Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

    Originally posted by Andreasxps View Post
    Tackar (: Jo, det kan jag hålla med om. Glasfiber "färskt" så att säga är inte så farligt, men när man börjar slipa det tillsammans med polyestern
    Då kliar det ta mig fan riktigt ordentligt, kommer garanterat bli heltäckande klädsel när det är aktuellt. Gjorde misstaget senaste slipningen av glasfiber att enbart bära shorts och t-shirt, dum som man va :P

    Imorgon blir det stor update skulle jag tro om allt går som planerat!
    Vekling
    Absolut inge problem å slipa polyester och glasfiber i t-shirt och shorts, har vi redan testat
    Ett litet tips för att spara tid vid slipningen är att använd en rondell med flaptisk skiva så spar ni MASSOR av tid vid slipningen och sen spackel på det för att få det riktigt gämnt igen och slätt. Men det krävs lite känsla med rondellen oxå. Bra sätt om man lägger glasfibret på utsidan av sin fleeacefilt som man dränkt in i polyester och sen låtit torkat.
    OTURSFÖRFÖLJD!!!
    Bara att bryta ihop och komma igen.

    Comment


    • #17
      Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

      Originally posted by Snoddas View Post
      Hej! Ser bra ut det du bygger, håller själv på att bygga i min 945:a men har en fråga, ska du klä hela dörrsidan eller bara det du har plastat? Har lite funderar ang listen som sitter högst upp på dörren mot rutna, kommer du ta bort den och i så falll hur och få den tillbaka? eller någon annan som vet?

      MVH Simon jonsson
      Tjena!

      Tack så mycket (: Jag ska bara klä in det jag håller på att plasta så att säga. Så jag vågar inte svara på hur det skulle bli med den listen, vad jag ser borde den gå att ta bort och därefter sättas dit igen. Men jag tror någon som klätt hela dörren bör ge ett svar istället

      Lycka till! /Andreas

      Comment


      • #18
        Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

        Originally posted by ABZD View Post
        Vekling
        Absolut inge problem å slipa polyester och glasfiber i t-shirt och shorts, har vi redan testat
        Ett litet tips för att spara tid vid slipningen är att använd en rondell med flaptisk skiva så spar ni MASSOR av tid vid slipningen och sen spackel på det för att få det riktigt gämnt igen och slätt. Men det krävs lite känsla med rondellen oxå. Bra sätt om man lägger glasfibret på utsidan av sin fleeacefilt som man dränkt in i polyester och sen låtit torkat.
        Ingen vekling här inte

        Det tipset tackar jag för! Antar att de där flaptiska skivorna går att köpa på lite diverse byggvaruhus? Gärna länk så att jag vet hur en sådan ska se ut
        Nehep, nu ska jag inte sitta här och lata mig. Dags för andra dörrsidan!

        Comment


        • #19
          Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

          Originally posted by K_arlstrom View Post
          Och det kliar.. så fruktansvärt mycket :P Provat varm och kallt vatten men inget får det att försvinna
          Lycka till med fortsättningen !

          det största misstaget man kan göra är att duscha varmt för då öppnas porerna mer å det kliar mer.
          skaffa en sån klibbig roller som man har mot hund/katt hår på kläder.
          den plockar upp det mesta från skinnet.
          TEAM BROSSAN

          SM 2:a i outlaw på Easca SM

          Comment


          • #20
            Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

            En liten update från dagens arbete! Kom förvånadsvärt långt idag fastän de problem som uppstod, han klart med plastningen av den andra dörrsidan, drog bort gjutformen från den icke härdade dörrsidan (vilket gick bra), tejpade ny vävtejp på dörren och hann lägga dit 2 lager glasfiber.

            Börjar dock bli riktigt sliten kroppsligt & psykiskt. Jobbar 4-skift just nu & sen all min fritid åt bygget. Menmen, imorgon blir jag klar med båda dörrsidorna (gjutformen) och med fastsättning av högtalarbaffeln skulle jag tro. Det återstår en hel del slipning av gjutformen vilket tar sin lilla tid att slipa ner men jag borde hinna klart!

            Bjuder på lite bilder:


            Började dagen med att tejpa dörrsidan & köra igång med plastningen.


            Ett lager glasfiber på.


            Och under tiden jag höll på att plasta dörrsidorna passade jag även på att plasta ramen till dörrsidan, nu blev det en liten kammare där dörrsidorclipsen låser fast dörren + att ljudet inte smiter ut längre. Tog ett tag att komma på en bra lösning, men bättre än så här hade det nog inte kunnat bli.


            Kammare för dörrsidans clips.


            Färdiga!


            Efter att ha lagt 3 lager med glasfiber var dörrsidan klar.




            Sen var det dags för andra dörrsidan (igen). Tyvärr han jag inte mer än att lägga dörrsidan på plats förrän det kom oväder så allt fick bäras in i garaget igen...




            Fortsatte inomhus, 1 lager lagt.


            Testade lite olika placeringar på högtalarbaffeln och kom fram till något i denna stilen. Gillar absolut inte när det är för mycket vinkel på elementet, inte snyggt!


            Rakt framifrån.




            Markerade och sågade därefter ut hålet för högtalaren, snäppet större än monteringshålet, tack Lonefox


            Strax över 1cm är dörrsidan på nu, ruskigt stabilt.


            Efter lite slit så lossnade gjutningen. Gick enklare än vad jag förväntat mig!




            Ska nog bli bra


            Avslutar kvällen med en bild på mig & Mr Gjut :lol:

            Tack & hej!

            Comment


            • #21
              Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

              Efter ett litet uppehåll har jag nu tagit tag i dörrsidorna igen. Har ingen ork att skriva under alla bilder, men undrar ni något så är det bara fråga! (:
              Dessvärre tog polyestern slut idag och butiken jag vanligtvis handlar från har stängt söndagar. Hur som helst drar jag igång igen på måndag och då är det bara köra så det ryker.
              Det var grymt mycket mer arbete än vad jag förväntade mig. Vill inte tänka på alla slipning av spackel & grejer framöver, får en att tappa suget helt.
              Nej, jag får helt enkelt tänka på slutresultatet vilket jag hoppas kommer bli riktigt bra!

              Här är lite bilder ni kan roa er med en lördagseftermiddag/kväll som denna, kommentera gärna!















































              Comment


              • #22
                Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)





                När jag spände tyget över gjutformen så böjdes den lite granna, därav tvingen så att den rätar ut sig igen så att plasten härdar i det läget så att säga. Bara till att vänta på att det skall härda sen ska jag skära ut hålet för högtalaren, onödigt att lägga massa plast där det ändå skall skäras bort.

                /Andreas

                Comment


                • #23
                  Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                  Hej Andreas!

                  Som tigern Tony skulle sagt: "It looks grrreat"!
                  Nu sa han inte riktigt så men jag tycker verkligen det ser bra ut.

                  Jag tänker inte be dig att komma och plasta mina dörrsidor också. Det är det andra lustigkurrar som gjort och fler står säkert på kö

                  Inte för att jag inte skulle vilja när jag ser resultatet. Jag har ju också Amegor som ska in i dörrarna. Vid närmare eftertanke, accepterar du rikskuponger som betalning?

                  Skämt åsido, jag håller på att plasta lådan till frontsuben och det är väl lite så där kul!

                  Jag hatar att plasta!

                  Jag har heller inte modet som dig att lägga upp eländet till allmän beskådning innan det är färdigt

                  Heder till dig! En del som inte hållit på med detta roliga arbete kan lära sig en del.

                  Vi ses i styrenångorna Andreas!

                  Mvh/Micke
                  sigpic

                  What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                    Hej & tack!

                    Verkligen roligt att höra! Får en att vilja springa ut till garaget och fortsätta trots hinder, bokstavligt talat
                    Visst, säg bara tid så kommer jag över hehe. Rikskuponger vet i tusan alltså, hellre "drickskuponger" en kväll i baren

                    Trevligt trevligt. Alltid kul när andra använder likadana grejer som en själv. Plasta är väll roligt till en början, men blir snabbt väldigt drygt. Blandning av polyester & härdare börjar bli tröttsamt. Tror jag gjort det 15-20 gånger nu till mina dörrsidor, och då är jag knappt halv klar!

                    Styren gillar vi

                    Ses!

                    /Andreas

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)


                      Längst med dörrsidan, är givetvis inte fastskruvad eller limmad. Därav mellanrummet mellan dörr & form!












                      Med galler.

                      /Andreas

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                        snyggt som fan!
                        TEAM BROSSAN

                        SM 2:a i outlaw på Easca SM

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                          Tack! Jag känner som så att jag gjorde det bästa av dörrarna. De är ingen vidare original direkt, och nu blev de faktiskt riktigt fina om jag får säga det själv.
                          Som en liten uppdatering, inhandlade ny 5L dunk med polyester och några meter glasfibermatta men sen köpte jag även två tuber fogskum som jag ska täta med mellan den plastade delen och dörren, så allt ljud spelar inuti dörren så att säga.

                          Garaget nästa, bilder kommer imorgon då jag fogskummat dörrarna också! Håll utkik

                          /Andreas

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                            vad är det för tyg som du använder?

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                              Det är vanligt vitt fleecetyg från Jysk. Kostar bara 20:-, har fungerat bra under tiden jag använt det men fleece är fleece. Det suger åt sig en hel del polyester dessvärre, annars är det kanon!

                              /Andreas

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ljudbygge dörrsidor Volvo 940 (Amega)

                                jag tycker själv att det är bättre att det suger åt sig mer,har testat det mesta i tyg väg å tycker faktiskt fleece är ett av dom bättre alternativen.
                                suger det inte åt sig så mkt så finns risken att det inte blir så pass stabilt så man riskera att allt ska slå sig ifall man gör lite större saker, har själv råkat ut för det några ggr så jag kör hårt me fleece såvia det inte är mindre saker för då kan jag använda andra matrial.
                                TEAM BROSSAN

                                SM 2:a i outlaw på Easca SM

                                Comment

                                Working...
                                X