Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

    Hej på er, gammal gubbe här :-), sist jag monterade ljud o grejor så var det i en Cheva van och en gammal Volvo 960.
    Allt var lite enklare förr, utan can-bus o allt vad det heter. Nu har jag en Caddy som jag monterat en Kenwood 2-din med backkamera ansluten, allt funkar perfekt tills jag startar motorn, då dör bilden från backkameran. Kameran får ej en stabil 12V matning, och slocknar därför.
    Så min fråga är :
    Kan man någonstans i kablaget till stereon (ISO-kabel Quadlock till VW) "låna 12 V "STABIL" för att spänningsförsörja backkameran ? Nån som vet vilken färg till o med?

    Ytterst tacksam för svar o tips.

    I bland var det "bättre förr" :-)

  • #2
    Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

    Tjenare från en nästan lika gammal gubbe

    Koppla på stift No.15 så e du hemma.

    Om jag inte minns fel så brukar kablarna nog vara brunröda i VW, det är inget jag svär på utan bara har för mig.
    Att koppla ström i Quadlock sitter i ryggraden så färgkoder bryr jag mig inte om här utan det är positionen som är det viktiga för mig.

    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

      Originally posted by Nonne View Post
      Tjenare från en nästan lika gammal gubbe

      Koppla på stift No.15 så e du hemma.

      Om jag inte minns fel så brukar kablarna nog vara brunröda i VW, det är inget jag svär på utan bara har för mig.
      Att koppla ström i Quadlock sitter i ryggraden så färgkoder bryr jag mig inte om här utan det är positionen som är det viktiga för mig.

      En får tacke så jätte mycket Nonne :-). Tar på mig löparskorna o går ut omg.
      Kontakten du visar är Orginalet sett framifrån ? Så jag kan ta sikte på "D 15" i kablaget jag köpte :-) ? (Blev kanske rörigt detta :-))
      // Sören

      Comment


      • #4
        Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

        NONNE !!!! Tack som f-n, funkade perfekt. Dock satt + på annat stift, men Kaise instrumentet löste det. Installerade nya högtalare i dörrar o instrumentbrädan så därför dröjde tack svaret. Tar ju tid när man inte vet var man skall börja för att inte ha sönder nått. Men GAS kittet 6,5 " med tweeters gav ett lyft. Nu skall bara en 10" GAS silver in i skåpet på Caddyn, sen räcker det i bruksbilen :-)
        Tack än en gång !!!!

        Med vänlig hälsning
        Sören von Perner

        Comment


        • #5
          Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

          Tjena Nonne (igen), bilen var urladdad nu på kvällen när jag skulle "paira" dotterns mobil via bluethooth. Tror att kameran drar mer än vad man tror, vet du nån annan position som kan vara aktuell, typ nån som bara bär 12 V med tändningen på ? ( funkar vid motorn i gång också så klart)

          Med vänlig hälsning
          Sören

          Comment


          • #6
            Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

            Tyvärr kan jag inte alla bilar utantill vart man kopplar in sig på +15 spänning.

            Tyvärr brukar tändaren vara konstant i nyare CanBus bilar.
            Så satsa på säkringsboxen, du får helt enkelt kontrollmäta och hitta en kabel där.

            Sen finns det små fina säkringshållare som man trycker i med en kabelstump och VIPS så har man en switchad anslutning utan att behöva öppna boxens baksida och löda

            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

              Tja tack för svaret Nonne :-)
              Kunna alla bilar o Can-Bus utantill vore omänskligt :-).
              Så nya bilar har "alltid" tändningen på. Säkringsboxen spänningssätts vid vrid på nyckeln
              eller är det vissa säkringar som går över tändningen. Säljer du dessa säkringshållare eller var hittar jag dem ? (ersätter du befintlig säkring med denna o avsäkrar "tråden för ditt behov i o m att det sitter två säkringar i)

              // Sören

              Comment


              • #8
                Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

                Originally posted by Caddy_2013 View Post
                Tja tack för svaret Nonne :-)
                Kunna alla bilar o Can-Bus utantill vore omänskligt :-).
                Så nya bilar har "alltid" tändningen på. Säkringsboxen spänningssätts vid vrid på nyckeln
                eller är det vissa säkringar som går över tändningen. Säljer du dessa säkringshållare eller var hittar jag dem ? (ersätter du befintlig säkring med denna o avsäkrar "tråden för ditt behov i o m att det sitter två säkringar i)

                // Sören
                Det är bara vissa säkringar som är styrda efter nyckel (+15)
                Konstant spänning betecknas (+30) så det är inte strömstyrkan om någon trodde det.

                Jag har tagit hem dessa säkringshållare.
                Man spar gott om tid på att slippa ligga och krypa, bräcka upp baksidan och vara gummimänniska när man ska finna rätt kabel att löda in sig på.
                Just det .... aja baja inga strömtjuvar klämda på kabeln.

                Att den har 2 säkringar beror på att en är till originalkabeln, säkring No. 2 är till den adderade kabeln.

                Tyvärr inte inlagda i webbshoppen, dessa underbara småsaker hinns inte med att lägga in när man har fysisk butik där det är högtryck

                Men ..... här e vi smidiga och löser saker ändå
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #9
                  Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

                  He he strömstyrkan :-) 15 o 30 A.
                  Tack för ett bra svar, bara att lägga sig o mäta på säkringshållaren då. Eller finns det nån märkning nånstans (+15 resp +30) som du känner till, jag har ingen rep. handbok ännu o instr. boken visar ju inget elchema o så.
                  Hittade samma typ av säkringshållare på Biltema :-), åker upp o inhandlar ett par så jag kan gå vidare. Strömtjuv är precis det jag använde i ISO kablaget för 12 V + igår :-). Vet att det är aja baja :-).

                  // Sören

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

                    Halleluleja NONNE !
                    Snyggt o prydligt i säkringsboxen vid förarsidan, undre raden konstant spänning, övre raden gick över tändningslåset.

                    Problem solved !!

                    Tack för alla tipps o hjälp.

                    // Sören

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stabil 12V till Backkamera, Caddy 2013

                      Originally posted by Caddy_2013 View Post
                      Halleluleja NONNE !
                      Snyggt o prydligt i säkringsboxen vid förarsidan, undre raden konstant spänning, övre raden gick över tändningslåset.

                      Problem solved !!

                      Tack för alla tipps o hjälp.

                      // Sören
                      Härligt att tipsen var till hjälp

                      Såg det nu ja, strömstyrkan ........

                      Jag skrev rätt i början så du förstod ju vad jag menade
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment

                      Working...
                      X