Announcement

Collapse
No announcement yet.

koppla bas på slutsteg??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • koppla bas på slutsteg??

    hej!

    skulle vilja veta hur jag ska koppla in min bas ( http://www.brc.se/baselement/jbl/jbl...-bashogtalare/ ) så här ser det ut på basen ( http://www.google.se/imgres?q=jbl+gt...t:429,r:18,s:0 )

    på mitt slutsteg ( http://www.crutchfield.com/S-U7oV26F...O755-6-II.html )

    för att få ut bästa ljud/mest bas

    vad tror ni?? info om bas och steg står i länkarna

    mvh // Henke
    Katrineholm

  • #2
    Re: koppla bas på slutsteg??

    Du börjar med att koppla ihop de två anslutningarna som sitter i mitten på basen, en röd och en svart. Sedan drar du från basens lediga yttre röda anslutning till + på subkanalens "R" och från basens lediga yttre svarta anslutning till - på subkanalens "L".

    Comment


    • #3
      Re: koppla bas på slutsteg??

      Originally posted by Optima View Post
      Du börjar med att koppla ihop de två anslutningarna som sitter i mitten på basen, en röd och en svart. Sedan drar du från basens lediga yttre röda anslutning till + på subkanalens "R" och från basens lediga yttre svarta anslutning till - på subkanalens "L".

      som jag har det kopplat justt nu då. men får dock ut 5 ohm då
      Katrineholm

      Comment


      • #4
        Re: koppla bas på slutsteg??

        Originally posted by henke95 View Post
        som jag har det kopplat justt nu då. men får dock ut 5 ohm då

        Enligt tillverkaren ska du få ut 4 ohm, alternativet 1 ohm kräver ett steg som klarar av det. Dock innebär vare sänkning av impedansen mindre marginaler, mer jobb för steget och fler hinder för ett bra ljud. Dessutom ökar kravet på mycket ström och stabil jordning. Impedansen är dessutom inte linjär genom hela frekvensområdet, ett 2-vägsdelat system/högtalare med en nominell impedans på tex 8 ohm kan utan problem droppa till 2 ohm på vissa frekvenser.

        Comment


        • #5
          Re: koppla bas på slutsteg??

          Upplever du basen som klen beror det troligtvis på att ditt steg inte orkar.
          Vet inte hur du kopplat, men bryggat ger det 300 watt på baskanalen. Med ytterligare 4 kanaler och säkring på 2*30 ampere är det svårt att uppnå den effekt som krävs för en bas att spela ut ordentligt även om strömmen vore perfekt, dvs bra batteri, bra generator och bra, grova kablar på minst 50 mm2 med bra jordpunkt.

          Comment


          • #6
            Re: koppla bas på slutsteg??

            ska idag koppla lite och se om jag får ner basen till 2 ohm sen brygga och se vad jag får för ljud/bas
            Katrineholm

            Comment


            • #7
              Re: koppla bas på slutsteg??

              Nej, du kan inte få ner impedansen till 2 Ohm när båda talspolarna används. Det blir antingen 1 eller 4 Ohm och slutsteget är inte specat lägre än 4 Ohm vid bryggkoppling, om du kopplar till 1 Ohm och bryggkopplar så blir steget överbelastat.

              Gör inte så, låt istället allting vara kopplat som du har för närvarande.

              Comment


              • #8
                Re: koppla bas på slutsteg??

                kopplade nu ihop + med + på basen och - med - sen kopplade in från steget på dom yttre anlitnigarna (+ och -) fick då enligt min mätning ca 2 ohm och kör nu på en kanal med samma resultat som jag hade innan ( + till + -till - + till + - till- )
                Katrineholm

                Comment


                • #9
                  Re: koppla bas på slutsteg??

                  Originally posted by Optima View Post
                  Du börjar med att koppla ihop de två anslutningarna som sitter i mitten på basen, en röd och en svart. Sedan drar du från basens lediga yttre röda anslutning till + på subkanalens "R" och från basens lediga yttre svarta anslutning till - på subkanalens "L".
                  alltså som det är på bilden?? med metallbrickan mellan dom mittersta??
                  Katrineholm

                  Comment


                  • #10
                    Re: koppla bas på slutsteg??

                    Ja, så menar jag. Enligt basens manual ska det kopplas så vid seriekoppling av talspolarna.

                    Comment


                    • #11
                      Re: koppla bas på slutsteg??

                      Originally posted by Optima View Post
                      Ja, så menar jag. Enligt basens manual ska det kopplas så vid seriekoppling av talspolarna.
                      okej tack för hjälpen
                      Katrineholm

                      Comment

                      Working...
                      X