Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finns det någon dämpmattor-guide?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finns det någon dämpmattor-guide?

    Har lite durr- och skårr-ljud i bilen (Volvo s60 -04) som behöver dämpas bort men jag har inte kommit mig för att göra något åt det ännu. Men nu börjar våren komma och det är dags att få tummen ur.

    Finns det någon bra guide på dämpmattor?
    Tittade lite på BRLs hemsida eftersom jag har en butik skapligt nära. Jag tror det var STP Silver vi klämde i bilen senast, men hittade inte den i sortimentet. Men däremot en massa andra sorter.

    Hur bra är de i förhållande till varandra?

    Vilka passar bäst, och var? Dels är det hatthyllans innerpanel i någon form av pressad papp/textil/plast panel liknande det som används in Unica-boxarna.

    Sedan behövs en allmän dämpning (på insidan) av bagageluckans vertikala del. Jag vet ärligt talat inte om det är plåt eller plast/glasfiber. Den delen där nummerplåten sitter.

    Förresten, nummerplåtshållaren durrar också. Vad är väderbeständigt nog att sitta där? Jag har ett par skivor av Micro:s bitumen.
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

  • #2
    Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

    Mors.

    Dämpmattor, finns minst två huvudkategorier. De som dämpar genom att addera massa och styvhet, och de som dämpar genom att addera massa som konverterar vibrationer till värme.
    I stort är merparten av populära mattor i den senare kategorin då de oftast inte behöver värmas. Ex, STP mattorna, Silent Coat, Dynamat osv.. Medans de första kategorin finns db-mattan från loudstore.se och mekonomens asfaltsmattor.

    För egendle har jag kört okristligt mycket Silent Coat, och tycker väl att det har fungerat okay. Jag är ute efter 'kassaskåpskänslan' och räknar med att komplettera med asfaltsmattor när lust faller på. För att helt enkelt göra det sten-stumt.

    Appropå nummer hållaren och bakluckedämpning kanske det finns lite inspiration här:
    http://www.bilstereoforum.se/showpos...&postcount=124

    Viktigt att tänka på är att se till så det inte blir vattensamlingar mot plåten när du pysslar med nummerplåtshållare osv. Lösningen jag gjorde har hittils gjort underverk!

    Mvh Surk

    Bygglogg: SQW: TransFårrden

    Comment


    • #3
      Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

      Verkar som att BRL har slutat med STP Silver och börjat ta in Silent Coat istället. Har aldrig använt Silent Coat men har däremot använt både STP Silver och Gold, och Golden var mer lättarbetad och verkar göra mer nytta men detta är ingenting jag har testat och jämfört utan bara som det känns

      Comment


      • #4
        Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

        Roadkill har alltid hållt hög kvalité och även Dynamat.
        Gå in på deras hemsidor så finns det mycket att läsa.
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

        Comment


        • #5
          Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

          Gjorde slag på saken och beställde ~2m² Dynamat Xtreme.
          Jag är inte mycket för att rota i inredningen på bilar, så vi får se hur det går...
          "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

          "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

          Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

          Comment


          • #6
            Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

            Det verkar vara fel på "Reputation"-systemet på forumet.

            "You must spread some Reputation around before giving it to zrken again."

            Jag har spammat "reputation" på massor av folk, men men jag kan fortfarande inte lägga nytt där jag anser det motiverat.
            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

            Comment


            • #7
              Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

              Det närmaste man kommer dokumenterat användningsområde är nog på Gladens dämpmaterial.

              Här finner du flera olika material, dessutom har man blandat och fått multiark för utökat område samt prisreducering per kvadratmeter.

              ALLA varianter kommer att testas i en bil, KOENIGSEGG!

              http://www.gladen-audio.se/dampingmaterial.html
              sigpic

              Webshop

              Besöksadress butik

              Örtgatan 22 26574 Hyllinge Tel: 042-164750 (14:00-18:00)

              Importör av Gladen Audio, Mosconi, Rebec


              Vi lagerför även ett stort sortiment fyrverkerier med helårsförsäljning. Vi utför arrangemangs fyrverkeri för alla tillställningar.

              Comment


              • #8
                Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

                Det finns omfattande tester på nätet att hitta om man söker lite.

                En tillverkares egna tester skulle jag aldrig lita på, inte om det jämförs mot nån konkurrent...

                /Jonas
                Ps. Bra att testa i en Koenigsegg, skitbilen vibrerar ju så mycket!
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #9
                  Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

                  Originally posted by jonash View Post
                  En tillverkares egna tester skulle jag aldrig lita på, inte om det jämförs mot nån konkurrent...
                  Stapeln visar ENKELT för den oerfarne VAD produkten är tänkt till, inte hur mycket den dämpar bättre än konkurenterna!

                  Originally posted by jonash View Post
                  Ps. Bra att testa i en Koenigsegg, skitbilen vibrerar ju så mycket!
                  Jamen då e det ju bara och tacka och ta emot
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Stapeln visar ENKELT för den oerfarne VAD produkten är tänkt till, inte hur mycket den dämpar bättre än konkurenterna!



                    Jamen då e det ju bara och tacka och ta emot
                    Men om man vill ha bort vägljud från däck har dämpat insidan med Silent Coat kan man gör nåt mer så det tar bort vägbuller från däckljud?

                    Mike

                    Comment


                    • #11
                      Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

                      Originally posted by Minge View Post
                      Men om man vill ha bort vägljud från däck

                      Mike
                      Nästa steg för dig är en foammatta.
                      Den fungerar som en spärr/ridå/hinder för (o)ljud.

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Nästa steg för dig är en foammatta.
                        Den fungerar som en spärr/ridå/hinder för (o)ljud.

                        Pierre
                        Bra tips på foammatta ska köpa direkt å dämpa hjulhusen på insidan.

                        Mike

                        Comment


                        • #13
                          Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

                          Jag får hem 210 ark Polaric Butylmatta på Fredag, då ska jag äntligen börja dämpa min bil. Är första gången jag dämpar en bil, men det ska nog bli bra.
                          Är en Saab 9-5 Sedan.

                          Prio blir framdörrar och bagage, bakdörrarna får oxå lite.
                          Ville dämpa instrumentbrädan, men är tydligen jobbigt att montera bort den.
                          Tänkte dock dämpa lite runt mina Amega 3.5", vet inte om Polaric blir bra till det eller om det finna annat som är bättre?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

                            Originally posted by Vincent Qvarfordt View Post
                            Tänkte dock dämpa lite runt mina Amega 3.5", vet inte om Polaric blir bra till det eller om det finna annat som är bättre?
                            Om nu Polaric är för vibrationer så finns det nog bättre produkter att förädla en 3,5" mid!

                            Läkage nedåt tänkte jag på då alltså!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Finns det någon dämpmattor-guide?

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Om nu Polaric är för vibrationer så finns det nog bättre produkter att förädla en 3,5" mid!

                              Läkage nedåt tänkte jag på då alltså!

                              Jo, men vad skulle du rekommendera?

                              Comment

                              Working...
                              X