Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

    Jag sitter och funderar lite på hur jag ska få mitt system att spela ut maximalt.

    Min setup:

    Bil: Volvo S40 -00
    Huvudenhet: Pioneer 8300SD
    Frontar: DLS Performance C5A
    Slutsteg: DLS CA41
    Bas: SPL Dynamics V-250S4


    Jag driver frontarna och basen via slutsteget. Även delningen. Frontarna delas vi 80hz och basen är delad från ca 30hz (Subsonic) - 80hz uppåt.


    Det är riktigt bra midbas och kraftig bas, men fronthögtalarna bottnar långt innan basen gör det. Basen har mycket mer att ge medans högtalarna säger ifrån. Jag skulle vilja kunna spela mycket högre än idag, men det verkar svårt.
    Jag har prövat att dela frontarna vid 100hz och uppåt, men då tappar man rätt mycket midbas. Jag kör helt utan loudness och all annan förstärkning av ljudet. Allt är rent.


    Kan det vara fronthögtalarna som helt enkelt är för klena/dåliga? Kanske dem som behöver bytas?

  • #2
    Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

    Ett par femtummare är helt enkelt ganska små och kan pumpa en begränsad mängd luft.
    En 6,5a får plats fram efter en del fixande, föreslår att du letar reda på ett par sådana som passar din smak. Förutom en större konyta så har oxå de flesta 6,5or betydligt längre slaglängd, så de kan spela betydligt högre än motsvarande femma.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

      Ok. Ja, kanske blir till att fixa ett par 6.5r.
      Får göra egna bafflar till dörrarna isåfall.

      Förslag på ett vettigt system? I mellanklassen.

      Comment


      • #4
        Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

        Om du inte ens är i närheten av nöjd med en 5.25" till att "orka med basen" är jag lätt skeptisk till att du kommer bli nöjd med en 6.5" i mellanklassen... Klart det är skillnad, men har du redan delat vid 80hz och saker slår igenom så spelar du rejält...

        Om du är på väg mot ny baffel i dörr kanske tom 2x6.5" kunde vara ett alternativ att försöka bygga ihop?

        edit:
        Men förvisso. alltså du har ju helt ok med pulver till framsystemet. Stabilmontering med en vettig baffel ex i målad MDF, och en ett par ark dämpmatta (STP/silent coat lr så) lär du få ut en hel del extra boost. Det gör löjligt mkt skillnad att ha en väldämpad dörr för just midbassen...
        Last edited by zrken; August 2, 2012, 12:58.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

          Javisst. Det vore grymt att ha dubbla 6,5 i varje dörr. Tror dock inte ekonomi och tid räcker till....Får se vad som blir framöver. Dämpa dörrarna borde man gjort för längesen, men det är inte heller gjort

          En sak som irriterar mig är rassel från bakluckan. Alltså själva luckan man öppnar och stänger Regskylten fladdrar som bara den och det rasslar om hela luckan.
          Går det att dämpa luckan på nåt sätt? Köra typ silent coat på hela luckan bakom klädseln?

          Comment


          • #6
            Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

            Du kan kolla här för lite inspiration

            http://www.bilstereoforum.se/showpos...&postcount=124

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #7
              Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

              Ok. Nice!

              Blev det stor skillnad med dämpad lucka? Jag var ute nu en sväng och kollade lite. Klädseln på bakluckan satt rätt "slappt" så att säga
              Clipsen nöp inte ordentligt. Mycket hålrum i luckan så det borde man ju täta.
              Satt just nu (tillfälligt) en tjockare matta på bakluckan. Typ fiskacell, modell tjockare och hårdare. Används till att täta tak i tunnlar Dämpade även regskylten. Blev bättre iaf, men inte 100.

              Comment


              • #8
                Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

                Då mina basar var riktade frammåt med provisorisk "tätning" bakåt tror jag attm in effekt av dämpad lucka för ljudets skull, vart rätt begränsad. Dock avsevärt mkt mindre rassel från hatthyllan... Utanför bilen låter det betydligt "skonsammare"...

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

                  Ok, jag förstår. En annan fundering jag har är om det gör någon förbättring att sätta ett par 3,5 eller 4 tummare i instrumentbrädan. Jag har ju två tomma uttag där. Kan det ge en liten extra kick i ljudet månntro och isåfall, vilka ska man välja?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

                    Rasslet från nummerplåten får du bort lätt.. Ta bort allt vad nummerplåtshållare heter osv. Fäst den sedan helt enkelt med dubbelhäftande tejp! Har åkt med det på olika bilar i ett par år utan problem, rasslar inget, ser snyggt ut utan en massa hål osv, och det sitter fast

                    Du kan få ett riktigt lyft i ljudet med 3.5" eller 4" i brädan, om du har möjlighet att få till rätt delning och kompa ihop dem med diskanterna beroende på var de sitter.
                    Du kommer förmodligen kunna spela högre med middarna i dörrarna också om du använder t.ex 4" som mellanregister på brädan, då spelar midbasarna i dörrarna på ett mindre fekvensområde.
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • #11
                      Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

                      Ja, egentligen skulle jag vilja köra aktiv delning på alla högtalare via slutsteget. T ex 80-800hz i dörrarna, 800-4000hz mellanreg i brädan och 4000-20000hz till diskanterna ( Exempel siffror). Dock måste jag då skaffa ett till steg till basen vilket jag inte har några planer på. Skulle vilja få tag i ett rent element på 3,5 eller 4tum och ett schysst filter till dessa. Kollat runt lite, men det finns inte massor att välja på. Funderar på ett annat filter till högtalarna i dörrarna och ett filter till mellanreg på brädan. Diskanten skulle få ha kvar sitt filter från 5000-20000hz. Så t ex, nytt filter till dörrarna som delar vid kanske 800hz?
                      Filter till mellanreg på brädan från 800-5000hz?

                      Är det tokig delning?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

                        Jag skulle vilja dela mycket lägre på brädan.
                        Köp ett färdigt 4"kit med filter, diskant och 4" mid och kör passivt på 2 kanaler, sedan så köper du nå vettiga 6.5or till dörrarna och kör dessa aktivt på 2 kanaler

                        Då kan du enkelt dela av kittet och middarna antingen via ett slutsteg eller en huvudenhet!
                        Sponsor:
                        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                        Tudor Batteries - www.tudor.se
                        Sonax Bilvård - www.sonax.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

                          Väldigt hög delning för ett 3,5-4" element, du kan lätt köra 200Hz eller lägre om du nu inte är ute efter att spela galet högt (typ PA).
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Deln.frekvens frontsystem och hög volym?

                            Jaha ok. Ja det låter ju vettigare faktiskt.

                            Comment

                            Working...
                            X