Announcement

Collapse
No announcement yet.

Thomas_7i´s Citroen C3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Thomas_7i´s Citroen C3

    Nu har det börjat, pysslet med nya bilen. Jag som svor på att aldrig börja trixa med denna bil. Höll ungefär 3 månader, varav 2½ av dessa var ren planering över hur jag skulle gå till väga.

    Bilen är alltså då en Citroen C3 av 2010 års modell, en liten dieselharv. Fick bli ersättaren till gammelvolvon, som man ser lite av på nån av bilderna.

    Rätt vettigt konstruerad denna sak, känns välbyggd trots att den är fransk och relativt billig för att vara så ny. Handskfacket är gigantiskt och visste jag inte bättre kunde man nog prova parkera en ännu mindre bil där inne. Men där hade inte jag tänkt att bygga, för, vart annars ska jag ha min kylda läsk i sommar?

    Här är listan på grejjor jag tänkt böka in:

    HU: Alpine CDA-9887R, hade den låg, så varför inte?!

    Framsystem: Amega 6,5" inkl deras diskanter, aktivt delat.

    Framsystemssteg: Alpine PDX 4.150, börjar med detta eftersom det också låg och skräpade.

    Sub: Hertz ES380 15", jag älskar denna sub trots att min provisoriska låda är asmycket för stor.

    Substeg: Audison SR1Dk, verkar vara alldeles lagom till basen, sen var det billigt också!

    Det var väl allt egentligen.

    Här kommer lite bilder istället.




    Så ser skrutten ut, otvättad och allt, men det är någon som tappat en trailer inne i tvätthallen på jobbet och tvätta i automattvätt gör jag bara inte.


    Innan dämpning, där ser man också lite sladdar.




    Dämpat bagaget, som synes är baljan hyfsat stor ändå.


    Substeget.


    Favoritbasen!


    Stort plaströr.


    Skapligt mått!

    Så tanken med plaströret är kapa ner det till rätt höjd, sätta i en botten och en baffel och använda som baslåda i baljan.
    Passar nog på att höja golvet lite i skuffen då också, med nedsänkt slutsteg i golvet.

    Steget till framsystemet kommer få bo under passagerarstolen, också jättemycket plats där. Fattades nåra cm på bredden längst in i handskfacket, annars hade det fått bo där.

    Middarna kommer få bo i originalhålet i framdörrarna, med viss modifikation för att få det hyggligt stabilt.

    Diskanterna däremot ska jag prova runt lite och se vart de kan tänkas passa.

    All for now!

    MvH Thomas
    Drömmer...

  • #2
    Re: Thomas_7i´s Citroen C3

    kan bli ett spännande projekt kommer följas
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

    SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

    Comment


    • #3
      Re: Thomas_7i´s Citroen C3

      kommer följas helt klart
      saab 9000 pioneer-

      www.garaget.org/micke999

      Comment


      • #4
        Re: Thomas_7i´s Citroen C3

        saknar dock 960n

        Numera 2x Domare i dB Drag/Bassrace/Psychlone

        VEM FAAAN VAR WIECHERT?

        Comment


        • #5
          Re: Thomas_7i´s Citroen C3

          Trevligt att iaf några vill följa!

          Stickan: Cittran är fan så mycket roligare att pyssla med än Volvon kan jag tala om för dig, mer välbyggd och roligare att "stampa takten" i.

          Så, idag slutade jag lite tidigt på jobbet så jag hann med lite mera. Pysslade till baslådan så nu är den nästan klar, ska väl egentligen bara limma/täta/kleta där träet möter plasten.
          Och snål som man är så hittade jag MDFen som blev botten i jobbets sopcontainer, därav fläcken. Ringen där basen sitter är ett gammalt hyllplan jag hittade i källaren, 22mm spånskiva. Billigt och bra. Och röret fick jag av en polare som jobbar med diverse VA prylar. Så lådan kostade egentligen bara ett paket nya sticksågsblad då jag råkade göra mitt enda blad krokigt.

          Så, här är resultatet!


          Drygt 3cm in sitter bottenplattan, detta för att det sitter nån upphöjning i botten av baljan. Så nu lär det gå fritt.


          Sådära, djupet i själva lådan, +/- lite.


          Skruvat fast allt utom basen, den är bara ditlagd för att kolla passformen. Finfint på första försöket, helt otroligt.

          Bara ta och limma trät i plasten nu och göra en kabelgenomföring och montera basen så kan det nog bli nåt.

          All for now!

          MvH Thomas
          Drömmer...

          Comment


          • #6
            Re: Thomas_7i´s Citroen C3

            Det är inte svårare än så alltså, hur tror du att det fungerar med en liknande lösning i en sedan?
            Audi A6 2,4 Quattro
            HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
            Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

            Comment


            • #7
              Re: Thomas_7i´s Citroen C3

              nice.haft 960 innan,nån projektråd på den?
              saab 9000 pioneer-

              www.garaget.org/micke999

              Comment


              • #8
                Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                t0mas: Tror nog ärligt talat inte riktigt på den idén i en sedan. Men, hittar man, som jag, alla grejjer gratis så är det helt klart värt ett försök. Trial and error som man brukar säga.

                micke999: Någonstans på internet ska det finnas, men den blev aldrig riktigt färdig.
                Bytte bil innan för vem fasen har råd att tanka en sån där soppaslukande plåtskorv? Jag spar pengar varje månad TROTS att jag betalar av en ny bil, det säger en hel del om ekonomin i en gammal Volvo.

                MvH Thomas
                Drömmer...

                Comment


                • #9
                  Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                  Originally posted by Thomas_7i View Post
                  t0mas: Tror nog ärligt talat inte riktigt på den idén i en sedan. Men, hittar man, som jag, alla grejjer gratis så är det helt klart värt ett försök. Trial and error som man brukar säga.

                  micke999: Någonstans på internet ska det finnas, men den blev aldrig riktigt färdig.
                  Bytte bil innan för vem fasen har råd att tanka en sån där soppaslukande plåtskorv? Jag spar pengar varje månad TROTS att jag betalar av en ny bil, det säger en hel del om ekonomin i en gammal Volvo.

                  MvH Thomas

                  bygger i en 965a nu jag så vore kul å kolla om du orkar kolla ellerfinns kanske här på forumet?
                  saab 9000 pioneer-

                  www.garaget.org/micke999

                  Comment


                  • #10
                    Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                    http://www.svenskavolvo7900klubben.s...p?f=83&t=57243

                    Där är projekttråden på sv7/900k forumet. Men har inte skrivit nåt där på länge.
                    Drömmer...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                      Intressant bygge!
                      Hur många liter lyckades du klämma ur röret?
                      Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                      --------------------------------------------------------------------------------
                      Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                      PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                        Fick det till strax över 31 liter. Tanken var från början att få närmare 38 men jag måttade och måttade och insåg att det skulle se helt sjukt ut då. Eftersom det fungerar med det mesta mellan 30 och 50 liter till denna bas så fick det duga med det jag fick.

                        Lär låta mer musikaliskt än provisoriska lådan på drygt 60 liter, som dundrade lite väl mycket. Men roligt lät det, tyckte åtminstone fjortisarna kring korvmojjen.

                        MvH Thomas
                        Drömmer...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                          Originally posted by Thomas_7i View Post
                          Men roligt lät det, tyckte åtminstone fjortisarna kring korvmojjen.
                          Är dem nöjda, är alla nöjda
                          Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
                          --------------------------------------------------------------------------------
                          Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
                          PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                            Originally posted by xciso View Post
                            Är dem nöjda, är alla nöjda
                            De är ju ändå de kommande kunderna så
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Thomas_7i´s Citroen C3

                              Gamla bilder på golvbygge. Inga bilder från själva inpassningen men däremot när tyget åkte på.





                              Blev bra, dock gick limmet igenom på nåt ställe så jag fick färga i lite svart där. Blev bra ändå.

                              Har även fått in Amegahögtalarna i fram, spelat in dom nästan helt och de låter bara bättre och bättre för var gång man låter de pumpa loss.

                              Och idag gjorde jag ett ryck och fixade baslådan, röret you know.

                              Satte "taggmatta" på väggarna i lådan även på botten. Klädde i svart tyg, satte taggmatta på frigolitbasen som håller röret på plats i reservhjulsbaljan. Mest för att det inte ska synas nåt vitt i den lilla springan som blir mellan det nya golvet och rörets uppstick.



                              Sådär ser det ut, blev inge vidare bra inklätt, men det duger helt klart för mitt ändamål.

                              Montering sker så fort det blir lite svalare ute, höll på och svettas ihjäl, för varmt för att jobba.

                              MvH Thomas
                              Drömmer...

                              Comment

                              Working...
                              X