Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad bör jag dämpa taket med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad bör jag dämpa taket med?

    Tjenna. Är ny här på forumet så denna frågan har säkert kommit upp tidigare men hittade inget om det. Iallafall så tänkte jag dämpa taket i min 745a. Är det något tips på vad jag ska använda? Hade tänkt att dämpa med bitumen men det kanske är någon som vet nåt bättre. Ska helst inte kosta en förmögenhet.

    Mvh

  • #2
    Re: Vad bör jag dämpa taket med?

    Jag har bitumen i taket å det fungerar hyggligt trots allt

    Comment


    • #3
      Re: Vad bör jag dämpa taket med?

      Butylmattor är mycket effektivare men kostar mer, dock är det värt de extra pengarna.
      Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

      Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

      Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

      Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

      Comment


      • #4
        Re: Vad bör jag dämpa taket med?

        Finns M1matta på Brl Många har använt denna matta med bra resultat
        Kostar 500 spänn för 8 skivor och 2000 spänn för 40 skivor

        Bitumenmatta kan släppa då den utsätts för solvärmen som blir på taket.

        Sen hur mycket du ska dämpa. Dämpa så mycket som du tycker du har råd med
        Tak, framdörrar ytterplåt ,mellanplåt och dörrsida, Hjulhus,torpedvägg,Bottenplatta mm

        Lycka till med dämpningen

        Comment


        • #5
          Re: Vad bör jag dämpa taket med?

          Originally posted by The one n only View Post
          Finns M1matta på Brl Många har använt denna matta med bra resultat
          Kostar 500 spänn för 8 skivor och 2000 spänn för 40 skivor

          Bitumenmatta kan släppa då den utsätts för solvärmen som blir på taket.

          Sen hur mycket du ska dämpa. Dämpa så mycket som du tycker du har råd med
          Tak, framdörrar ytterplåt ,mellanplåt och dörrsida, Hjulhus,torpedvägg,Bottenplatta mm

          Lycka till med dämpningen
          Jo jag har också funderat på om det kanske släpper när det blir varmt, kanske inte så bra idé med bitumenmatta. Gäller bara bitumen eller dom flesta mattorna? Dörrsidorna har jag redan dämpat med bitumen och det blev stooor skillnad så nu vill jag dämpa så mycket jag kan och taket är ju en bra början!

          M1 mattor verkar ju inte så tokiga ändå. Tyvärr blir det nog lite dyrt att dämpa med butyl trots att det verkar vara värt dom extra kronorna som skiljer.
          Tack för alla svar! Ös på med mer förslag!

          Comment


          • #6
            Re: Vad bör jag dämpa taket med?

            Originally posted by Namenlos View Post
            Ös på med mer förslag!
            Finns inte så många till, men ett råd är att använda lätta material!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Vad bör jag dämpa taket med?

              Jag har dämpat taket på min 855:a med en hel del Peak off och även butylmattor
              Fungerar kanon!

              Comment


              • #8
                Re: Vad bör jag dämpa taket med?

                Jag dämpade taket (eller det som gick att dämpa, har taklucka) med STP M1 mattan från BRL, kalas att jobba med. Tror det spelar mindre roll om den heter STP, Dynamat, Stinger osv. Butylmattan med folie är riktigt trevlig att jobba med, lägger du flera lager blir taket sen i stort sett dött.

                Eller så gör du som dessa galningar
                http://www.dlsrevolution.com/damping.htm
                Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                Comment


                • #9
                  Re: Vad bör jag dämpa taket med?

                  Originally posted by WOLDERTH View Post
                  Jag har dämpat taket på min 855:a med en hel del Peak off och även butylmattor
                  Fungerar kanon!
                  Okej! Har kollat lite på Peak off faktiskt. Hur många liter behövde du för taket?

                  Originally posted by jensclaudius View Post
                  Jag dämpade taket (eller det som gick att dämpa, har taklucka) med STP M1 mattan från BRL, kalas att jobba med. Tror det spelar mindre roll om den heter STP, Dynamat, Stinger osv. Butylmattan med folie är riktigt trevlig att jobba med, lägger du flera lager blir taket sen i stort sett dött.

                  Eller så gör du som dessa galningar
                  http://www.dlsrevolution.com/damping.htm
                  BRL's M1 mattor verkar riktigt prisvärda och många verkar ju använda det i taket så det lutar åt att jag kommer prova det

                  http://www.dlsrevolution.com/damping.htm Haha ska det dämpas så ska det dämpas ordentligt

                  Någon som skulle föredra någon dämpmassa eller springer pengarna iväg då?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vad bör jag dämpa taket med?

                    Originally posted by Namenlos View Post
                    Okej! Har kollat lite på Peak off faktiskt. Hur många liter behövde du för taket?



                    BRL's M1 mattor verkar riktigt prisvärda och många verkar ju använda det i taket så det lutar åt att jag kommer prova det

                    http://www.dlsrevolution.com/damping.htm Haha ska det dämpas så ska det dämpas ordentligt

                    Någon som skulle föredra någon dämpmassa eller springer pengarna iväg då?
                    Problemet med dämpmassa i taket är väl att det kladdar ner och du får täcka för/montera ut stolar osv i bilen om du inte vill ha dem gröna.

                    Jag röstar mer på Butylmattor. och StP M1 40pack för 1699kr är bra pris för det man får, den känns bra i handen iaf har inte använt den själv men den känns ungefär lika mjuk o lättarbetad som dem andra jag testat, dynamat, stinger o autoleads.
                    Dessutom gillar jag att det är smalare mattor i StP. Jag dämpade golvet med autoleads i helgen och då var det inte mkt jag orkade hålla på med hela skivor utan dem delades på mitten eller i tre bitar oftast. Men i taket kvittar det kanske då där mest är plana ytor iofs.
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vad bör jag dämpa taket med?

                      Jag har precis dämpat framdörrarna med BRL:s M1 matta. Den var väldigt lättjobbad. Man behöver inte värma den, och den är följsam att arbeta med. Kommer nog dämpa resten av bilen med den sen också.

                      MVH/Danne

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vad bör jag dämpa taket med?

                        Originally posted by Frippe_L View Post
                        Problemet med dämpmassa i taket är väl att det kladdar ner och du får täcka för/montera ut stolar osv i bilen om du inte vill ha dem gröna.

                        Jag röstar mer på Butylmattor. och StP M1 40pack för 1699kr är bra pris för det man får, den känns bra i handen iaf har inte använt den själv men den känns ungefär lika mjuk o lättarbetad som dem andra jag testat, dynamat, stinger o autoleads.
                        Dessutom gillar jag att det är smalare mattor i StP. Jag dämpade golvet med autoleads i helgen och då var det inte mkt jag orkade hålla på med hela skivor utan dem delades på mitten eller i tre bitar oftast. Men i taket kvittar det kanske då där mest är plana ytor iofs.
                        Jo precis, det är ju mycket lättare med butylmattor. Det låter som dom flesta här tycker M1 mattorna är det bästa valet!

                        Originally posted by DSProtection View Post
                        Jag har precis dämpat framdörrarna med BRL:s M1 matta. Den var väldigt lättjobbad. Man behöver inte värma den, och den är följsam att arbeta med. Kommer nog dämpa resten av bilen med den sen också.

                        MVH/Danne
                        Alla verkar ju supernöjda med M1 mattor så det får bli dom! Tack för alla svar!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vad bör jag dämpa taket med?

                          Funderar på hur väl sådana mattor stoppar ljud utifrån?
                          Har en gammal bil med 4vxl låda och borttagen bakre ljuddämpare vilket innebär att det är bokstavligen talat jobbigt åt öronen att åka snabbare än 80km/h.
                          så, funderar på att dämpa med någon intressant matta.
                          Självklart finns det ju en tanke att dämpa för att det ska bli bättre ljud också.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vad bör jag dämpa taket med?

                            Originally posted by FarmoR View Post
                            Funderar på hur väl sådana mattor stoppar ljud utifrån?
                            Har en gammal bil med 4vxl låda och borttagen bakre ljuddämpare vilket innebär att det är bokstavligen talat jobbigt åt öronen att åka snabbare än 80km/h.
                            så, funderar på att dämpa med någon intressant matta.
                            Självklart finns det ju en tanke att dämpa för att det ska bli bättre ljud också.
                            Dem säljer ljuddämpare på många ställen i sverige med, det hjälper oxå mot brummandet. Annars får du köpa såna dämpplattor som även dämpar ljudtrycket men är effektiva mot vägljud/buller.
                            Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                            www.garaget.org/Frippe_L

                            Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                            Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                            Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vad bör jag dämpa taket med?

                              Originally posted by FarmoR View Post
                              Funderar på hur väl sådana mattor stoppar ljud utifrån?
                              Har en gammal bil med 4vxl låda och borttagen bakre ljuddämpare vilket innebär att det är bokstavligen talat jobbigt åt öronen att åka snabbare än 80km/h.
                              så, funderar på att dämpa med någon intressant matta.
                              Självklart finns det ju en tanke att dämpa för att det ska bli bättre ljud också.
                              Sätt dit längre slutrör, gör en jävulsk skillnad ibland :P

                              Comment

                              Working...
                              X