Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

    Originally posted by Tony Bardalen View Post
    Hvis du bruker kalkulatoren riktig skal du være veldig nærme korrekt tidskorrigering. da skal ikke noen elementer stikke ut noe sted. Men det avhenger at gain/volum på hvert element er riktig justert også. Kanskje det til og med ligger noe i delefilteret som ødelegger? En feil slope som ødelegger litt faseforløp f.eks. Skal lage ferdig valideringsverktøy for delefilter i løpet av kvelden!
    Det beror kanske på att jag kör diskanterna off-axis och mellanregistrena upp i rutan mer on-axis?
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #17
      Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

      Tjaa... det skal i utgangspunktet ikke være noe problem, MEN: Ser du byttet om vinkel på mellomtonene dine midt i byggingen. Tror personlig ikke det var noe sjakktrekk. Du skrev at dette skulle minske refleksjonen. Resultatet er at istedet så vil du oppnå flere refleksjonspunkter oppover langs hele ruten og lyd vil bli reflektert i forskjellige tidsfaser og derfor skape endel rot oppover i mellomtonen.

      Dette sier jeg av erfaring. Har selv laget et dashbord hvor jeg bygde med litt vinkel på mellomtonene. Alle de rare problemene jeg opplevde i mellomtonen ble borte når jeg vinklet om og kjørte de vinkelrett i ruten. Har laget en grafisk forklaring på hva som skjer når man vinkler elementet, skal se om jeg finner det senere

      Om det er dette som er grunnen vet jeg ikke. Jeg _tror_ ikke det er grunnen, men man vet aldri.

      Et annet problem i bilen din kan være diskantvinklingen. Ser for meg at høyre diskant peker mot venstre frontvindu, og motsatt for venstre diskant? Hvis dette er tilfelle vil du få endel refleksjonslyd fra høyre diskant som treffer ditt venstre øre mye senere en det direktelyden gjør. Dette vil også skape litt tidsfaseproblematikk i diskantområdet.

      Håper dette var forståelig. Om du vil kan vi snakke videre om dette på PM
      Mvh
      Tony Bardalen

      Comment


      • #18
        Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

        Jag förstår.Tror inte heller brädan är stora boven utan som du skriver diskant vinklingen , de är riktade rakt emot varann nu , kommer efter säsongens slut prova lite andra vinklingar mer on-axis.
        "Sound by Hewi"

        Blue eMotion by heWi

        Comment


        • #19
          Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

          Hvis du følger tankegangen om at refleksjoner ikke er "good shit" så har jeg et tips som fungerer:

          Vinkle diskantene til å treffe taket i bilen(!). Det reflekterer minst mulig, samt at man får veldig mye on-axis glede La de treffe et punkt i taket over midten av baksetene. Stort bedre sted i bilen finnes det ikke!
          Mvh
          Tony Bardalen

          Comment


          • #20
            Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

            Om man vill ha så mycket poäng som möjligt på en tävling, och så realistisk scenbild som möjligt så är egentligen center placeringen mitt mellan extrem vänster och extrem höger.

            En enda bil jag lyssnat i under de 20 åren jag varit aktiv har center varit i princip rakt framför mig (Dick Gunnars på SM finalen 2008), men oftast så brukar center ligga mitt på brädan, eller något till vänster om mitten.

            Sättet som jag brukar använda att göra det är som nån skrev:

            1. Ställ nivåerna på elementen så att de spelar lika högt vid öronpositionen
            2. Ställ kompet så det hamnar mitt emellan extrem vä och hö. Detta kräver oftast att man ljusterar med öronen, efter man matat in några lämpliga avstånd / fördröjningar. Men det sista är i princip alltid öronen som måste ta.

            Och det är ju fint att öronen för bestämma
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #21
              Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

              Originally posted by Tony Bardalen View Post
              Det vet jeg, det er bare ikke nevnt her enda Det VIL komme en brukermanual som forklarer hvordan man skal bruke denne kalkulatoren, samt hvordan man skal ta stilling til eventuelle refleksjoner. Vet mange biler vinkler mellomtone via frontruten, og da SKAL man regne med avstand fra element til refleksjonspunkt og videre derifra til lytteposisjon.
              När kommer Brukermanualen?
              "Sound by Hewi"

              Blue eMotion by heWi

              Comment


              • #22
                Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                Körde just den där kalkylatorn och fick mig en liten aha-upplevelse! Insåg att höger midbas är det element som är längst bort, subben och vänster midbas är på nästan exakt samma avstånd. Gjorde iordning en ny profil med dom nya värdena och det verkar faktist som att basen spelar bättre ihop med framsystemet nu! Enda jag inte är helt nöjd med är kompet höger/vänster, det stämde inte riktigt. Men som tur är så är det lättfixat med hjälp av öronen. Bra kalkylator!
                Last edited by ChriZtoffer; May 20, 2011, 19:54.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #23
                  Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Körde just den där kalkylatorn och fick mig en liten aha-upplevelse! Insåg att höger midbas är det element som är längst bort, subben och vänster midbas är på nästan exakt samma avstånd. Gjorde iordning en ny profil med dom nya värdena och det verkar faktist som att basen spelar bättre ihop med framsystemet nu! Enda jag inte är helt nöjd med är kompet höger/vänster, det stämde inte riktigt. Men som tur är så är det lättfixat med hjälp av öronen. Bra kalkylator!
                  Vad är det medkompet höger/änster då?

                  Ligger ljudbilden för långt till vänster? :P
                  Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                  ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                  Comment


                  • #24
                    Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                    You got it! Liten lätt justering av mid och koax på vänstersidan så var det fixat. Basen låter då mycket tightare och trevligare nu! Enda som fattas är mer drag framifrån så kommer det nog maskeras ännu mer att subben sitter där bak.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      You got it! Liten lätt justering av mid och koax på vänstersidan så var det fixat. Basen låter då mycket tightare och trevligare nu! Enda som fattas är mer drag framifrån så kommer det nog maskeras ännu mer att subben sitter där bak.
                      Läste du tipsen i denna tråd då?
                      När du fått till tiden skall du dämpa din närmaste sida (ja jag säger så för det finns en del högerstyrda bilar i landet) tills du har lika långt till höger och vänster från center. Prova en gång utan ändrat komp får du se
                      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                      Comment


                      • #26
                        Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                        Den biten är jag med på, så pass långt har jag kommit i utvecklingen. Men även med vänster sida dämpad 3dB så låg ljudbilden något för långt åt vänster, ungefär som om jag hade kört med en 9887R. Som tur är så fanns det perfekta läget något åt höger, så nu låter det kanon! Ser verkligen fram mot Trollhättan.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                          Lämken med tidskompverktyget fungerar inte! Nån som kan fixa den? Var ju helt klockrent för att få till en grund set-up och för att få folk att förstå hur det fungerar.
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                            Jag ber oxo lite snällt :P
                            Skulle vara kul att testa detta sätt istället och se hur det skiljer sig mot mina "öron"...
                            Alpine Audison !GENESIS DLS

                            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                            Comment


                            • #29
                              Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                              för de som vill träna lite medans de väntar på att den här guiden kommer igång igen, så finns det här spelet där man ska hitta problem frekvenser.

                              http://www.v-plugs.com/msdownload

                              Mvh
                              Rutger
                              Du lär så länge du lever, heter det.
                              Jag tror att motsatsen är lika sann.
                              Bengt Feldreich
                              _______________________________________
                              _______________________________________

                              Comment


                              • #30
                                Re: Verktøy og kalkulatorer for justering av lyd i bil

                                Länkarna fungerar inte längre?

                                Comment

                                Working...
                                X