Announcement

Collapse
No announcement yet.

Megane Sport Tourer liten uppgradering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

    Nu har jag bytt ut Infinity 5030cs (2ohm) i framdörrarna mot DLS 225 (4ohm) och jag trivs mycket bättre med ljudet nu. En del beror säker på att jag inte har diskanter uppe på brädan mer, den spridda ljudbilden störde mig oerhört plus att diskanten var i mina öron skrikiga. Jag trodde jag skulle behöva öka på för att bibehålla ljudnivån när jag ändrade Ohmtalet men icke, jag hör ingen nivåskillnad,

    Jag har även lagt ljuddämning i framdörrarna och det gjorde ljudet ännu bättre(så klart..). Saknar lite ljud på 70-100 hz .

    Jag ska prova att sätta in DLS 225 i bakdörrarna med för att se om jag får en mer homogen ljudbild.

    Comment


    • #32
      Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

      Originally posted by flygrc View Post
      Nu har jag bytt ut Infinity 5030cs (2ohm) i framdörrarna mot DLS 225 (4ohm) och jag trivs mycket bättre med ljudet nu. En del beror säker på att jag inte har diskanter uppe på brädan mer, den spridda ljudbilden störde mig oerhört plus att diskanten var i mina öron skrikiga. Jag trodde jag skulle behöva öka på för att bibehålla ljudnivån när jag ändrade Ohmtalet men icke, jag hör ingen nivåskillnad,

      Jag har även lagt ljuddämning i framdörrarna och det gjorde ljudet ännu bättre(så klart..). Saknar lite ljud på 70-100 hz .

      Jag ska prova att sätta in DLS 225 i bakdörrarna med för att se om jag får en mer homogen ljudbild.
      Strunta i bakdörrarna. Om du vill ha en bra ljudbild så ett par 5.25 middar i dörrarna och bredbandare i A stolpen(dls koaxerna går ej att använda då)

      Comment


      • #33
        Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

        Jag uppskattar att du tar dig tid att svara och ge mig idéer

        Ja det kan jag tänka mig fungerar, har du något exempel på val av högtalare?

        Comment


        • #34
          Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

          Originally posted by flygrc View Post
          Jag uppskattar att du tar dig tid att svara och ge mig idéer

          Ja det kan jag tänka mig fungerar, har du något exempel på val av högtalare?
          Peerlees 3or.. 5 25" kollar ja i eftermiddag

          Comment


          • #36
            Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

            Nu har jag redan ett DLS CA31 , är lite reserverad till en D-förstärkare till mellan och diskant. Kanske bara en fördom?
            Midbas ser intressant ut, Synd det inte blir bra att sätta i bakdörrarna för det hade varit smidigt.

            Hör man tydligt att midbasen kommer därifrån?
            Hade behövt rearfill. Tycker annars att det funkar rätt bra med koaxerna i framdörrarna nu efter dämpning fast jag skulle vilja kunna dra ner på frekvenser som trivs för bra i kupén.. .

            Jag tar det gärna i steg och provar mig fram, ska leta mer efter hur man snickrar man dit fullrange i A-stolparna-

            Comment


            • #37
              Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

              Har du provat alla dom produkterna?

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #38
                Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Har du provat alla dom produkterna?

                Pierre
                finns ju ej många 5.25'' middar lösa att välja mellan :P

                Comment


                • #39
                  Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

                  Det var inte min fråga.

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #40
                    Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

                    Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Det var inte min fråga.

                    Pierre
                    det har ja ej.. men som sagt visste ej att han hade ett steg.. dls ca31 skulle ja kört till mellanregister o diskant eller bredbandare sedan ett större steg till middbasar men som sagt kör koaxerna om du e nöjd. ja skulle nog valt ett 2 vägs kitt o sätta diskanten på dörrsidan

                    Comment


                    • #41
                      Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

                      Det finns helt klart möjligheter, j-gt kul att hålla på att justera in när det blir positiva resultat. Jag hade delningen på suben för högt och även för hög nivå, justerat ner delningsfrekvensen på 5,25orna, ja provat på alla parametrar CA31 steget har. Ljudbilden har hamnat på ett bra ställe tycker jag, saknar inte rearfillen på samma sätt men det är en hake...

                      Jag tycker att det finns så mycket i suben som jag inte kan utnyttja för balansens skull så troligen fortsätter jag letandet efter ett slutsteg och två minst 100W rms 5,25 som kan gå ner till en ca 50hz, problemet är att jag kan ha max 80 mm magnet pga fönsterhissen tar i annars.

                      Comment


                      • #42
                        Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

                        hur går det här?

                        Comment


                        • #43
                          Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

                          Kul någon undrar
                          Jo, det blev en partybil Lagt rätt mycket jobb på att justera så det passar mig, mina öron, och min musiksmak.
                          Jag tycker jag fått rätt ok ljud i bilen.
                          Har lite egenresonser i kupen som stör på vissa låtar men att stoppa in en DSP tycket jag är lite väl mycket nu.

                          Comment


                          • #44
                            Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

                            blev det för bas i bilen då?

                            Comment


                            • #45
                              Re: Megane Sport Tourer liten uppgradering

                              Basen blev DLS 10" rwi (tror jag det var) och den fick en sluten låda på 21 liter.

                              Comment

                              Working...
                              X