Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ställa in ljudet, dela av osv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

    Originally posted by Nonne View Post
    Jag delar för det mesta BP på basarna 50-180 12db Butterworth i toppen och 24db i botten.
    Dörrarna HP 225hz 12 db butterworth.

    (Vissa BMW måste köras separat eftersom originalsteget är tidskompat, det genererar eko)

    Har du resonans i golvet har du för hög volym på basarna.

    Spela på lite, låter det illa utanför bilen får du labba med nivå och delning.
    Är bilen tyst kan du gå ner till 45hz på hp filtret.

    Men eftersom du har sub i bilen så är det inte nödvändigt med så låg delning, bättre o gå upp till 55hz och få snabbhet i midbasarna.
    Det är därför vi kör 6,5” i stället för 8”, bättre svar i smockan vilken ska sitta på brädan!
    Tack för input Nonne!

    Vet dock inte om du svarade mig eller MrLinkan2?
    Jag har inget av det originala ljudsystemet kvar & är så novis att jag har svårt att förstå riktigt saker som Bp, Butterworth, skillnad på 12 eller 24db osv
    Mvh

    Comment


    • #17
      Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

      Originally posted by fear View Post
      Tusen tack!
      Då använder jag huvudenheten✌🏻 Skönt att ha en grund att gå efter! Men vad betyder subsonic och branthet?
      Hade lite mdf kvar från baslådan så kapade upp bafflar under stolarna och monterade ett par Hertz 6,5” jag hade liggande och provar, duger de inte så är allt jobb gjort iaf😊
      Subsonic tar bort de lägsta frekvenserna, men egentligen är det ett vanligt högpassfilter. Så 25-60Hz kan du börja med,

      Branthet är hur snabbt ljudet klingar ut under/över vald delningsfrekvens.
      Högpassfilter släpper igenom högre frekvenser än valt värde. Och tvärtom med lågpass. Det vet jag du kan välja via huvudenheten. Börja med 12dB på högtalarna och 24dB på subben.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #18
        Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

        Originally posted by octan View Post
        Subsonic tar bort de lägsta frekvenserna, men egentligen är det ett vanligt högpassfilter. Så 25-60Hz kan du börja med,

        Branthet är hur snabbt ljudet klingar ut under/över vald delningsfrekvens.
        Högpassfilter släpper igenom högre frekvenser än valt värde. Och tvärtom med lågpass. Det vet jag du kan välja via huvudenheten. Börja med 12dB på högtalarna och 24dB på subben.
        Super!
        Tack för förklaringen! Ska uppgradera HU till senaste mjukvaran och testa del under dagen imorrn😁
        Hittade f.ö ett jl c2-650 kit här hemma jag borde kunna använda midbasen från, billigare serie än de du rek men kanske lirar bra endå?

        Comment


        • #19
          Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

          Om jag förtydligar Octans svar på barnthet .....

          Ljud är uppbyggt i oktaver, vi räknar för det mesta med 1 oktav.
          1 oktav är fördubbling av frekvensen eller halvering av frekvensen.

          Så en oktav upp på 100hz blir 200hz, en oktav ner från 100 hz blir 50hz.

          12 db lågpassdelning på 60hz betyder alltså att man sänkt nivån 12db 1 oktav ner.
          30 hz spelar 12db lägre än 60hz.

          Delar man 24db på 60hz blir nivån 24db lägre på 30hz.

          Detta är en grundregel som alla har nytta av att kunna om man håller på med ljud över huvet taget.
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #20
            Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

            Ni ska ha tack för hjälpen med all tips och info!😁
            Tyvärr så gick inte uppdateringen av huvudenheten igenom så den funkar inte som den ska längre, får testa att justera in allt när den är lagad🙈

            Comment

            Working...
            X