Announcement

Collapse
No announcement yet.

Thomas_7i´s Citroen C3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Thomas_7i´s Citroen C3

    Nu är allt på plats. Lite tweakning kvar för att få ut det mesta av ljudet. Men begriper mig inte på det här med delningsfrekvenser, filter osv osv som finns i 9887an. Skulle nästan skaffa nånting enklare egentligen, men älskar ju ljudet den producerar.

    Dock fått en störning så fort bassteget aktiveras, misstänker att nånting är galet med remoten för det knäpper lite när man stänger av. Ska göra om lite i kopplingen i steget så löser det sig nog.


    Taggmatta även på undersidan av golvet, ifall det nu skulle komma nåt emot trät under så hjälper mattan lite. En ren gardering.


    Själva lådan på plats i kabelsalladen.


    Aningen bättre, får duga tills vidare. Är inte såååå kräsen på utseendet, är mest ljudet som är intressant. Och ja, vad ska man säga. Det låter, högt, kontrollerat och precis sådär som jag vill ha det. Letat och byggt i flera år i olika bilar för att uppnå ungefär det ljudet jag har nu(som ska tweakas) men aldrig lyckats, förrän nu. Så, jag är nöjd!

    MvH Thomas
    Drömmer...

    Comment


    • #17
      Re: Thomas_7i´s Citroen C3

      Ser riktigt fränt ut!
      Kan nästan tro de är ett däck åh fälg som ligger i bagaget!

      Comment


      • #18
        Re: Thomas_7i´s Citroen C3

        hejhej, jag har köpt en likadan idag, och undrar vars du har hålet för strömkabeln, finns det nåt färdigt eller får man göra ett?

        Comment


        • #19
          Re: Thomas_7i´s Citroen C3

          Jag har faktiskt ingen aning. Jag hittade själv ingen vettig ingång så jag lämnade in bilen för dragning. Den ligger under "torpedplåten" från vänster sida och går över till höger och in där nånstans. Inte kikat så noga själv men jag misstänker att det finns något litet hål där man kan pilla in kabeln i. Så den kommer ut någonstans där A-stolpen möter dörrgångjärnen fast bakom instrumentbrädan.

          MvH Thomas
          Drömmer...

          Comment


          • #20
            Re: Thomas_7i´s Citroen C3

            Hur går det här då?

            Comment


            • #21
              Re: Thomas_7i´s Citroen C3

              Väcker liv i en gammal och mycket dammig tråd då det kommer att hända lite grejer snart igen.

              Har efter mycket om och men bestämt mig för att göra om det mesta i bilen. Det enda jag med 100% säkerhet INTE kommer att ändra på i installationen är midbasarna i dörrarna.

              Tanken är, att diskanterna som sitter i a-stolparna ska bort, istället ska det sättas Amega Q-cox-350 antingen på brädan i originalhålen, eller i a-stolparna.

              Basen ska ur, går fanimej inte att lasta någonting med den där setupen och det har jag ledsnat totalt på, även om det låter mycket bra.
              Blir en Hertz 10" i samma serie, alltså ES.

              Slutstegsmässigt kommer bägge stegen idag att bytas, PDXet under passagerarstolen ska bort, likaså bassteget i skuffen. De ska ersättas med PDX med 5 kanaler istället.

              HUn ska ut, får ingen ordning på radiomottagning, kan inte använda bilens AUX-uttag, rattstyrningen kräver nåt svindyrt kablage som jag inte skulle få plats med där bakom, jag kan inte göra inställningar i bilen då det kräver originalstereon, dessutom är det lite estetik som spelar in också, lyset skär sig mot resterande belysning i bilen som är orange.
              Så originalstereon får flytta in igen, fast ihop med en Audison BitTen.

              Så, nu gäller det bara att alla grejjor kommer hem och att jag får det gamla sålt. Så är jag säkert helnöjd, once again.

              MvH Thomas
              Drömmer...

              Comment


              • #22
                Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                Sedär! roligt!
                Första gången jag ser ditt basbygge, det är ju tokskönt med reservhjulsfake

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #23
                  Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                  Nu kommer det en vettig systemskiss på "nya" systemet.
                  Även beställt en Festool TS55 sänksåg. Kommer vara riktigt behjälplig när det ska sågas skivor.



                  MvH Thomas
                  Drömmer...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                    Ser trivsamt ut det där. Älskar min TS55:a. Konstaterade dock i veckan att man kan köpa fyra cirkelsågar på Jula för mindre än vad en klinga till TS55:an kostar.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                      Beställt lite godis till inredningen. Har ju någon skitful panel i bilen som någon trött fransk designer fått för sig att göra silverfärgad. I en bil som förövrigt är svart, snyggt? Nej.
                      Men nu kommer den bli i "kolfiberlook". Orkar inte kleta med äkta kolfiber och tycker fejk är minst lika snyggt så länge filmen är av god kvalitet.

                      Bild på kolfibervinylen:


                      MvH Thomas
                      Drömmer...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                        Här har tiden stått stilla, men snart så, snart sätter jag igång igen.
                        Blev inte helt 100 nöjd med hur koaxialerna spelade.
                        Fast det låter ju rätt bra.
                        Den största anledningen till ombyggnation är nog att det kliar i fingrarna på mig åter igen.

                        Tanken är att byta ut koaxialerna på brädan mot ett smidigt 4" kit.
                        Tänkte dela kitet på brädan aktivt mot Amegorna i dörrarna, som jag förövrigt är sjukt nöjd med.

                        Har kikat på lite olika alternativ på kit, kan ju inte ha något som är speciellt djupt då det sitter en massa dynga under instrumentbrädan, och smidiga element är det ont om.
                        Kikat dels på Focal 100KRS men även på att beställa från staterna, ett CDT CL-42SL kit. Men tror att Focal kommer passa mig bättre i smaken då jag faktiskt tycker om diskanten i deras "gula" kit.
                        Tankar? Funderingar? Åsikter?

                        MvH Thomas
                        Drömmer...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                          Ser bra ut! Riktigt intressant då jag själv siktar på att införskaffa mig en C3 inom en snar framtid, åka ekonomiskt är viktigt!
                          www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                            Originally posted by Hassman View Post
                            Ser bra ut! Riktigt intressant då jag själv siktar på att införskaffa mig en C3 inom en snar framtid, åka ekonomiskt är viktigt!
                            Det är en väldigt trevlig bil som känns relativt välbyggd, trots att någon vitlöksstinkande snigelätare med basker skruvat ihop den...

                            Det enda som är rätt korkat är att den lilla sk färddatorn styrs av stereon, så byter man till annan HU kan man inte ställa klockan eller byta datum eller nånting. Man kan inte heller ställa om massa andra små funktioner, som automatisk bakre torkare när man backar osv.

                            Lite trång i baksätet, men det är en liten bil, ganska liten skuff som man får tänka till när man ska utnyttja.

                            Men känns som att instrumentbrädan är rätt hygglig ur ett akustiskt perspektiv.

                            MvH Thomas
                            Drömmer...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                              Något jag helt och hållet glömt att uppdatera, är att röret, basen, numera står i källaren och väntar på att hitta in i lillebrorsans bil ihop med Audisonmonosteget.
                              Har byggt en annan lösning, som ska bytas ut den också då jag inte blev nöjd med utseendet...
                              Bild på nuvarande kommer när jag kommer ihåg att ta kort på det.

                              MvH Thomas
                              Drömmer...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                                Originally posted by Thomas_7i View Post
                                Det är en väldigt trevlig bil som känns relativt välbyggd, trots att någon vitlöksstinkande snigelätare med basker skruvat ihop den...

                                Det enda som är rätt korkat är att den lilla sk färddatorn styrs av stereon, så byter man till annan HU kan man inte ställa klockan eller byta datum eller nånting. Man kan inte heller ställa om massa andra små funktioner, som automatisk bakre torkare när man backar osv.

                                Lite trång i baksätet, men det är en liten bil, ganska liten skuff som man får tänka till när man ska utnyttja.

                                Men känns som att instrumentbrädan är rätt hygglig ur ett akustiskt perspektiv.

                                MvH Thomas
                                Ja jag läste precis det där om stereon :/ Men å andra sidan så är det en anledning att ta steget längre och införskaffa en bit one eller ten

                                Att dom är små i baksätet och skuffen har jag sett och märkt, dock kommer jag sitta i framsätet så jag lider då inte

                                Nu när du ska i med en 10", ska du då göra den helt i reservhjulsbaljan och höja upp golvet? Jag gjorde det i somras med min lilla Vw polo, dock en 8" jag klämde ner :P
                                www.12vled.se - Cool & fräsch belysning till bilen!

                                Comment

                                Working...
                                X