Announcement

Collapse
No announcement yet.

Saab 9-3 SS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQ: Saab 9-3 SS

    Hej

    Är redan drygt 1,5år in i detta projekt nu men har fått så mycket inspiration från det här forumet så är inte mer än rätt att jag börjar försöka ge tillbaka lite genom en projekttråd. Kommer inte bli i närheten av lika informativa inlägg som från vissa andra här. Inte heller på samma nivå då det är mitt första ljudbygge. Men måste ju börja någonstans

    Bilen är som sagt en Saab 9-3 årsmodell 05. Inköpt i April 2013. Återkommer med en bild.
    Lättast hade ju helt klart varit att starta en projekttråd från första början känner jag. Nu får jag göra mitt bästa med att leta på bilder och försöka komma ihåg hur jag tänkte. Tyvärr har mycket bilder gått förlorade efter diverse expriment med telefonen/android.

    Letade själv en hel del efter andra byggen i denna bil så jag läkar in två här.
    Christoffer's SQ: SAAB 9-3SS {SQ-edition} har varit till mycket stor hjälp och även källan till en del komponentval.
    En annan bra tråd är Saab 9-3 Aero SQ Install. Mycket praktisk imormation hur man demonterar/monterar saker i denna bil.

    Tanken från första början var att montera in en Nexus 7 platta och någon form av digitalt ljud ut från den. Men tar mina planer kring detta lite senare för att få allt i så kronologisk ordning som möjligt.

    Tid, ekonomi och motivation har hela tiden satt begränsningar vilket gjort att projektet har gått lite i vågor.
    Nog med bortförklaringar nu. Ny bil och ny hobby, var supertaggad.

  • #2
    Re: Saab 9-3 SS

    Första inköpet blev ett par kvadratmeter silent coat.

    Naken dörrsida.


    Ett lager på både inner och ytterplåt.


    Sen fick även dörrsidan ett lager på sig. Ingen bild på det ännu.

    Comment


    • #3
      Re: Saab 9-3 SS

      Såg att Christoffer monterade ett slutsteg under instumentpanelen mellan förarstolarna.

      Klockren idé, den snodde jag. En grundtanke med projektet är att det ska se så OEM ut som möjligt. Att då kunna gömma undan ett relativt stor slutsteg var mycket trevligt.
      Skar bort en del matta och måttade så bra jag kunde vilka storlekar på steg jag skulle kunna få plats med. Efter en hel del googlande så blev det ett Mosconi ONE 120.4. Perfekta mått och samtidigt fått ganska bra kritik.

      Lite tajt.


      Högnivå togs direkt från orginalsteget under förarsätet enligt Christoffer's guide.
      Hade nu även inhandlat ett par Amega Q-COX 350 till instrumentbrädan.
      Högtalarna i dörrarna var fortfarande orginal men lät klart bättre efter ljuddämpningen.

      Ska sägas att det aldrig var tänkt som en slutgiltig lösning med högnivå. Bara ett steg på vägen.
      Last edited by wirre; February 1, 2015, 00:55.

      Comment


      • #4
        Re: Saab 9-3 SS

        Att ljudvågor kan studsa från baksidan av ett element till framsidan är tydligen inge bra. Testade därför lite olika sätt att plugga igen hålen i innerplåten. SC, MDF och glasfiber.



        MDF blev lite för tjockt. Fick såga/slipa en hel del för att kunna montera på dörrsidan igen.

        Blev glasfiber istället. Tejpade för hålen med en bred tejp. Smetade på glasfiber. Sågade till kanterna. Svåraste var att måtta ut hålen för låsmekanismen och kablarna.



        Notera att det numera sitter ett par Amega DRVQ 6 i dörrarna.

        Comment


        • #5
          Re: Saab 9-3 SS

          Har nu köpt mig en nexus 7 (2013) och börjat fundera på hur den ska monteras.
          Saab har en "trevlig" fiberslinga i denna bil mellan ICM, cd-spelare och slutsteg. Har för mig att bilen inte ens startar när man bryter den? Slutsteget och jag tror även cd-spelaren kan ta ur genom att "loopa" förbi fibern. ICM måste man dock ha kvar då den styr diverse andra system.

          Upptäcke att man kunde ta bort frontpanelen på ICM. Gav mig tillräckligt med plats för att kunna montera plattan. Kommer behöva kapa lite i ramen bara.


          Köpt en mic för att kunna mäta lite nivåer. UMIK1.


          Hmm, här kanske man kan gömma den här.

          Blev lite för trångt. På bild, Audison bit one.

          Comment


          • #6
            Re: Saab 9-3 SS

            För att forsätta med OEM-look så påbörjades en baslåda i sidan i skuffen. Blev aldrig helt färdig, men kommer till det senare.




            Om tid finnes i framtiden kommer jag testa två 10" i lite vinkel på varsin sida.


            Nog för idag. Kommer mera ljuddämpning/isolering imorn.

            Comment


            • #7
              Re: Saab 9-3 SS

              Välkommen!

              Detta ser mycket lovande ut!
              Vi får hoppas att baslådan kommer lösa 'biffen', det är erkänt dodgy att få till det vettigt i sedaner. Vanligaste är byggen mot baksätet och innåt i kupén. Men inte ens det, är ett säkert kort enl min trötta erfarenhet.
              Last edited by zrken; February 1, 2015, 09:42.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Saab 9-3 SS

                Snyggt byggt!

                Kommer följas! Ska börja dra igång med mitt projekt i min 9-3 ss snart jag med så alla projekt trådar följs och granskas in i minsta detalj! är ute efter samma OEM stil som du, men har lite andra ideer och lösningar! men dom får ni se när jag får tummer ur röva och börjar riva i bilen lite!

                Men ser somn sagt fram emot att få följa det här projektet som verkar vara riktigt intressant!!

                Mvh Kalle
                Kolla in mitt bygge i Saaben!
                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

                Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

                Comment


                • #9
                  Re: Saab 9-3 SS

                  Originally posted by zrken View Post
                  Välkommen!

                  Detta ser mycket lovande ut!
                  Vi får hoppas att baslådan kommer lösa 'biffen', det är erkänt dodgy att få till det vettigt i sedaner. Vanligaste är byggen mot baksätet och innåt i kupén. Men inte ens det, är ett säkert kort enl min trötta erfarenhet.
                  Tackar.
                  En liten spoiler, blev en låda mot baksätet och skidluckan istället.

                  Originally posted by kalle93 View Post
                  Snyggt byggt!

                  Kommer följas! Ska börja dra igång med mitt projekt i min 9-3 ss snart jag med så alla projekt trådar följs och granskas in i minsta detalj! är ute efter samma OEM stil som du, men har lite andra ideer och lösningar! men dom får ni se när jag får tummer ur röva och börjar riva i bilen lite!

                  Men ser somn sagt fram emot att få följa det här projektet som verkar vara riktigt intressant!!

                  Mvh Kalle
                  Tack
                  Som sagt, starta en projekttråd direkt, så mycket enklare. Ser fram emot den.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Saab 9-3 SS

                    En liten systemskiss på hur det såg ut i Oktober 2013.

                    Ljudet över blåtand var inte klockrent.

                    En effekt av att koppla bort ljudet från ICM är att man tappar alla varningsljud och blikersljud. Lite olustigt men man vande sig. Körde så i ett par månader. Löste det senare genom att koppla vänster högtalarutgång från ICM till centerhögtalaren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Saab 9-3 SS

                      Ska bli intressant att följa!
                      ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



                      Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
                      Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
                      Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
                      Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

                      Team Ljudbyggaren
                      1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
                      3:e Plats Master OEM - SM 2018
                      8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

                      Comment


                      • #12
                        Re: Saab 9-3 SS

                        Den här har jag missat, skall bli kul att se hur det utvecklas.
                        Mini Cooper goes Pioneer
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=36531
                        Volvo V50
                        http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=34708

                        Sponsorer som håller mig flytande:
                        Pioneer, Stinger

                        Comment


                        • #13
                          Re: Saab 9-3 SS

                          Kul med ännu ett 9-3SS projekt! Hojta till om det är nåt du undrar över, har tillgång till Tech-2 ifall du behöver hjälp att programmera nåt i bilen. Ska försöka ta tag i min bil snart igen också.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Saab 9-3 SS

                            Tech2 löser inte en trasig bränslepunmp va?

                            Kommer diverse bilder på ljuddämpning nu.

                            Dämpad dörr. Inte alls nöjd med resultatet men återkommer till det.


                            Dämpad dörrsida.


                            Filt från biltema. Tänkt att förbättra ljudisoleringen. Precis att det går att hänga tillbaka dörrsidan efter detta.


                            Bakdörrarna fick sig en omgång också.


                            Och bakre dörrsida.


                            Hade problem att vatten ran in i bilen så fick montera på en plastfilm likt orgnal.


                            Börjat gå lös på golvet.


                            Bort med stolar och matta. Blev tvungen att kapa mattan på ett par ställen i mitten för att få ut den. Men ingen funktion förstörd.


                            Filt och SC över hela golvet.


                            Mer golv.


                            Var en riktigt härlig och död miljö med all filt exponerad. Synd att all inredning inte har samma effekt.


                            Taket fick också precis samma behandling med filt och SC. Tvungen och ta ur ena förarstolen för att kunna få ut innertaket ur bakdörren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Saab 9-3 SS

                              Placering av ljudprocessor.


                              RCA-kontakter från kjell. Tyvärr för stora för att kunna monteras i en Bit One.

                              Comment

                              Working...
                              X