Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpine INE-S900R och TMC-info

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Alpine INE-S900R och TMC-info

    Hej,
    för information till övriga spekulanter på en huvudenhet kan jag berätta att Alpines INE-S900R (en i övrigt trevlig, lättjobbad och bra HU) INTE kan ta emot TMC-information i Sverige.

    Detta trots att Alpines website, tryckta säljdokumentation och manual säger att det ska fungera. Information från generalagenten säger dock motsatsen, samt att detta inte kommer att åtgärdas.

    Effekten av detta blir att man inte får någon uppdatering av trafikolyckor, köer, vägbyggen etc i kartbilden/navigeringsfunktionen utan får lita till statisk info eller köpa en extern TomTom/Garmin/Navigon-burk som kan detta.

    Hur viktigt detta är givetvis upp till varje individ att värdera själv.

    MVH
    /Hasse Wallentin
    Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

  • #2
    Re: Alpine INE-S900R och TMC-info

    Det var surt och snopet.
    TMC är ju verkligen en av de viktigare funktionerna man har att tillgå för att komma fram i tid. Speciellt i regioner man inte är hemmastadd.

    Har de sagt vad det beror på? Är det är ett informationsfel i dokumentation och säljmaterial eller om det är en mjukvarufel i systemet?

    Comment


    • #3
      Re: Alpine INE-S900R och TMC-info

      Hur bra fungerar TMC i Sverige??

      Inte alls är svaret på den frågan.
      I Tyskland kan det fungera hjälpligt men här hemma suger den tjänsten getba..e

      Sist vi var på tur i Tyskland blev det en 3+ timmars genväg förbi ett påstått hinder då vår chauför följde instruktioner. Och här hemma har jag haft tillgång till tjänsten i ca 5-6år via flertalet huvudenheter och portabla nav och det har ALDRIG gett några fördelar mot den föreslagna rutten.

      Det är enbart en funktion som fungerar på reklamaffischer och hos säljare.


      Originally posted by barajag View Post
      TMC är ju verkligen en av de viktigare funktionerna man har att tillgå för att komma fram i tid. Speciellt i regioner man inte är hemmastadd.
      Åka hemifrån tidigare är en annan framgångsrik funktion
      Last edited by JALLE; August 9, 2011, 12:55.
      Roger Edvinsson
      Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
      helst på saker av kolfiber :-)

      Comment


      • #4
        Re: Alpine INE-S900R och TMC-info

        Haha. Det kan man. Man kan också köpa en kartbok och strunta i GPSen.

        Skämt och sido. Saken är den att när man är på väg in i eller väl fastnat i en kö på en motorväg eller liknande spelar det inget roll om man åkte tidigt eller inte om kön uppstår under färden.
        Enda chansen man har då är att försöka ta sig runt den innan man når den.


        Originally posted by JALLE View Post
        Åka hemifrån tidigare är en annan framgångsrik funktion

        Comment


        • #5
          Re: Alpine INE-S900R och TMC-info

          @barajag: Här är länken till min och generalagentens inläggskommunikation - http://www.facebook.com/topic.php?ui...st=407#post407

          @Jalle: Jag har förstått att publiken på detta forum i huvudsak är intresserad av ljud i bil och inte så mycket sidofunktioner. Men faktum är att en leverantör:

          1) Annonserar en funktion i reklam
          2) Funktionen inte finns/fungerar
          3) Leverantören säger "Synd" - och gör inget mer (inklusive behåller reklamtext på web).

          Nästa gång kan det vara en funktion som du bryr dig om...

          MVH
          /Hasse Wallentin

          PS. I Danmark förra veckan sparade jag en bra stund på en alternativ väg runt en olycka på E45:an. Hur bra TMC funkar i Sverige vet jag ju inte - min HU klarar inte det. DS.
          Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

          Comment


          • #6
            Re: Alpine INE-S900R och TMC-info

            Förutom att Alpine Sverige/12 Volt redan borde ha reviderat sin webb och lagt ett ärende om att få manualen korrigerad till att innehålla korrekt information så blir i alla fall jag nyfiken på varför den inte fungerar i Sverige.

            Vad jag känner till så sköts väl (delar av) utvecklingen av GPS-mjukvaran i Tyskland?
            Går alltid att lägga dem ett mail till dem direkt eller fråga på Alpines tyska extranet om orsaken om inte Alpine här hemma har kännedom om det.

            Comment


            • #7
              Re: Alpine INE-S900R och TMC-info

              TMC-fungerar utmärkt, dock inte i Sverige. Anledningen till detta är att de trafiktabeller som krävdes inte fanns att tillgå när produktionen startade i Japan. Att ändra detta skulle innebära ett totalstop i produktionen (inte mjukvaran) och innebära att alla enheter som tillverkas (och det är löjligt många då INE-S900R även finns som OEM-alternativ) skulle behöva justeras. När det rör sig om X-antal enheter över hela världen, så är det inte bara att trycka på en knapp och sen är det klart, att en enhet är produktionsklar innebär att alla komponentleverantörer osv ändå fram till vårt led har kalkyler att följa. Det går helt enkelt inte att aktivera denna tjänst i Sverige.

              När det kommer till manualer/hemsida så skrivs/trycks/produceras dessa ofta (nästan alltid) före produkten är klar, vi har haft flertalet produkter med i kataloger som aldrig ens har nått marknaden (årets katalog korrekturlästes ex i november, trycktes i mars). Därför står det en disclaimer på bla. sista sidan av katalogen som läser som följer: "Design, Specifikationer och tillgänglighet för Alpines produkter kan ändras utan föregående meddelande."

              Om ni anser att vi någonstans för oss med felaktig information får ni hemskt gärna göra en skärmdump på detta och maila den till info@alpine.se .

              Det är självklart tråkigt när en kund blir besviken på en enhet, men i detta fallet finns det tyvärr inget att göra.

              Hasse:
              1/2) Funktionen finns i enheten, dock stöds den inte i Sverige.
              3) Jag förstår inte mer vad du önskar att vi ska göra, din frågeställning var väldigt tydlig, och likaså svaret på denna.
              Svensk importör/generalagent av:

              Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

              Best European Distributor 2011 - Alpine

              Comment


              • #8
                Re: Alpine INE-S900R och TMC-info

                Hej,
                bilagda skärmdump har jag tagit ifrån http://www.alpine-electronics.se/pro...ine-s900r.html idag på eftermiddagen.

                Min tolkning av informationen är att:
                1) TMC fungerar bra (till och med bättre än tidigare, om den kallas förbättrad)
                2) Eftersom jag läser detta på den svenska hemsidan (.se address, text på svenska) antar jag att funktionen finns i Sverige.

                Jag skulle vilja att information om bristen på funktion i Sverige las till under texten.

                @12Volt Sverige: Eftersom jag själv jobbar på ett amerikanskt bolag med komplexa produkter vet jag hur svårt det är med information och att hålla den korrekt.

                Angående punkt 3): Det agerande jag skulle ha vilja sett ifrån er är mer proaktivt - ni visste detta redan när produktionen började och kunde då gått ut med detta på er hemsida, Alpine Sveriges hemsida och varför inte här på bilstereoforum.se. Till minstingens borde informationen finnas i det system som era återförsäljare använder för att beställa enheter av er. På så sett skulle besvikna kunder kunna undvikas.

                Det är klart - det jag pratar om kostar i tid och arbete. Men om ni inte bidrar med nåt värde (t.ex information och anpassning till svenska förhållanden) i inköpet av en produkt, blir anledningarna att köpa saker i Sverige (jämfört med t.ex. Tyskland/över Internet) tillslut alltför få för att man ska göra det.

                MVH
                /Hasse Wallentin
                Chevrolet Avalanche 2010 - "Moby Dick"

                Comment


                • #9
                  Re: Alpine INE-S900R och TMC-info

                  1. Stämmer
                  2. Jag kan inte kommentera eller ta ansvar för en annan persons antagande.
                  3. Jag kommer att lägga till information på hemsidan.

                  Här anser jag att diskussionen har nått sitt slut (iaf från min sida) då vi kommer att göra den justering på hemsidan som varit efterfrågad, hittar ni missvisande information är ni som jag skrev tidigare välkomna att maila denna till info@alpine.se
                  Last edited by 12 Volt Sverige; August 10, 2011, 17:53. Reason: stavfel
                  Svensk importör/generalagent av:

                  Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                  Best European Distributor 2011 - Alpine

                  Comment

                  Working...
                  X