktär är ju en allmänt vederhållen sanning, men jag är av den skolan att ett steg ska vara så neutralt som möjligt.
                      Jonas, Umeå

                      Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                      Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                      Comment


                      • #12
                        Re: "Om du får välja" listan...

                        tvett: Ja..det är nog eftersom jag kikat mest på Mosconi DSP steg. Och de är ju just som du säger, mycket mindre och lättare att få plats med, tex under framstolen.

                        Så man kan alltså ha ett klass A - A/B - D eller A steg och samtliga dessa kan var 100% analogt uppbyggda.

                        Comment


                        • #13
                          Re: "Om du får välja" listan...

                          Det är mycket myter kring det här med klass A, A/B och D på stärkare. Jag kan säga att D2-stegen imponerar riktigt mycket för att vara såpass slimmade klass D-steg som de är. Nästan ingen footprint och strömeffektiva som bara den - men låter riktigt bra.

                          Någon skillnad mot A/B som jag kör med? Jovisst, men inte någon större skillnad. Sedan har det nog med preferenser att göra också (och det finns hårdnackade purister i bilstereosvängen också är jag övertygad om). Jag har några gånger stått och svurit över hur stora, otympliga, tunga och strömtörstiga mina steg är (2st AS200.4), men den känslan försvinner rätt kvickt när man sätter sig och lyssnar. Men jag skulle nog inte tveka att gå klass D i dagsläget.
                          ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                          Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                          Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                          Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                          Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                          Team Ljudbyggaren
                          1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                          3:e Plats Master OEM - SM 2018
                          8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                          Comment


                          • #14
                            Re: "Om du får välja" listan...

                            Här skulle man kunna skriva spaltmeter i svar så en lätt sammanfattning får det bli.

                            Om vi börjar med Gladen och Mosconi så är det precis så att att dom 2 företagen är samarbetspartners.
                            Detta har dom varit många många år, tidigare sammarbetade STEG och AudioSystem.
                            När ekonomin gick åt skogen för 10-12 år sedan gick STEG i graven.
                            AudioSystem hade 2 ägare, dessa 2 gick skilda vägar och Gladen grundades av Henning Gladen.
                            AudioSystem som finns i dag är inte samma som det var tidigare, Henning var aerodynamisk ingenjör och Axel ska väl mer liknas med en person som satsat på en massa saker runt bilen som schampo och annat???

                            Jag har haft agenturen av Mosconi sedan företaget startade, testade några produkter mot andra välkända HighEnd tillverkare och det tog mig bara 5 minuter innan jag skrev ett brev till Henning.

                            Andra välkända samarbetspartners var Focal och Audison.
                            Dessa 2 företag funkade jättebra produktmässigt ihop förr, hur det är i dag har jag ingen erfarenhet av.
                            Sålt en del och även tävlat med Focal, tyvärr klickade inte jag och Focal personligen.
                            Otroligt svåra att få till diskanten, att rikta upp mot rutan brukar vara den bästa kompromissen.
                            När jag sålde Focal aktivt var Access ett av de system som lät annorlunda och bra för priset.
                            Förra sommaren fick jag reda på vem som tillverkade dessa, det var personen jag hade möte med så pusselbiten trillade på plats med den informationen.

                            Den ljusa spretiga karaktären i Focal funkade klockrent ihop med Audison.
                            Dessa var lite "tråkiga" att lyssna på så dom funkade kanon ihop.
                            Hertz som är av samma familj var lite mer djävlarannamma, dom var riktigt trevliga förr.
                            I dag skulle jag aldrig råda en kund att ta nya klass-D från Hertz ihop med Focal.

                            Så det här med att klangmatcha produkter är inte någon enkel sak, helt omöjligt för dom med bara webbshop då dom sätter ihop system enligt hörsägen.
                            Vi som har montering och även ett Team får obetalbar erfarenhet.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: "Om du får välja" listan...

                              carlr: Det låter ju trots allt som det kan vara värt att satsa på ett klass A/B steg, storleken till trots. Ljudet är ju ändå det viktigaste i slutändan. Nu ligger just AS200.4 slut stegen lite i överkant när det gäller pris för min del. Men det finns ju en lillebror som heter Mosconi AS 200.2 , som ligger inom min budget.

                              Och det leder mig in på nästa stora fråga. Skall man satsa på att brygga 4-kanaler eller köra 2 kanaler till front systemet. Har i dagsläget tänkt att köra ett separat steg till baslådan, även om man skulle kunna driva både front & bas med ett 4-kanals.

                              Men ponera nu att jag väljer ett separat steg till baslådan. Då kommer ju frågan upp även här. Skall man köra ett mono block eller ett bryggat 2 kanals till lådan?

                              Dessa I-lands problem...suck Tack

                              Comment

                              Working...
                              X