Announcement

Collapse
No announcement yet.

Datorhögtalare ? DIY ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Datorhögtalare ? DIY ?

    Hej! Har ett tag funderat på att förbättra ljudet vid min dator, min första tanke va att köpa sig ett par aktiva högtalare men efter lite provlyssningar här och där så har jag kommit fram till att det inte känns värt det med tanke på ljud/pris så jag tänkte bygga mig något eget istället.

    Tyvärr så är det en smula platsbrist där dom ska stå men uppåt finns det rum så min tanke är att bygga av 3" eller 4" rör och ställa dom upp på skrivbordet och bygga en baffel på sidan
    och ha 1st eller 2 st element i varje rör, 5" eller 6".

    Nu till min fråga, vad ska man ha för element? Kit system, koaxial eller bredbands element? Lådorna kan bli typ 1 meter höga. Behöver nog inte spela under 50Hz, ska man köra portar eller slutet?

    Förstår ni hur jag menar med lådorna? Detta kommer bli ett litet test projekt då jag inte är sugen på att lägga 3-5 k på ett par aktiva burkar. Kommer drivas av en hemmastereo förstärkare.

    Mvh Simon Jonsson

  • #2
    Re: Datorhögtalare ? DIY ?

    Fungerar det inte med ett par mindre golvare från http://www.ljudfokus.se/ ?
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

    Comment


    • #3
      Re: Datorhögtalare ? DIY ?

      Ska du ha dem som närfältshögtalare (sitta väldigt nära) så brukar det bara fungera med väldigt små element. Om jag själv skulle bygga nåt liknande hade jag nog satsat på 3 eller 4 tums bredbandare och byggt slutet för att sedan dela vid 100 / 120hz mot basmodul som går att gömma undan.

      Din byggidè kan bli bra men blir troligtvis inget vidare om du inte kopierar en lovordad och beprövad konstruktion.

      Comment


      • #4
        Re: Datorhögtalare ? DIY ?

        Har kollat runt en del på http://www.parts-express.com/ då dom verkar ha mycket vettigt för det endamålet med 2 st 4".

        Jimma72: Vad menar du med "inget vidare om du inte kopierar en lovordad och beprövad konstruktion. " menar du att det redan finns något som skulle passa mig och mina krav?


        MVH Símon Jonsson

        Comment


        • #5
          Re: Datorhögtalare ? DIY ?

          Originally posted by Snoddas View Post
          Har kollat runt en del på http://www.parts-express.com/ då dom verkar ha mycket vettigt för det endamålet med 2 st 4".

          Jimma72: Vad menar du med "inget vidare om du inte kopierar en lovordad och beprövad konstruktion. " menar du att det redan finns något som skulle passa mig och mina krav?


          MVH Símon Jonsson
          Jag menar att det behövs mycket kunskap att bygga en bra högtalare (vilket du kanske har).

          Byggde för några veckor sedan denna : http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mup...2008_Mupps.pdf Passar bra som datorhögtalare och låter fantastiskt fint, dock ingen högtalare som går att spela jättehögt med om man prioriterar det.
          Attached Files
          Last edited by Jimma72; January 11, 2013, 22:37.

          Comment


          • #6
            Re: Datorhögtalare ? DIY ?

            Nja, kunskapen kanske kan va något begränsad, bygga går väl fint dock är det värre med uträkningar osv.

            Förslaget du gav ser intressamt ut från LTS. Spela högt är väl inget jag kommer göra vid datorn. Borde väl gå att dubbla allt för att få det lite bättre? Lådvolym, antal element och portar? Kommer bli en HK 970 som ska stå för drivning.


            MVH Smon jonsson

            Comment


            • #7
              Re: Datorhögtalare ? DIY ?

              Ja det går men då är vi där igen, det blir förmodligen inte bra Jag har spelat dessa delade mot mina subbar och då spelar de riktigt högt / fint, de spelar imponerande högt ensamma oxå så prova.

              Comment


              • #8
                Re: Datorhögtalare ? DIY ?

                Mupps hade jag också funderade på om jag varit du, välbeprövad design

                Comment


                • #9
                  Re: Datorhögtalare ? DIY ?

                  Originally posted by Snoddas View Post
                  Nja, kunskapen kanske kan va något begränsad, bygga går väl fint dock är det värre med uträkningar osv.

                  Förslaget du gav ser intressamt ut från LTS. Spela högt är väl inget jag kommer göra vid datorn. Borde väl gå att dubbla allt för att få det lite bättre? Lådvolym, antal element och portar? Kommer bli en HK 970 som ska stå för drivning.


                  MVH Smon jonsson
                  När man dubblar element så bör man förstå hur den akustiska utsläckningen mellan elementen blir (och spridningen). Så på frågan om det bara är att dubbla allt är svaret att ja, ifall man dubblar elementen så låter det mer. Men nej, det låter inte nödvändigtvis bra.

                  Att få det att låta mycket är inte så svårt. Ska det också låta bra så blir det värre. Kolla runt lite, konstruktioner likt den Jimma byggt finns i alla storlekar. Det gäller bara att hitta dem.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Datorhögtalare ? DIY ?

                    om du vill spela högre, kompletterar du tg9an med en bas och delar lågpass på den runt 280 Hz med en högpass på tg9 runt 120 Hz så blir det skapligt.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Datorhögtalare ? DIY ?

                      Hej! Blir att testa ett par Muppar, har läst en del om dom nu och dom verkar uppskattade, återkommer med komentar om resultatet när allt är klart och inspelat. Låter dom bra kommer dom användas som bakhögtalare till hemmabiosystemet.

                      Någon som har eller vet om en lämplig DAC för runt ca 1000 kr som jag kan använda mig av? Skulle va fint med volympott då jag ej kommer ha förstärkaren tillgänglig.


                      MVH Simon jonsson

                      Comment


                      • #12
                        Re: Datorhögtalare ? DIY ?

                        Funderar du på att använda dem som surround / delade mot bas så ska de byggas slutna för att prestera bäst samt att de blir mindre.

                        Tänk på att om du vill ha ett riktigt välljudande surround så bör du ha fler än två bakre högtalare, gärna sex eller åtta slutna muppar utspridda på bakre sidoväggar och bakvägg för att inte kunna lokalisera var ljudet kommer ifrån.

                        Elementen finns att köpa inrikes till bra pris här: http://byggdinbas.jetshopfree.se/vif...165-c-168.aspx

                        Comment


                        • #13
                          Re: Datorhögtalare ? DIY ?

                          Kör utan sub nu då jag tycker att mina frontar löser det rätt bra ( Canton RC-L ) men kommer bygga mig 2 st moduler i framtiden. Jag tänkte bygga sluta 2 liters lådor med vinklad baffel och fästa högt upp mot tak/väg. Tänken med flera stycken per kanal va bra. Kommer nog bli 2 st per kanal då jag har 7.2 reciver nu. Tackar..

                          http://byggdinbas.jetshopfree.se/vif...165-c-168.aspx är det enda stället jag hittat dom på i Sverige än så länge.. Kommer börja med datorhögtalarna först för att se vad man tycker om dom.

                          Nu är det bara problemet med signalen till förstärkaren så jag inte vill låta datorns DAC ta hand om det.


                          MVH Simon Jonsson

                          Comment


                          • #14
                            Re: Datorhögtalare ? DIY ?

                            Aktiva monitorer vore ju klart enklast, om du inte vill bygga själv dvs?
                            Dom aktiva Argon som hifiklubben säljer för 1700kr låter ändå hyfsat OK, och då slipper man allt byggande + extra förstärkare

                            Jag byggde ett par högtalare med diverse papprör vi hade på jobbet, det var en Peerless 3" fullrange (2-400kr på hifikit) som jag hade liggandes hemma, röret blev ca:1,5m högt. kapade ett av rören i 90 graders vinkel där elementet var monterat för att få den att peka framåt och inte uppåt. Funkade väl helt OK och spelade förvånansvärt bra men var ju fult som stryk
                            Last edited by darki3; January 18, 2013, 09:19.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Datorhögtalare ? DIY ?

                              Tänkte ju på aktiva från början men efter lite provlyssning så kom jag på att det inte fanns något som passade mig med tankte på pengar/plats att ha dom på. Bygga själv gör jag gärna då jag tycker det är kul. Mupparna ska ju funka bra om man ska lite på det som står på nätet, så det är bara att prova. Det är bara DAC:en som kan vara strulet nu.

                              MVH

                              Comment

                              Working...
                              X