Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9000 Vs Amega

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Saab 9000 Vs Amega

    Jaha då har mitt projekt dragit igång.

    Började med det tråkigaste idag då att dra kablar och få det på ett sätt som jag tycker är okej.


    Bilen är en Saab 9000 från 97 av A50 typ alltså en aero utan mussepigg stolar.

    Inget speciellt gjort åt bilen utom 19tums hjul ska även sänkas lite men det kommer senare.


    Setup:

    Pioneer deh-p5900 med deq6600 eller även kallad avm 8000

    Signat Lab 4 2st ett till framsystem och ett bryggat till basar

    I brädan blir det Amega qcomp 50

    midbasar i dörrar 2x 6,5 Amega i varje framdörr.

    Sub blir även där Amega QW-12


    Före:



    Efter:

  • #2
    Re: Saab 9000 Vs Amega

    Originally posted by puttel
    Bilen är en Saab 9000 från 97 av A50 typ alltså en aero utan mussepigg stolar.
    En Jubileum 2,3t? Hade själv en vråltrimmad A50 1998 2,3T (Aero) som tyvärr försvann alltför fort när min vän väldigt olyckligt kvaddade bilen..

    Blir spännande att följa tråden, och pga högtalaruppsättningen skulle jag gärna lyssna på resultatet ngn gång när det passar. Kör hårt, och gärna med mkt uppdateringar!
    Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9000 Vs Amega

      Alldeles sant en jubileums 97a


      Nästa steg i ljudbygges projektet blir ljuddämpning så snart tid finnes. Använder ju bilen varje dag så man kan ju inte riva ner den heller.

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9000 Vs Amega

        Härligt att se ett par riktiga steg
        Audi A4 B5 -98
        Pioneer P90 + DEQP90
        Sinfoni amplitude 50.4x
        Sinfoni shadow 100.2
        Sinfoni S165W x4
        Sinfoni S100M
        Sinfoni S25T

        Vw up -12
        På gång..
        New car, hi end old school..

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9000 Vs Amega

          Originally posted by puttel View Post
          Alldeles sant en jubileums 97a


          Nästa steg i ljudbygges projektet blir ljuddämpning så snart tid finnes. Använder ju bilen varje dag så man kan ju inte riva ner den heller.
          Det är ju problemet med bruksbilar.
          Jag rev dörrarna för ca 3 veckor sen, nu har jag blivit klar med tre av dom.
          Var ju sådär att köra med naken plåt på alla dörrar, högljutt och fult.

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9000 Vs Amega

            En liten uppdatering på detta plan då. Va på en av dom lokala bilskrotarna och leta lite prylar så gör jag ett riktigt fynd enlig mig iaf. Hittar nån gammal billjudsbil där i form av saab 9000 där överdelen på brädan är ombyggd på ett sätt jag skulle göra själv.

            Den behöver lite omvårdnad men är i bra skick annars. Det satt en sasca.se dekal på ena bakrutan. i övrigt fanns inte ett spår av att det funnits någon värre anläggning. Detta gjorde ju att allt blir mycket smidigare med bygget. Och priset vart en spottstyver hade en hel massa prylar nästan nya gummimattor (har barn= ovärderligt) diverse andra prylar för ynka 300:-

            Dock med detta sagt är jag fast bestämd att inga genvägar ska tas ifrån min planering alltså ska bilen dämpas innan något ljud hittar in i bilen. Kablar är nästan färdigdragna bara lite små krafs kvar där.

            Nej det är allt för nu återkommer vidare
            Last edited by puttel; May 23, 2013, 19:37.

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9000 Vs Amega

              Originally posted by puttel View Post

              Dock med detta sagt är jag fast bestämd att inga genvägar ska tas ifrån min planering alltså ska bilen dämpas innan något ljud hittar in i bilen. Kablar är nästan färdigdragna bara lite små krafs kvar där.

              Nej det är allt för nu återkommer vidare
              Det här tror jag är tvärklokt resonerat. Jag försöker hålla mig till samma spår själv. När ljudet åker in och det börjar poppa - åker även latmasken fram. Ska det finnas morot för grundarbete....


              Kör hårt!

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9000 Vs Amega

                med lite tur får jag lite dämpat på söndag om allt klaffar vill säga

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 9000 Vs Amega

                  Så då har man hunnit med att dämpa vfdörr samt halva hfdörr innan regnet kom.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 9000 Vs Amega

                    Så då är dörrarna dämpade

                    Nu börjar det roliga att göra om den inköpta brädan lite grann för att anpassa till mina saker, samt även börja med dörrsidor vidare sedan att staga innerplåten i dörrarna då den rör sig en hel del.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Saab 9000 Vs Amega

                      Originally posted by puttel View Post
                      En liten uppdatering på detta plan då. Va på en av dom lokala bilskrotarna och leta lite prylar så gör jag ett riktigt fynd enlig mig iaf. Hittar nån gammal billjudsbil där i form av saab 9000 där överdelen på brädan är ombyggd på ett sätt jag skulle göra själv.

                      Den behöver lite omvårdnad men är i bra skick annars. Det satt en sasca.se dekal på ena bakrutan.
                      Färg, årsmodell, bild på brädan?
                      (Man e ju nyfiken...
                      __________________
                      Mvh Jonas
                      Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
                      8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
                      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

                      Comment


                      • #12
                        Re: Saab 9000 Vs Amega

                        Bilen var en vit cs utan turbo. Ombyggd panel där radion sitter så klima panelen satt under radion återkommer med bild.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saab 9000 Vs Amega

                          Någon som sitter på manual till SIGNAT LAB4??

                          Comment


                          • #14
                            Re: Saab 9000 Vs Amega

                            Originally posted by joj View Post
                            Färg, årsmodell, bild på brädan?
                            (Man e ju nyfiken...




                            Kan det vara nåt av dina verk jonas?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Saab 9000 Vs Amega

                              Har pysslat en del dock dålig på att uppdatera. Planen att allt ska vara igång och spela till helgen. Har sågat till det mesta av baslådan samt fått i brädan och ena dörrsidan. Fortsättning imorrn med solfilm och annat.

                              Comment

                              Working...
                              X