Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

    Någon mer på detta forum som använder högtalare ifrån JBL Power-serien och kan ge tips på hur man på bästa sätt krämar ut all kraft ifrån dom? Detta utan att få alltför många negativa effekter.

    Egentligen borde jag kanske samla allting i en projekttråd...
    sigpic

  • #2
    Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

    Är nog samma som alla högtalare. Stabil montering, väldämpad dörr, bra slutsteg med mycket effekt, och rätt delning/inställningar.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

      Originally posted by octan View Post
      Är nog samma som alla högtalare. Stabil montering, väldämpad dörr, bra slutsteg med mycket effekt, och rätt delning/inställningar.
      Misstänkte det men kan man verkligen dra "alla" högtalare över en kam? Tillverkningmaterial och konstruktioner skiljer ju sig åt.
      sigpic

      Comment


      • #4
        Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

        Fysiken är ju samma för alla. Så ett bra montage kommer man aldrig runt.

        Sen vilka delningar och hur eq'n skall stå är ju individuellt.
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

          Tack för svaren.
          sigpic

          Comment


          • #6
            Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

            Jag kör också med högtalare ur Power serien (närmare bestämt P6563C) men får det inte att låta så som jag vill! Det är mest middarna som jag är besviken över, originalarna låter minst lika bra. Dörrarna är väl dämpade och nya bafflar är gjorda i MDF, har tillomed tätat mellan högtalare och dörrsida så att det INTE ska kunna bli någon akustisk kortslutning.

            Nån som har testat dom här middarna/kitet och har lite tips? Får jag inte till det snart så åker det i Amega grejer...
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Jag kör också med högtalare ur Power serien (närmare bestämt P6563C) men får det inte att låta så som jag vill! Det är mest middarna som jag är besviken över, originalarna låter minst lika bra. Dörrarna är väl dämpade och nya bafflar är gjorda i MDF, har tillomed tätat mellan högtalare och dörrsida så att det INTE ska kunna bli någon akustisk kortslutning.

              Nån som har testat dom här middarna/kitet och har lite tips? Får jag inte till det snart så åker det i Amega grejer...
              Precis samma känsla får jag! Har du spelat in dina? Inspelningstiden är lång.
              Det sägs ju att Power-serien låter långt ifrån det traditionella JBL-ljudet som man finner i GTO-serien, så jag antar att man får låta det ta sin lilla tid. Överlag är det himla fina element, eller hur? Inte är dem gratis iaf...
              Last edited by Psycho_Squid; February 16, 2010, 23:09.
              sigpic

              Comment


              • #8
                Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

                Tjaa jag har kört dom sen i höstas och brukar inte bara lyssna när jag åker, blir ju även att man går ut och sätter sig i bilen ibland och pysslar lite och spelar musik. Så det lär nog ha blivit en 50h vid det här laget iaf, minst. Har läst flera som tycker dom spelar bra vilket gör mig fundersam, har provat dom både i väldämpade dörrar samt i 15L lådor utan bra resultat (i lådorna försvann all bas). Nej gratis är dom inte och det gör mig bara ännu mer irriterad, Amegas grejer kostar mindre och ska enligt många låta riktigt bra. Gillar dock mellan och diskant i mitt kit, låter riktigt bra!
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

                  Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Tjaa jag har kört dom sen i höstas och brukar inte bara lyssna när jag åker, blir ju även att man går ut och sätter sig i bilen ibland och pysslar lite och spelar musik. Så det lär nog ha blivit en 50h vid det här laget iaf, minst. Har läst flera som tycker dom spelar bra vilket gör mig fundersam, har provat dom både i väldämpade dörrar samt i 15L lådor utan bra resultat (i lådorna försvann all bas). Nej gratis är dom inte och det gör mig bara ännu mer irriterad, Amegas grejer kostar mindre och ska enligt många låta riktigt bra. Gillar dock mellan och diskant i mitt kit, låter riktigt bra!
                  Jag är likt dig inne på att införskaffa Amega då jag är ute efter bra midbas. Ska dock först testa med att tjonga på med mer effekt. 300W RMS borde räcka.
                  Sedan koppla om så att lasten inte delas. Jag är helt övertygad om att högtalarna kan avge det ljud som jag eftersträvar bara man ger dem möjligheten...

                  Tänk på att högtalare låter annorlunda när det är kallt ute om det kan vara det som orsakar problemet som du upplever?
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

                    Tja mina middar får ju 150Wrms var & mellan/diskant får dela på 150Wrms, så effekt fattas då inte för min del. Tyvärr så har dom alltid låtit ungefär lika, så temperaturen/vädret är inte det som påverkar. Misstänker att monteringen inte är riktigt så bra som den borde vara (även fast det är tätt, stumt och väl dämpat), vore väldigt kul att testa ett par andra middar bara för att! Eller så köper man ett par Amegor, går ju alltid att sälja om det skulle vara så...
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

                      Originally posted by ChriZtoffer View Post
                      Tja mina middar får ju 150Wrms var & mellan/diskant får dela på 150Wrms, så effekt fattas då inte för min del. Tyvärr så har dom alltid låtit ungefär lika, så temperaturen/vädret är inte det som påverkar. Misstänker att monteringen inte är riktigt så bra som den borde vara (även fast det är tätt, stumt och väl dämpat), vore väldigt kul att testa ett par andra middar bara för att! Eller så köper man ett par Amegor, går ju alltid att sälja om det skulle vara så...
                      Problemet är väl egentligen att man aldrig blir helt nöjd. Du hittar säkert något i ljudbilden hos Amegorna som du kommer att störa dig på istället.

                      Har du tillgång till EQ och liknande teknik, testa dig då fram.

                      Jag ska pilla mer med min anläggning när våren kryper sig på. Återkommer med mina fynd om det kan vara av intresse.
                      sigpic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

                        Ja men så är det ju alltid, och när man väl blir nöjd så dröjer det inte länge innan man börjar hitta fel. Fast eftersom dom bara ska spela just midbas så tror jag nog att det ska funka med Amega, dom ska ju vara bra och lär då väl inte låta sämre än mina nuvarande. Eller ja just nu sitter original i, JBLarna ligger här brevid mig...

                        Jag har pillat med EQ tidskomp och testat alla möjliga delningsfrekvenser, så det är inte där felet ligger. Tror jag ska testa och göra en låda på ca 20-30L som man kan laborera med och hitta den "optimala" volymen. Eller så köper jag ett till par middar och bygger om dörrarna å hoppas på det bästa.
                        Mitt projekt: Volvo V60
                        BRL - B2 & Dayton

                        More to come...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

                          Kan helt enkelt vara så att högtalarna ni har inte passar erat ljudideal. Behöver alltså inte vara dåliga. Utan de som konstruerade det hade andra tankar om hur det ska låta. Hade själv ett dyrt Focal-kit för några år sen och det lät kanon, men det passade inte mina öron så jag tröttnade på det efter ett tag. Har nu Amega kitet och är nöjd. Inte perfekt ljud men väldigt allround.
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

                            Kan mycket väl vara så men jag tycker det är löjligt klen midbas i det här kittet! Mellansystemet i en Saab 9-3SS är det inge vidare tryck i men dom middarna spelar ändå bättre än dom i JBL kittet. Det är det jag tycker är konstigt.
                            Mitt projekt: Volvo V60
                            BRL - B2 & Dayton

                            More to come...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hur få ut bästa möjliga ljud - JBL Power-serien?

                              Originally posted by octan View Post
                              Kan helt enkelt vara så att högtalarna ni har inte passar erat ljudideal. Behöver alltså inte vara dåliga. Utan de som konstruerade det hade andra tankar om hur det ska låta. Hade själv ett dyrt Focal-kit för några år sen och det lät kanon, men det passade inte mina öron så jag tröttnade på det efter ett tag. Har nu Amega kitet och är nöjd. Inte perfekt ljud men väldigt allround.
                              Jag tror du slog huvudet på spiken. Jag är ute efter ett "allround-ljud". Partyspelning med en aning finlir. I värsta fall får jag byta ut JBL även om dem de facto är fina högtalare. Intressant konmaterial om inte annat.

                              Är Amega här för att stanna eller bör man köpa på sig några exemplar redan nu?
                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X