Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elementval för sublåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elementval för sublåda

    Tja!
    Då de ska bli hemmabio(se mina trådar om de) så vill jag så klart ha en subbaslåda som är extremt lågt avstämt. Därför funderar jag på 15 helst 18" element som kan vara vettiga för typ max 4000kr. Idealet vore så klart LMS 5400 men de är för dyrt just nu. Hur djupt kan man avstämma en låda till en Orion HCCA och ändå bibehålla effektålighet och kunna spela riktigt djupt(som tex en explosion i en film).

    Digital design gör ju sjukt bra grejer men tål dem att stämmas av vid t ex 19hz (lämpligt avst kanske) Eller tänker jag fel ?kom igen ge mig pekpinnar om ja är ute o cycklar om att det är vettigt med en subwoofer som går enormt djupt vid filmlyssning, musik går väl knappast lägre än 30-40 HZ

    Förslag på element som tål låg avstämmning mottages gärna.

    är lite sugen på en Cerwin Vega (189sc) Stroker, dem går att undreavstämmas rejäl har jag läst.

    Men som sagt förslag på andra element helst 18" som sagt vore kanon (obs de får max kosta typ 4000 kr st. men har sett många feta basar Fi BTL!( för de priserna samt mycke DD tom 35,95 serierna.

    Kanske ska till lägga att det hela ska matas me sisådär 2-3000 w gärna med DSP korrigering.

    Har säkert skrivit nåra grodor nu ang tekniken men men de är därför jag frågar nån som kan och här finns mycket kunnigt folk! Deras kunskap är nybörjarens GULD !!!!

  • #2
    Re: Elementval för sublåda

    Obs! det är bara basar som kan kopplas i 4 ohm som är intressanta, iom att det ska drivas med ett PA-steg.

    Comment


    • #3
      Re: Elementval för sublåda

      Synd inte Exodus Audio säljs i Sverige längre, de hade ju både 12,15,18 och 21" som du kunde koppla i 4ohm.

      Jag har själv 2st såna av Shiva-X modellen, alltså 12" med 8+8 ohm spolar sen en 15" slavbas till varje sub, avstämd 20hz delad LP60hz och det gräver djupare än vad mina grannar i lägenheterna under gillar, men till musik händer det inte mkt om man inte lyssnar på nåt med mkt djupbas, fast till det har jag ju frontarna som möter upp istället

      Hittar du några såna element beggade är det ett tips, samt om du verkligen behöver 18" subar, det spelar på rejält med 12 och 15" med den effekten du har tänkt, jag kör med 2*300w.

      De bilbasar du tänkt dig vet jag inte hur de funkar i så djup avstämning och i hemmiljö.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #4
        Re: Elementval för sublåda

        Att få tag på nya 15-18" element för 4000 spänn som ska avstämmas till runt 20 Hz och dessutom ska kunna hantera 2000-3000 W vid dessa låga frekvenser, det tvivlar jag på. "Redan" vid 400-500 W inmatad effekt kan konen börja röra sig ganska ordentligt med tanke på avstämningen och de lådvolymer det ofta behövs för inomhusbruk, åtminstone i teorin.

        Men jag har själv inte byggt en massa hemmabiosubar, folk som pysslar med sånt får ge råd.

        Comment


        • #5
          Re: Elementval för sublåda

          Jag har bara mindre basar upp till 12" som tål den avstämmningen men inte effekten! D2 och D4 finns.
          http://www.bilstereoonline.se/index....emid=2&lang=sv
          Last edited by AndrAAx; February 25, 2012, 16:21.
          Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
          www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
          www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

          Comment


          • #6
            Re: Elementval för sublåda

            Jag hade min 18" Stroker (bilstereoversionen) avstämd vid 23Hz och det fungerade bra. Däremot så tappade man känslighet och effekttålighet längre upp i registret med så låg avstämning. Sen bör man tänka på att talspolens kylning kan försämras kraftigt vid så låga frekvenser så det vill till att den är anpassad för det. Tror inte att en Stroker 18" klarar sin specade effekt på 1600W RMS särskilt länge runt 23Hz.

            189SC är ett betydligt klenare element med en effekttålighet och slaglängd som inte är i närheten av lika bra så ett sådant element hade jag nog inte satsat på om jag inte fick tag i det billigt. Bilstereoversionen av Stroker 18" är dock en kraftfull pjäs även om den kanske inte är optimal för så låga frekvenser men fungerar gör det helt klart. En Stroker Pro 15" hade nog gjort jobbet bra.

            Så här såg mitt bygge med Stroker 18" ut

            Comment


            • #7
              Re: Elementval för sublåda

              För en hemmabio hade jag tittat på seas, peerless eller andra hifi-element. Jag skulle vilja ha element som har bra magnetsystem snarare än gigantiska dito. Lång slaglängd med låg distorsion. Särskilt viktigt när man ska spela djupt då det blir mycket slaglängd för relativt lite ljudtryck.
              Gamla strokern är bra på att spela mycket, men de har inte direkt låg distorsion. Den linjära slaglängden är kort på dem, oavsett vad CV skrev i sin tidning. Det är en av anledningar till att den distar mycket (det finns fler). Åtminstone hade jag svårt för att få den att smälta in i ljudbilden eftersom disten hela tiden avslöjade var den befann sig.

              Comment


              • #8
                Re: Elementval för sublåda

                4st peerles XXLS 12" hade nog jag kört på för de pengarna, Obs att jag inte lyssnat själv men de flesta verkar överens om att det är bland det bättre för hemmabruk.

                Här finns de att köpa riktigt billigt.

                http://www.ebay.co.uk/sch/colosussxb...id=p4340.l2562

                Mvh.

                Comment


                • #9
                  Re: Elementval för sublåda

                  Mitt råd faller nöd också på Pearless XXLS, dom skulle du även kunna bygga dipolsub av ifall du skulle vilja ha en snabb och trevlig bas. Men då räcker det med 100w/bas med. Annars 60L slutet/bas har jag sett folk byggt med och vart nöjda.
                  OTURSFÖRFÖLJD!!!
                  Bara att bryta ihop och komma igen.

                  Comment

                  Working...
                  X