Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ställa in ljudet, dela av osv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ställa in ljudet, dela av osv?

    Hej!

    Har en bmw e91 jag byggt lite ljud i, har monterat följande:
    Huvudenhet Pioneer deh-80prs med 3 separata lågnivåkablar till ett jl audio jx400/4d som driver ett par pioneer reference rc4.2 i framdörrarna, ett jl jx1000/1d som driver 2st jl 12w3v3-4 i en sluten låda på 63l.

    Finns hur mycket inställningsmöjligheter som helst i huvudenheten samt delningsfiltren på stegen, gain osv. Jag har dålig koll och undrar om det finns någon speciell ordning man ställer in allt i och vad som är rimligt till anläggningen jag har? Tänker mer så jag kan få till en ”duglig grundinställning” Använder man delningsfiltren på stegen eller ställer man dem på fullregister och sköter allt från huvudenheten osv?����*♂️

    En annan fråga är att jag funderar på att plasta om dörrsidorna fram och ha en 2 separata kammare varav ena är till jl 6w3v3-4 subbasar som drivs av ett jl jx500/1d (har dessa liggande) och ev köpa någon 6.5” midbas som får drivas av de 2 andra kanalerna på det jl jx400-/4d jag har till framsystemet för att försöka fylla ut mellan 4” framsystemet och 12 basarna?

    Tacksam för tips och synpunkter��✌��

  • #2
    Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

    Du har basar/midbasar under framsätena. Byt ut dessa mot 8-tummare.
    Förslagsvis Gladen. Så slipper du förstöra dörrsidorna.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

      Monterade ett gladen kit i min brors e91, låter bra men får för mig att de jl 6,5” jag har liggande är riktigt bra & vill bara ha 4l volym så använder gärna dem & är alldeles för dåligt med plats under stolarna för dem😊
      Sen fick jag för mig att det hade varit bra med en 6,5” midbas åxå eller tänker jag fel?
      Mvh

      Comment


      • #4
        Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

        Originally posted by fear View Post
        Monterade ett gladen kit i min brors e91, låter bra men får för mig att de jl 6,5” jag har liggande är riktigt bra & vill bara ha 4l volym så använder gärna dem & är alldeles för dåligt med plats under stolarna för dem😊
        Sen fick jag för mig att det hade varit bra med en 6,5” midbas åxå eller tänker jag fel?
        Mvh
        Personligen hade jag aldrig blandat 2 olika sorters basar i dörrarna iallafall.
        De komer ju dessutom bara behöva spela mellan ca 60-120Hz
        Så ska du tvunget bygga om dörrarna, satsa på midbasar och inte dina 6W3. De spelar/låter inte så bra i övre midbasen. Har kört 2st som subbar i en Golf ett kort tag. Man är lite impad över att de spelar såpass mycket bas för storleken i början, men det går över
        Amegas variant rockade klart mycket bättre i midbasområdet t.ex.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

          Ska du köra på JL så är de här ett klart roligare alternativ
          https://www.jlaudio.com/collections/...-woofers-99027
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

            Hoppas jag inte uppfattades som dryg & uppskattar verkligen svaren������
            Alltså jag är ju inte speciellt duktig på bilstereo, med det sagt så gör det ingen nytta att montera mina 6w3-3-4 så kommer jag inte göra det, tanken var ju mer att ”jämna ut” mellan 12” basarna, så är det bättre att skaffa rena midbasar så gör jag det istället i typ pris / prestanda nivån resten av systemet ligger på och gärna dls eller jl för att slippa blanda fler fabrikat.
            Hittade ingen svensk butik som sålde c350-6c? Och spelar de sub/midbasar jag rekommenderas använda lika bra under stolarna som i dörrarna så bygger jag ju inte om, de jag menar är att är det bättre i dörrarna än under stolarna så har jag inga problem att bygga om dem, typ så��
            Last edited by fear; July 31, 2021, 06:19.

            Comment


            • #7
              Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

              Hur lågt ner kan 4 tummarna spela i dörrarna?

              Comment


              • #8
                Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

                Originally posted by MrLinkan2 View Post
                Hur lågt ner kan 4 tummarna spela i dörrarna?
                Runt 200-250Hz brukar vara lagom att dela. Lite beroende på branthet då med såklart.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment


                • #9
                  Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

                  Originally posted by fear View Post
                  Hoppas jag inte uppfattades som dryg & uppskattar verkligen svaren������
                  Alltså jag är ju inte speciellt duktig på bilstereo, med det sagt så gör det ingen nytta att montera mina 6w3-3-4 så kommer jag inte göra det, tanken var ju mer att ”jämna ut” mellan 12” basarna, så är det bättre att skaffa rena midbasar så gör jag det istället i typ pris / prestanda nivån resten av systemet ligger på och gärna dls eller jl för att slippa blanda fler fabrikat.
                  Hittade ingen svensk butik som sålde c350-6c? Och spelar de sub/midbasar jag rekommenderas använda lika bra under stolarna som i dörrarna så bygger jag ju inte om, de jag menar är att är det bättre i dörrarna än under stolarna så har jag inga problem att bygga om dem, typ så��
                  Tycker du ska testa att bygga under stolarna först. Kör själv med 6,5" i egengjord baffel under stolarna. Hade fördelen att flera kompisar i teamet som gjort så och det låter kanonbra. Du får bara se till att du inte tar en för djup 6,5-8tummare.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

                    Originally posted by octan View Post
                    Tycker du ska testa att bygga under stolarna först. Kör själv med 6,5" i egengjord baffel under stolarna. Hade fördelen att flera kompisar i teamet som gjort så och det låter kanonbra. Du får bara se till att du inte tar en för djup 6,5-8tummare.
                    Jaja låter det kalas så absolut, riktigt smidigt😊👌🏻
                    Du har inte några tips på hur jag ska ställa in allt? Eller om det finns någon nybörjarguide eller liknande? Och använder jag delningsfiltren på stegen eller görs typ allt via huvudenheten?😁

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

                      Originally posted by octan View Post
                      Runt 200-250Hz brukar vara lagom att dela. Lite beroende på branthet då med såklart.
                      Så även om man har en högtalare som klarar att gå ner till 150 hz kanske de inte går att spela så lågt i dörrarna? Funderar på de ibland då jag tycker gladen basarna skapar mycke resonans i chassit när man delar dem högre än 160 men dem behöver delas av vid 180 för midden i dörren inte orkar ner tillräckligt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

                        Originally posted by MrLinkan2 View Post
                        Så även om man har en högtalare som klarar att gå ner till 150 hz kanske de inte går att spela så lågt i dörrarna? Funderar på de ibland då jag tycker gladen basarna skapar mycke resonans i chassit när man delar dem högre än 160 men dem behöver delas av vid 180 för midden i dörren inte orkar ner tillräckligt.
                        140-160Hz brukar vara lagom att dela. Även om du delar t.ex. vid 200Hz i dörren så spelar den information under delningen.
                        Samma med midbasen. Även om du delar vid 160Hz så spelar den klart över.
                        Stänger du av de andra högtalarna så kan du höra t.ex. röster från dem.
                        Så många gånger är det bra att dra isär delningarna lite.
                        Och tycker du att du saknar info vid 200Hz, så har du garanterat ett annat problem än just delningsfrekvens.
                        Men bara att testa sig fram om det är enkelt att justera.
                        Octan
                        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                        OctanAudio
                        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                        Fegens Vandrarhem

                        Bilstereoblog
                        Team Ljudbyggaren

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

                          Originally posted by fear View Post
                          Jaja låter det kalas så absolut, riktigt smidigt������
                          Du har inte några tips på hur jag ska ställa in allt? Eller om det finns någon nybörjarguide eller liknande? Och använder jag delningsfiltren på stegen eller görs typ allt via huvudenheten?��
                          Känner inte till hur filtren är på din maskin, men brukar vara smidigast att ställa in via huvudenheten.
                          Kan ev bli att du får göra både och.

                          Ungefär så här hade jag testat att börja med.
                          sub - 60Hz (gärna subsonic vid runt 25Hz om det finns)
                          mid - 60-160Hz
                          dörr - 200-
                          Tänk på att köra samma branthet för att undvika fasvridningar.
                          Last edited by octan; August 1, 2021, 14:21.
                          Octan
                          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                          OctanAudio
                          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                          Fegens Vandrarhem

                          Bilstereoblog
                          Team Ljudbyggaren

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

                            Originally posted by octan View Post
                            Känner inte till hur filtren är på din maskin, men brukar vara smidigast att ställa in via huvudenheten.
                            Kan ev bli att du får göra både och.

                            Ungefär så här hade jag testat att börja med.
                            sub - 60Hz (gärna subsonic vid runt 25Hz om det finns)
                            mid - 60-160Hz
                            dörr - 200-
                            Tänk på att köra samma branthet för att undvika fasvridningar.
                            Tusen tack!
                            Då använder jag huvudenheten✌🏻 Skönt att ha en grund att gå efter! Men vad betyder subsonic och branthet?
                            Hade lite mdf kvar från baslådan så kapade upp bafflar under stolarna och monterade ett par Hertz 6,5” jag hade liggande och provar, duger de inte så är allt jobb gjort iaf😊

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ställa in ljudet, dela av osv?

                              Jag delar för det mesta BP på basarna 50-180 12db Butterworth i toppen och 24db i botten.
                              Dörrarna HP 225hz 12 db butterworth.

                              (Vissa BMW måste köras separat eftersom originalsteget är tidskompat, det genererar eko)

                              Har du resonans i golvet har du för hög volym på basarna.

                              Spela på lite, låter det illa utanför bilen får du labba med nivå och delning.
                              Är bilen tyst kan du gå ner till 45hz på hp filtret.

                              Men eftersom du har sub i bilen så är det inte nödvändigt med så låg delning, bättre o gå upp till 55hz och få snabbhet i midbasarna.
                              Det är därför vi kör 6,5” i stället för 8”, bättre svar i smockan vilken ska sitta på brädan!
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment

                              Working...
                              X