Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med hornlåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med hornlåda

    Hejsan!
    Då jag fortfarande funderar på o bygga ett par nya hornlådor till mina CW 18" basar så har jag upptäckt en ritning jag hade liggande på ett par QLP 418 (W 18).



    Då basarna ursprungligen sitter i horn så borde ju basarna passa bra i ett par 418 horn också?

    På ritningen så är den kammaren som basarna sitter i basreflex avstämd med 2st 90mm och 200 långa rör, jag undrar om det är värt att sätta aeroports där för att slippa flåsljud, är det värt pengarna att göra så??

    Då aeroports bara finns i 3" lr 4" så undrar jag hur lång blir porten med 3" alternativt 4" aeroports ?

    Jag undrar även om kammaren som basen sitter i skall dämpas med dämpvadd på väggarna och hur mycket i sånt fall?

    Då Plywood blir alldeles för dyrt och MDF dyrt och väldigt tungt så tänkte jag bygga i 19mm spånskiva(ritningen är för 19mm materiel) det borde inte ge problem med resonanser och oljud eller??

    Är det någon här som byggt ett par 418 horn eller W18 som kan ge tips på vad man bör tänka på iövrigt??

    Enda nackdelen jag kan se är hornets vikt och storlek de är trots allt : 1220 höga, 610 breda samt 762 djupa...

    Om hornen blir byggda så skall de drivas av ett Crown steg som ger 650 WRMS i varje kanal, samt delas av stegets inbyggda elektroniska delningsfilter, skall ev köpa mig en DSP för o kunna justera ljudet som jag vill ha det!

    MVH Cerwinsky

  • #2
    Re: Hjälp med hornlåda

    Ska du spela hemma eller som PA?
    För hemmabruk rekommenderar jag att bygga med rejält material. 19mm spånskiva rör sig mycket när det handlar om så stora byggen.
    Vad är det för horn?
    Vad är det för element?
    Du behöver inte ha mer portar än vad elementet klarar i effekt/slaglängd.

    Ladda ner hornresp o titta själv hur ditt horn kommer funka. Moderna element funkar inte alltid så bra i gamla horn. Gamla element bör mätas upp ordentligt. Trist att bygga ett gigantiskt horn som inte blir bättre än en mycket mindre basreflex med ett modernt element bara för att elementen inte funkar så bra längre.

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med hornlåda

      Hejsan!

      Jag ska ha "monstren! till att leka hemma till en början, men de skall så fort de går säljas pga av jag ska spara till antingen ett par Cerwin Vega DC 1215mk2 eller ett par CW DC 1515. men är även sugen på o köpa mig ett beg par MIrage M3i eller Canton RCA alt RC.l eller ett par Infinty KAPPA 600(tror de heter så) och köpa mig en fin lyssnar anläggning.

      Elementen som ska sitta i heter cerwin vega 188EB och ursprunglingen så sitter dem i ett par "folded horn, de sägs passa i EL-L36 horn, som jag dock inte hittat ritning på. data på elementet är :

      fs = 46
      QMS = 1.556
      QES = 0.364
      QTS = 0.295
      Xmax = 5.2 mm
      Vas = 200 liters
      BL = 20.24
      EBP = 126

      Nedanstående text som ett förslag på ett annat forum som frågade samma sak som jag och som förslaget att bygga en bandpasslåda ist för horn (saxat rakt av ).



      Otherwise... if you can build enclosures... a bandpass enclosure of about 6 cubic feet on the rear, and 2 cubic feet on the front, with three 3" diameter vents about 7" long in the rear chamber (6 ft^3) and three 3" diameter vents about 11" long in the front chamber (2 ft^3) will give an f3 of about 30 Hz to about 100 Hz (bandpass rolloff points), with a sensitivity of around 94dB for the system. That should woof!

      The way to do this? Build a 2ftX2ftX3ft enclosure. Put a divider within, about 1/4 of the way in (make one chamber about 9" deep, and the other about 27" deep). Cut a baffle hole for the woofer in the divider. Bolt the woofer in, where the REAR of the woofer is in the big chamber. Put the three 7" long vents in the BIG chamber, and the three 11" long vents in the SMALL chamber. Line with fiberglass, brace it like you're expecting nuclear war (it WILL generate some SERIOUS air pressure in there!), seal it up good, and look out!


      Men är inte riktigt tillfreds med att bygga en pandbasslåda.

      Då min budget inte tillåter mig att köra på plywood or MDF så återstår ju bara spånskiva.

      Jag tycker att de borde bra om jag bygger alla ytterväggar i 22mm spånsk. samt gör basenskammare i 19mm, tänkte ävenstaga upp de inre väggarna som basen sitter med tvätslåar fårn alla håll och kanter ävän så det blidas stag pararellt med de stora stag som syns i hornet. Invändigt i denna kammera så tänker jag spraya noisekiller som förhoppnngsvis gör sitt till.

      Vad tror ni om mitt förslag??? sj är jag riktigt taggad nu, även om känns surt att inte kunna bygga ett par 186 horn eller åtminstone att par t.e.x CW L36.
      Jag är HELT värdelös på matte: så räkna med matte går helt bort, även om ja skulle vilja lära mig...:

      Jag är inte så duktig på högtalare heller. brukar följa trådarna på ett annat HiFi forum och jag fattar NADA om de pratar om..... är så djävla tråkigt att inte fatta va dem pratar om. Är lixom bara jag som har ljud som intresse av hifi trakten där jag bor...

      Som sagt blir det bra om ja byter ut alla yttervägga till 22mm spånkskiva och kör med 19mm för den inre kammaren.
      Invändigt ska lådan först silikonas i alla hörn osv sedan skall lådan målas invändigt med ett lager Noisekiller. jag planerar även att staga upp den inre kammaren med tvärslåar åt olika håll samt kanske sätta fast bitymen skivor på (runt baffeln) o diverse andra vettiga stället (eller kan det påverka lådans inre volym så det märks, ja menar all noise killer gör ju lådan lite lite mindre inklusiva????

      Hur var det nu gör jag rätt i att byta de basrör som ska sitta i lådan(90mm dia) mot 3" lr 4" aeroports ????? Om ja skulle vilja kunna välja 4" rör hur långa skulle de bli mot de 90mm i dia rör som ska sitta där(gärna med enkel formel så ja kan prova räkna själ
      Framför allt så undar jag ju om de ens är värt att lägga de pengar som aeroports medför

      Ungefär hur djupt klarar desa horn att spela

      Jag vet ej hur man lägger in en bild här men här är en länk på vilket sorts horn jag menar:
      http://www.faktiskt.se/modules/viewi...39_08570_g.jpg


      Förslag på horn/lådor som kan tänkas vara/funka bättre emottages gärna!
      Är så synd att basarna ligger o bara samlar dan bu...) Skulle vara guld värt om någon har en komplett ritning på ett par CW foldedhorn Pma i sånt
      fall!!

      Tacksam för hjälp av någon kunnig. Då ja suger på lådberäkningar fast jag fortfarande har kvar de första Hifi tidning jaga köpte som då hette HighFidelty, och den är från 1992( skulle ja fylla 12år... hehe börjar bli några år sedan!
      Men jag har ALLTID älskat ljud framförallt högtalare.

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med hornlåda

        Provat google?
        cerwin vega folded horn plans

        Enligt parametrarna ser det ut som ett gammalt hederligt element. Hög verkningsgrad, låg effekttålighet. Det funkar i både horn, tappat horn och basreflex, men det blir stort.
        500-1200L exponentialhorn ser snyggt ut i simulering. Spelar på rätt bra också.
        Tappat horn funkar nog också, men slaglängden är ett problem. Samma gäller basreflex.
        Jag hade tittat på 1850, 186-horn och allt vad de heter. Det är typ de jag simulerat som exponentialhorn. De är lite dryga att såga till och bygga, men det är horn... I min hornresp-simulering tycker jag inte att en basreflex-horn-kombo såg särskilt attraktiv ut.
        Om det ska funka hyfsat, utan missljud, så skulle jag byggt i rejäla material. Jag byggde ett stooort horn till en 12" i 18-19mm spånskiva en gång. Efter flera försök att staga upp det för att slippa missljud hamnade det på tippen.

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med hornlåda

          Jo 1850 lr 186 horn vore optimalt, men dels har jag ingen möjlighet att bygga så pass avancerade horn, då min lokala brädgård inte kunde såga ut de vinklar som behövs. så alternativet är o bygga en annan sorts hornkonstruktion lr försöka få tag på ett par beg CW horn och sätta elementen i.

          Funderar även på o skita i de hela o sälja basarna lösa eller byta dem mot en CW stroker 18" även stroker som behöver "drivpakets" byte.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med hornlåda

            Ok, jag förstår inte riktigt tankegången här. Från början skulle du bygga komplicerade horn och undrade över ett par portar. Nu kan du inte bygga horn längre.

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med hornlåda

              Jo alltså ja är sugen på att bygga QLP 418 hornet. 1850 samt 186 hornet kunde inte brädgården såga ut pga alla konstiga vinklar.
              Det är såklart vinklar i 418 hornet också men inte så pass så brädgården inte kan såga ut allt åt mig.Jag vill bygga horn och hade det vart möjligt så hade det blivit ett par 186 horn. Skulle vart perfekt o få tag på ett par tomma CW horn till bra pris. Så jag absolut inne på o bygga horn.

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med hornlåda

                Efter mycker "hängade" på forum o blivit idiot förklarad(skulle va kul o träffa dem få se om de är lika kaxiga då..) så har jag nu gett upp tanken på o bygga nån sorts horn alls.
                Efter all skit på andra forum o när folk pissar på mina CW 188EB så funderar jag på o bygga ett par vanliga hederliga basreflexlådor istället o vänta med o bygga horn till ja köpt ett par rejäla 18" typ Precision Devices 1850... !!

                Skulle uppskatta om någon vänlig själ ville beräkna en låda som skulle passa för PA (ska sälja mina skit basar som ja va nöjd med en gång i tiden men inte nu) så ja kan bygga lådorna, de är ju kul sen sälja skiten.

                Lådorna ska som sagt användas till PA. Som rör hade ja tänkt mig 4" rör (utan aeroport, basarna är nog inte värda de extra 400 som aeroports kostar..)

                MVH och tack för ett bra forum med bra och kunniga medlemmar!!!!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med hornlåda

                  http://www.speakerplans.com/index.php?id=gsub

                  Enkel lösning på sub till 2x18". Det är ungefär vad jag simulerade härom veckan. Du kan såga till ett par bitar att lägga i porten så den blir mindre area för djupare avstämning. Enkelt att testa sig fram då...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hjälp med hornlåda

                    Jonny: Tusen tack för för förslaget hade dock tänkt enkel 18" lådor , men va alla verkar tycka att mina CW´s enda plats är tippen så vet ja fan inte längre.
                    Har fått mycket skit både på speakerplans, faktiskt samt här för att jag inte är på samma höga kunskapsnivå. så börjar mitt intresse vackla. Ja menar ja vet att jag är en gröngöling men att höra de hela tiden tär på ens självförtroende.....!!
                    Men ja ska bygga enklast möjliga basreflexlådor i spånskiva så klart(MDF eller plywood är såna skitbasar inte värda) sen sälja dem fort som fan innan ja kopplar upp basarna på mitt bryggade slutsteg o ge dem 2000WRMS få se hur länge de lever---- de är ju ändå värdelösa. hm ja tror många som är nya här inte "törs" starta en ny tråd pga risken att bli idiotförklarad. Dem tycker ja synd om, vore kanske en ide för de som håller i detta forum att lägga till en "newbie" forum mapp ?? men men va vet jag ingenting..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hjälp med hornlåda

                      Du kan dela den subben mitt i porten och lägga på ett lock på varje del. Då har du två lådor med en slotport i varje.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hjälp med hornlåda

                        okay maybe i do so. want to get rid off my crap. think i buy 2 CW stroker 18" instead and ask if PV1200 if he will give advice with box.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hjälp med hornlåda

                          Originally posted by cerwinsky View Post
                          okay maybe i do so. want to get rid off my crap. think i buy 2 CW stroker 18" instead and ask if PV1200 if he will give advice with box.
                          Ok?

                          Jag hade valt 188EB i de G-subbarna i länken över strokern alla dagar i veckan. 188EB kommer förmodligen vara välljudande och spela på bra med 500W. Det är ändå två 18".

                          Jag provade en stroker 15" hemma ett tag. Sämsta basen jag lyssnat på musik till. I mitt tycke är det bara en spl-bas. Ett par DC 1215 lär inte vara bättre i basen än ett par 188EB heller.

                          Den absolut sämsta lådan att sätta dina basar i är en kartong i källaren, då spelar de inte alls.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hjälp med hornlåda

                            Jonny: Jag har fått lådtips av "låd gurun" här på på bilstereoforum.
                            Han föreslår en låda på ca 166 Liter(jag ska staga lådan så jag bygger en låda på 168 Liter. Lådan portas med 4st 4" rör som är 300mm långa vilket ger 40Hz av stämning.

                            Vilken av lådorna hade du byggt?? G-subbarna(ej byggda för mina skräp basar eller förslaget från kungen på lådförslag??? Jag tänker gå å optimas förslag.

                            Jag har fått höra på andra forum att mina basar är värdelöst skräp(jag va nöjd i början men nu vill ja bara bli av med dem).

                            Pengarna jag får för ett par av lådorna med galler och allt ska ja spara samt sälja mina CW AT-100 och köpa antingen ett par DC1515 eller ett par DC!215.
                            har svårt o bestämma vilken modell jag ska välja.
                            Jag kan ju även spara pengarna och köpa ett par Precision Devices 1850 eller 186och bygga ett par horn. Men ja vill hellre ha ett par beg CW horn av den nya sorten. Vill bara bli av med basarna nu. Du är den enda som sagt att mina 188EB basar låter bra..... de andra tyckte inte att mina basar ens passar i horn fast de är hornbasar från början. De tyckte att de inte ens va värt o bygga ett par horn till dem. Men nu blir det ett par basreflexlådor avsedda för PA applikationer.
                            Horn kommer byggas i framtiden med subs byggda för horn..
                            Men de visar sig vilken sub ja köper om ja inte köper nån av DC högtalarna. Kan ju tillägga att jag inte ska ha mina basar nån annanstans än för en grym hemmastereo(har steg med inbyggt elektroniskt delnfilter att driva basarna med).

                            Jag är som sagt djävligt sugen på ett par Cerwin stroker 18" har haft en sån bas i en etta driviet med ett bryggat LAB-Gruppen 1300(tror de va modellen) och de va nå sjukt va de spelade, ångrar att ja sålde dem. De ska ju även kunna stämmas av riktigt lågt. Men ett par DC 1515 eller DC1215 vore heller inte fel... !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hjälp med hornlåda

                              Varför just gamla Cerwin modeller av frontar och subbar?
                              Fattar ju på ditt nick att du verkar gilla CW, själv har jag inte hört nån modell jag gillat precis, Visst DC1515, AL1000 osv gick ju att vrida på bra men om det är det enda som är bra skulle jag inte köpt några, och de aktiva CW-subbarna jag hört har inte varit sub nära utan mer punchig midbas.
                              Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                              www.garaget.org/Frippe_L

                              Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                              Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                              Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                              Comment

                              Working...
                              X