Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monokopplad centrkanal för mellanbasen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Monokopplad centrkanal för mellanbasen?

    Jag har en svacka i mellanbasen, där mitt framsystem (DLS R4) inte riktigt orkar möta upp baslådan i bagaget. Har labbat med delningsfrekvenserna, men kan inte höja basen mer utan att den börjar "låta bakifrån", eller sänka fyrtummarna utan att de börjar låta ledsna vid högre volymer. Och även om jag sänker delningen till fyrtummarna rejält och spelar på låg volym, så saknas det ändå lite punch i t.ex. distade gitarrer.

    Jag har köpt ett begagnat DLS U6 kit, vars baselement jag tänkte sätta in i hemplastade lådor formgjutna efter kartfickorna i dörrsidorna, men efter noggrant mätande och funderande har jag gett upp den idén. Det blir för liten nettovolym (3-4 liter) och elementen täcks till stor del av kartfickans sida.

    Min bil är 25 år gammal svensk klassiker i riktigt fint orginalskick, så jag vill inte göra fler destruktiva ingrepp än absolut nödvändigt.


    Nu funderar jag på om man som kompromisslösning kanske skulle kunna offra det stora facket i mittkonsolen, och sätta in en låda med ett ensamt, monokopplat U6-element där istället. Kan det vara en bra idé? Jag tänker mig att det skulle delas med ett flackt lågpassfilter vid typ 150-200hz. Stör man ljudbilden mycket vid de frekvenserna? Skulle det räcka för att hjälpa upp frekvensgången?
    Alpine 7292 -> DLS CA30 -> DLS R4A + DLS 10"

  • #2
    Re: Monokopplad centrkanal för mellanbasen?

    Angående ljudbilden så ska det sägas att det inte finns så mycket att störa ut av den varan... Men det kan ju alltid bli sämre. :-)
    Alpine 7292 -> DLS CA30 -> DLS R4A + DLS 10"

    Comment


    • #3
      Re: Monokopplad centrkanal för mellanbasen?

      Vad har du för filter/stegmöjligheter?
      Ett Amega basrör (6.5") kan göra precis det du söker efter. LxD 310x175mm
      Inga ingrepp i bilen och mycket välljudande.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: Monokopplad centrkanal för mellanbasen?

        Just nu har jag ett slutsteg med två kanaler med variabelt högpass till framsystemet och en kanal med variabelt lågpass till subben.

        Jag tänker mig att jag i ett första skede låter mellanbasen drivas på samma kanaler som framsystemet (med ett passivt lågpassfilter emellan) och lite längre fram skaffar ett femkanalssteg och en BitTen för att kontrollera frekvensgång och tidskomp.

        Spelar det där basröret med tillräckligt högt upp i frekvenserna? Jag har inte mätt på något vetenskapligt sätt, men upplever att min frekvenssvacka ligger ganska högt upp i frekvens. Det är alltså "dunka-dunka" så det räcker, men inte riktigt "kräm" i rockmusiken.
        Alpine 7292 -> DLS CA30 -> DLS R4A + DLS 10"

        Comment


        • #5
          Re: Monokopplad centrkanal för mellanbasen?

          Man blir lite konfunderad som du beskriver dina problem, du säger att dina 4or inte möter upp basen vilket inte är så konstigt.
          Sen säger du att svackan ligger högt upp!?

          Ska du ha lite smäll i midden så brukar man få labba runt 60Hz
          Samtidigt om ditt system varit i fas hade du inte upplevt samma svacka.

          Har du provat att fasvända subben?

          Iom du kör DLS rakt igenom så kika på deras basrör likt det Pierre rekommenderade!

          Jag har byggt ett par system med basrör fram, att se dessa som ersättare till riktiga basar ..... nja inte i min värld!
          Men om du nu ska labba i framtiden med DSP så kan ett rör vara en bra lösning på ditt problem med att möta upp go tung bas!
          Tänk bara på att rören vill ha lite mos från något bättre steg för att verkligen komma till sin rätt!
          Last edited by Nonne; February 9, 2013, 15:09.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Monokopplad centrkanal för mellanbasen?

            Jag skruvade på fasen när jag installerade slutsteget, tills den lät som att den kom framifrån.

            Jag har roat mig en del tidigare med att applicera olika sorters frekvensfilter på musik i datorn, och det jag upplever mig sakna i bilen är sånt som blir klent när man lägger en svacka runt 80-120hz. Dock har dessa övningar skett med annan musik, andra högtalare, annan miljö etc, så jag är verkligen inte bombsäker på att jag gissar rätt.

            När jag simulerat R4rna med en approximerad volym på "lådan" (instrumentpanelen) har WinISD hävdat att de inte ska börja dyka förrän runt 90hz, vilket är i linje med vad du säger.

            En mätmikrofon är kanske vad jag behöver mest av allt, för att komma fram till exakt vad det är för problem jag har. :-)
            Alpine 7292 -> DLS CA30 -> DLS R4A + DLS 10"

            Comment


            • #7
              Re: Monokopplad centrkanal för mellanbasen?

              Originally posted by kakmannen View Post
              runt 80-120hz.
              för att komma fram till exakt vad det är för problem jag har
              Det har du redan gjort.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment

              Working...
              X