Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

    HiFi är filtrerat, så fort det finns steg i bilen är allt anslutet där i dag.
    Gladens nya PnP kablage hämtar signalen innan förstärkaren.

    Från 2011 kan man dessutom ha ASD vilket är mycket viktigt att veta.
    När man kopplat in extra förstärkare så lär detta märkas .... tro mig
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #17
      Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

      Originally posted by Nonne View Post
      HiFi är filtrerat, så fort det finns steg i bilen är allt anslutet där i dag.
      Gladens nya PnP kablage hämtar signalen innan förstärkaren.

      Från 2011 kan man dessutom ha ASD vilket är mycket viktigt att veta.
      När man kopplat in extra förstärkare så lär detta märkas .... tro mig
      Anade detta så får ta högnivå på kablarna till dörrarna också. Har inte ASD så slipper detta otyg.

      Men hur funkar Gladens kablage om dom tar signalen innan steget? Då är det väl fortfarande en balanserad lågnivå vilket gör att utbudet av slutsteg blir kraftigt minskat? Eller har dom någon omvandlare så det är "normal" lågnivå?

      Comment


      • #18
        Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

        Originally posted by JohanLG9 View Post
        Anade detta så får ta högnivå på kablarna till dörrarna också. Har inte ASD så slipper detta otyg.

        Men hur funkar Gladens kablage om dom tar signalen innan steget? Då är det väl fortfarande en balanserad lågnivå vilket gör att utbudet av slutsteg blir kraftigt minskat? Eller har dom någon omvandlare så det är "normal" lågnivå?
        Jag monterar alltid Mosconi D2 i de nyare modellerna, dels för att det får plats och sen fungerar det också utan störningar.
        Sista bilen jag monterade var en M2, byggde om kablaget så vi fick med backanalerna också ihop med D2 80.6 DSP.


        Men en sak förstår jag inte, du säger du har HiFi i bilen och HiFi har ingen förstärkare.
        Bilar med förstärkare heter Top HiFi ... 674 eller 676, 678 är med center om jag inte är fel på det.

        Ge oss ditt VIN nummer så kollar vi modell.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #19
          Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

          Originally posted by Nonne View Post
          Jag monterar alltid Mosconi D2 i de nyare modellerna, dels för att det får plats och sen fungerar det också utan störningar.
          Sista bilen jag monterade var en M2, byggde om kablaget så vi fick med backanalerna också ihop med D2 80.6 DSP.


          Men en sak förstår jag inte, du säger du har HiFi i bilen och HiFi har ingen förstärkare.
          Bilar med förstärkare heter Top HiFi ... 674 eller 676, 678 är med center om jag inte är fel på det.

          Ge oss ditt VIN nummer så kollar vi modell.
          Jag är en BMW 118d 2017 även kallad LCI
          Alternativ till den är. Bas, HiFi, HK



          Bas=HU driver högtalare
          HiFi= balanserad lågnivå går från HU till slutsteg i skuffen och den skickar ut till 7st högtalare. Bak, dörrar, basar under sätet och center. Inga diskanter i dörrstolpar, endast HK & Alpine har det. (jag har köpt Alpine stolpar)
          HK=MOST?

          Kör man min VIN får du fram följande:

          S663A Radio BMW Professional

          S676A HiFi speaker system
          Last edited by JohanLG9; April 11, 2019, 08:32.

          Comment


          • #20
            Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

            S676A "gissar" jag på att detta system har most eftersom centern är inblandad.

            Finns H/K (S674A) som inte har MOST, här använder vi PnP kablage vilket är samma som till HiFi.
            Detta har jag lärt av egen erfarenhet där leverantörerna säger att det inte går att använda PnP kablage .... men se det går

            Jag kan säga att BMW har rört ihop det med namnen på systemen.
            Inte ens dom själva vet vad som gäller.

            Har man en E-modell från 2011 med HiFi så har den originalförstärkare, köper man sen en F-modell från 2013 med HiFi så har inte den originalförstärkare.

            Går man in i reservdelslistan och ska köpa delar för att kunna montera diskanter och beställer rutlist till HiFi, ja då har man beställt fel.
            I listan måste man beställa till Top-HiFi??????

            Rörigt så det förslår, jag använder listan och tjecker av med både VIN och verkligheten för att det ska bli rätt
            Last edited by Nonne; April 12, 2019, 11:55.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #21
              Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

              Originally posted by Nonne View Post
              S676A "gissar" jag på att detta system har most eftersom centern är inblandad.

              Jag kan säga att BMW har rört ihop det med namnen på systemen.
              Inte ens dom själva vet vad som gäller.(
              Ja det är jävligt rörigt. I min F36 (2016) hade jag "676 HiFi Loudspeaker System" enligt VIN-listan, och det var med originalförstärkare, centerkanal och balanserad lågnivå bak, inte MOST
              ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



              Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
              Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
              Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
              Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

              Team Ljudbyggaren
              1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
              3:e Plats Master OEM - SM 2018
              8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

              Comment


              • #22
                Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                Originally posted by carlr View Post
                Ja det är jävligt rörigt. I min F36 (2016) hade jag "676 HiFi Loudspeaker System" enligt VIN-listan, och det var med originalförstärkare, centerkanal och balanserad lågnivå bak, inte MOST
                Ja du ser
                sigpic

                We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                Ljudbyggaren sedan 1998

                Importör av Mosconi, Gladen
                Se oss på Facebook för nyheter.

                Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                Comment


                • #23
                  Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                  Jag har en 2012 F20 med hifi 676 & jag har köpt ett MATCH 7up slutsteg som är plug&play med inbyggd DSP, tycker de vart en jäkla skillnad bara de, ska nu oxå byta ut alla högtalare, Eller fram system samt basarna under stolarna, Men jag kommer köra på DLS system

                  // Andreas

                  Comment


                  • #24
                    Re: Uppgradering av anläggning i en BMW 120 (F20 LCI)

                    Originally posted by TheTarpZ View Post
                    Jag har en 2012 F20 med hifi 676 & jag har köpt ett MATCH 7up slutsteg som är plug&play med inbyggd DSP, tycker de vart en jäkla skillnad bara de, ska nu oxå byta ut alla högtalare, Eller fram system samt basarna under stolarna, Men jag kommer köra på DLS system

                    // Andreas
                    Du skulle lyssnat på BMWn som stod som demobil när vi var i England och DLS var monterat
                    sigpic

                    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                    Ljudbyggaren sedan 1998

                    Importör av Mosconi, Gladen
                    Se oss på Facebook för nyheter.

                    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                    Comment

                    Working...
                    X