Announcement

Collapse
No announcement yet.

fundering kring 4-vägsdelning med en 3vägs dsp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fundering kring 4-vägsdelning med en 3vägs dsp.

    Skulle det funka att köra sub och midbas på samma lågnivå utgång från cd:n men sen dela med en lågnivåsplitt till 2 olika steg.
    Tänkte om man ställer in subutgången i stereon på högpass 30hz till lågpass 200hz. Sen delar man subben i steg med ett lågpass på 60hz. I det andra steget kör man högpass på 60hz till midbasen. Frekvenserna är bara exempel.

    Skulle det funka att göra så eller tänker jag helt fel?
    Blir väl kanske lite bekymmer med tidskompet men jag får ungefär lika långt till höger midbas som till suben så det kanske inte blir allt för illa ändå.

    Tanken är alltså att köra 3vägs fram plus sub. Ska använda en Pioneer DEH-80PRS.

  • #2
    Re: fundering kring 4-vägsdelning med en 3vägs dsp.

    Det är en fungerande väg. Det är rätt få som kan kompa in en sub korrekt ändå.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: fundering kring 4-vägsdelning med en 3vägs dsp.

      Originally posted by Robsarve View Post
      Det är en fungerande väg. Det är rätt få som kan kompa in en sub korrekt ändå.
      Nä, men middarna!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #4
        Re: fundering kring 4-vägsdelning med en 3vägs dsp.

        Originally posted by Nonne View Post
        Nä, men middarna!
        LOL. Jag tror Erik menar att man kompar in middarna, sen får subben bli vad det blir.

        Man kan ju få till det hyffsat bara genom att fasvända subben.

        Har man bra 3vägs DSP i HUn så förstår jag varför man inte vill köpa en 4vägs enbart för subben. Det är inte värt det om man inte skall tävla...
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: fundering kring 4-vägsdelning med en 3vägs dsp.

          Det är knappt värt det ens om man tävlar. När bilen är på den nivån så att det är kompningen av subben som avgör placeringen på tävlingen så har man kommit långt. Särskillt med de låga delningsfrekvenser som de flesta sq-bilar annvänder!

          Det gör helt klart stor skillnad när allt annat är rätt men de flesta av oss har tillräckligt med annat att lösa först!
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: fundering kring 4-vägsdelning med en 3vägs dsp.

            Tackar så mycket för svaren. Då blir nästa jobb att bestämma vilka mellanregister jag ska använda.

            Lite dåligt med bilstereobutiker häromkring, vill ju gärna provlyssna innan man köper.

            Sub, midbas och diskanter har jag redan så det är bara mellanregistren som fattas.

            Comment


            • #7
              Re: fundering kring 4-vägsdelning med en 3vägs dsp.

              Jag körde för rätt många år sen 4vägs system med 3vägs dsp (gamla p99:an) och la då subben på samma kanal som höger mid då det var den högtalaren som var längst ifrån mig. Fick även använda mig av delningsfiltren i stegen. Men det funkade helt ok iaf.
              Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

              Comment

              Working...
              X