Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goa / Psytrance

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Goa / Psytrance

    Nu är jag säkerligen ensam på detta forum att tycka om dessa fantastiska musikgenrer Goa- och psykedelisk trance. Men jag tänkte bara skriva några korta rader för att uppmärksamma att musiken finns och berätta om dess kvalitéer.

    Musiken är en subgenre av trancemusik, med andra ord syntetiska ljud med mycket melodi och rytm. Alltså inte riktigt samma musik som var populär under 60-talet.

    Goa trance har inslag av orienten och låter mer melodiskt gentemot psykedelisk trance (Psytrance), lite mystik över det hela. Psytrance har oftast tyngre basljud och högre tempo (BPM) men så behöver inte alltid fallet vara. Oftast kan man särskilja musikgenrerna åt. Musiken produceras nästan över hela världen och är relativt stor i lilla Sverige. Musiken har ett stort spektrum där låtar kan låta helt olika även fast dem är producerade av samma artist.

    Det förekommer även ambient/chill som är lite lugnare musik av denna genre. Dark Psytrance är raka motsatsen.

    Musiken gör sig bäst i en anläggning med mycket tight bas och på höga volymer. Man måste känna "gunget" och rytmen för att förstå det fina i denna genre.

    Några stora artister för att nämna några är:
    Astral Projection
    U-Recken
    Electric Universe
    Infected Mushroom
    Etnica
    Astrix

    m.fl.

    Musiken kan köpas på USB-minne och skiva ifrån exempelvis: http://www.psyshop.com/

    Rekommenderar två låtar att spela i bilen för att uppleva den härliga dynamiken (strunta i MP3):
    Whale Song av U-Recken
    Poison av Astrix

    Båda finns på Spotify att lyssna på om så önskas. Ställ gärna frågor.

    EDIT: Stavfel.
    Last edited by Psycho_Squid; December 21, 2009, 23:02.
    sigpic

  • #2
    Re: Goa / Psytrance

    Ensam? Hell no!
    Älskar den genren!

    http://www.youtube.com/watch?v=N2LDdRpC4dM 2:15 in i denna

    Skazi är en annan favorit: http://www.youtube.com/watch?v=PY51LlFMuPc
    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

    www.garaget.org/Frippe_L

    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

    Comment


    • #3
      Re: Goa / Psytrance

      Mumma Skazi och Infected! Nu börjar det likna något!

      Comment


      • #4
        Re: Goa / Psytrance

        Glad jag blir. Skazi är inte fy skam.

        En intressant grej är att man lanserade en särskild musikskiva (officiell) för TV-spelet Gran Turismo 4 som innehöll psykedelisk musik. Skivan fick namnet Gran Turismo 4 Kicks och passar bilåkande perfekt både i spelet på banan och utanför. Väl värd att lyssna på.
        Det visar att genren numera är "rumsren" och allmänt accepterad om den nu inte var det redan...

        Länk: http://www.discogs.com/Various-Gran-...release/408535
        Last edited by Psycho_Squid; December 21, 2009, 23:22.
        sigpic

        Comment


        • #5
          Re: Goa / Psytrance

          nä ensam e du inte e åxå en riktig techno/ trance tomte, psy å progressive e mina favorit genre.

          Sphongle (psy) å neelix (prog) e tips som jag måste lägga till
          // Benny


          Dom bästa grejorna och bästa supporten får du hos http://ljudbyggaren.se

          Audi A4 avant

          Comment


          • #6
            Re: Goa / Psytrance

            Goa var ju sist det hände något utvecklande i musikväg. Men Astral var ju kungarna redan när jag var ung och ute och dansade.

            Min fru förstår det inte alls, men jag tycker det gudomlig musik framförallt till nattkörningar.
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Goa / Psytrance

              [tips]Hallucinogen[/tips]

              dom har lite variation och egna ideér i sina låtar.. tycker det mesta kan låta rätt likvärdigt ibland tyvärr
              varje gång man lyssnar på en ny trancelåt tänker man; "jaha, det här har jag hört 1000ggr förut"..
              det är synd eftersom jag i grund och botten tycker om trance.. jag har väl inte riktigt hittat rätt än antar jag..
              Last edited by ^MeTaNoLiC^; December 22, 2009, 18:40.
              för övrigt anser jag att detta forum behöver modereras..

              Comment


              • #8
                Re: Goa / Psytrance

                haha vem gillar inte goa? mumma med skazi infected o astrix
                Men du, äru dum i huvet?

                Comment


                • #9
                  Re: Goa / Psytrance

                  Har lyssnat mkt på Goa , framförallt Astral Projection , Man with no name , Miranda , Destination Goa+ Distance to Goa skivorna mfl men tycker inte utvecklingen har gått mitt håll utan de "gamla" är fortfarande bäst(man börjar väl bli gammal )
                  "Sound by Hewi"

                  Blue eMotion by heWi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goa / Psytrance

                    Hewi har RIKTIG smak...

                    MWNM tillhör en av mina stora favoriter med sina melodiösa slingor...

                    Hallucinogen ja...absolut. Jiggle of the SPhinx ligger HÖGT upp på min lista.

                    Sedan har vi Juno Reactor...
                    Shiva Chandra
                    Shiva
                    Ja vi kan fortsätta LÄÄÄÄÄÄÄNGE
                    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goa / Psytrance

                      Det här forumet slutar aldrig att förvåna. Riktigt kul att det finns likasinnade.
                      Helt klart stampar iaf Goa trance lite still. Där är de äldre spåren att föredra. Vem vet vad 2010 kan medföra för genren...
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goa / Psytrance

                        Originally posted by Lonefox View Post
                        Hewi har RIKTIG smak...

                        MWNM tillhör en av mina stora favoriter med sina melodiösa slingor...

                        Hallucinogen ja...absolut. Jiggle of the SPhinx ligger HÖGT upp på min lista.

                        Sedan har vi Juno Reactor...
                        Shiva Chandra
                        Shiva
                        Ja vi kan fortsätta LÄÄÄÄÄÄÄNGE
                        Jag lyssnar hur gärna som helst på Goa, men SHIVA ????

                        Jag kommerförbi dina trakter om några dagar.......med en vit väst
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goa / Psytrance

                          Astral P, Infected mushroom, Analog pussy Hux flux mm är det som snurrar i min cd just nu. Trance på idiot volym är bara underbart! Körde jämt trance på alla träffar och mässor för ett par år sedan. Till nästa mässa/tävling jag e på skall jag terroriesera er med lite hederlig Sven Väth!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goa / Psytrance

                            Originally posted by Nonne View Post
                            Jag lyssnar hur gärna som helst på Goa, men SHIVA ????

                            Jag kommerförbi dina trakter om några dagar.......med en vit väst
                            Ah....var otydlig.
                            Finns ett gäng samlingsplator som heter Shiva XXXXXXXXX
                            (Orange, Blue, Yellow o en massa andra färger bakom)
                            Dessa har jag hittat online och sökt efter dem med ljus o lykta i Sverige men det verkar bara vara sidoimport som gäller på dem.
                            Massa uddanamn på band på dessa skivor men med riktigt sköna sound

                            Hm......förbi mina trakter? Ja lycka till. Är ca: 55 mil längre norröver just nu
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goa / Psytrance

                              Originally posted by Lonefox View Post
                              Hm......förbi mina trakter? Ja lycka till. Är ca: 55 mil längre norröver just nu
                              Jag såg inte detta som akut, tar det vid tillfälle
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X