Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge i en Yaris

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Bygge i en Yaris

    Har ju som sagt vart igång sedan påsken 2000 och tävlade aktivt fram till 2005. Har hunnit lyssna på massor av bilar och tittat i ännufler. Det som driver mig och min nyfikenhet är ju främst byggandet, så jag tittar gärna i bilar. Framförallt nya unga killar/tjejer har kommit med många nya intressanta lösningar.
    Men samtidigt blir jag ju mer och mer kräsen, både på ljudet och installationen. EM -04 var min höjdpunkt. Aldrig sett så mycket bilar som påverkat mig innan.

    Men en av det jag saknar är hur dom gjorde mina 2 första år. Det var stenhårt att alla bilar skulle stå klassvis. Var lite fler klasser iofs. Men det underlättar lite för publiken. Blir lite absurt att se ett halvfärdigt nybörjarbygge bredvid en i princip färdig "proffs"-bil. Sedan var det även bra koll på att alla parkerade "rätt". Skuffen utåt för det är oftast där det intressanta finns.
    Sedan vet jag att laddare rycktes ur på den tiden för dom som inte höll tiderna för fri spelning. Något att tänka på... Har många fler åsikter men dom håller jag nog för mig själv. Annars får jag nog skapa en ny tråd för det men risken är att folk blir sura och tar åt sig personligen. Har förstått att det är en väldigt känslig sak detta.

    Comment


    • #92
      Re: Bygge i en Yaris

      Förstår helt och hållet att det är mindre givande för någon erfaren genrellt att tröttsamt gå igenom alla nybörjar misstag eller nybörjar prioriteringar som man själva sedan länge lämnat i bakvattnet.

      Men samtidigt så föder en hets där endast det som är bättre än en själv duger att engagera sig i en djävligt instängd kultur med folk sittandes i skuffen på sina egna bilar, inväntandes de "som borde vara intresserade av en så fin bil" och knappar på facebook på telefonen.

      Dom gamla glory days kommer sannolikt inte inom snar framtid. Men ska något hända så krävs det ambassadörer som är lite uppmuntrande.
      Vet själv hur mkt det betydre när man får någon profil att lyssna på ens kärra och snacka lite om hur det beter sig, och fundera lite tillsammans om vad man kan göra.
      Det är för mig essensen i att träffas under de format vi har idag, annars kan vi sitta här och slakrunka till byggen på UK/US forum då våra egna inte duger att varken presenteras på plats eller online.
      /RAGE

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #93
        Re: Bygge i en Yaris

        Jag förstår precis vad du menar och suger i mig detta.

        Du själv är ju väldigt "aktiv" när du är ute på tävlingarna har jag märkt vilket är kanon men
        man ser också flera första eller andra års tävlande som inte är det.

        Sedan har vi ju ett annat dilemma som jag märkt av några ggr och det är att folk har
        kommit i efterhand och sagt till mig att de gärna hade lyssnat i min bil men att jag inte
        var där de gånger de var förbi, om man inte är vid sin bil då kan man inte heller dema den
        för intresserade tävlande eller besökande.

        Just besökande är ju extra viktiga att fånga upp.

        Lite av moment 22, är man vid bilen vill ingen lyssna och är man iväg och kollar in andras
        bilar då är det folk som varit och kollat in ens bil

        Tror också att vi har ett annat "klimat" här i hemma då trots att min 530
        var en av de mest välljudande bilarna i Sverige under förra året så var få
        intresserade av att lyssna i den, jag demade bilen för fler under tre dagar
        på Em än vad jag gjorde under hela säsongen här hemma.

        Många håller sig på "sin kant" här och är nöjda med det tror jag.

        Det som vore guld var om "de gamla rävarna" som idag inte tävlar aktivt kom ut på lite tävlingar
        och i lugn och ro kunde gå omkring vara lite ambassadörer för våra tävlande och besökande då de
        som förfarande tävlar oftast måste dömma och då inte har så mkt tid till övers för annat.

        Förlåt Björn för OT i tråden....
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #94
          Re: Bygge i en Yaris

          Lugnt Peter, bygget är ju klart...

          Jag tycker det är jättekul att dema bilen. Framför allt för folk som inte lyssnat på bilstereo innan. Det dök upp en nyfiken man i Mariestad och bad om att få lyssna. Han var och hälsade på bekanta där och dom hade åkt förbi och han var tvungen att stanna och titta. Han råkade jobba som ljudtekniker på SR och ville ju lyssna för det. Han hade en del koll på tävlingsbilar märktes det så helt ny i detta var han inte. Tyvärr lyckades jag inte kunna dema så mycket för han. Vart störd av två spelahögt-bilar som sket i tiden. Var och sa åt dom två gånger då. Tyvärr skrattade dom åt mig andra gången och tyckte att jag skulle höja volymen.
          Mannen som ville lyssna ledsnade han med och struntade i att gå vidare. Var liksom inte så mycket mening med att försöka lyssna i varken min eller andras bilar.
          Här har vi ett problem tycker jag. Dom som enbart är intresserade av välljud och vill lyssna men inte kan för att det helt enkelt är för mycket störande i omgivningen. Jag tycker att vi bör vara hårdare i att hålla på regler angående fri spelning. Var hårt förr och det kan vara det idag med.

          /Björn

          Comment


          • #95
            Re: Bygge i en Yaris

            Originally posted by BMF View Post
            Lugnt Peter, bygget är ju klart...

            Jag tycker det är jättekul att dema bilen. Framför allt för folk som inte lyssnat på bilstereo innan. Det dök upp en nyfiken man i Mariestad och bad om att få lyssna. Han var och hälsade på bekanta där och dom hade åkt förbi och han var tvungen att stanna och titta. Han råkade jobba som ljudtekniker på SR och ville ju lyssna för det. Han hade en del koll på tävlingsbilar märktes det så helt ny i detta var han inte. Tyvärr lyckades jag inte kunna dema så mycket för han. Vart störd av två spelahögt-bilar som sket i tiden. Var och sa åt dom två gånger då. Tyvärr skrattade dom åt mig andra gången och tyckte att jag skulle höja volymen.
            Mannen som ville lyssna ledsnade han med och struntade i att gå vidare. Var liksom inte så mycket mening med att försöka lyssna i varken min eller andras bilar.
            Här har vi ett problem tycker jag. Dom som enbart är intresserade av välljud och vill lyssna men inte kan för att det helt enkelt är för mycket störande i omgivningen. Jag tycker att vi bör vara hårdare i att hålla på regler angående fri spelning. Var hårt förr och det kan vara det idag med.

            /Björn
            Nu mynnar det ut i off-topic allt mer men JA....det där är ett stort problem.
            Möjligheter att ha det avdelat finns ofta men blir rätt tråkigt ändå.
            DB-killar vill ofta spela på för "syns/hörs man inte finns man inte" och en del av de yngre sakar respekt för omgivningen.
            Det är en balansgång som måste göras....givande och tagande.
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment

            Working...
            X