Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generatorvin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Generatorvin

    Hej, jag har ett lite (enligt mig) udda generator vin ur mina högtalare. Jag har installerat ett Gladen one 201 bmt kit i min e60, tillsammans med en audison bit ten och ett SounDigital 800.4.

    På slutsteget har jag kopplat dörrhögtalare till varsin kanal och basarna till varsin kanal. Problemet är att jag får generatorvin när alla kanaler mellan ljudprocessor och steg är kopplade. Ifall jag kör med bara dörrhögtalare finns inget vin, samma sak med endast basarna. Men så fort jag kör med alla samtidigt får jag vinet.

    Har kollat och det finns ingen signalkabel som ligger nära någon strömkabel, jorden är direkt på batteriet så borde inte vara några problem med den?

    Någon här som har haft samma problem eller kanske har tips på en lösning?
    Tacksam för er hjälp

  • #2
    Re: Generatorvin

    De vanligaste störningarna kommer av 2 saker, dålig jordning samt för högt ställda gainer (signalstyrka)

    Börja med att skruva ner gainen till noll på steget och se vad som händer.
    Kontrollera även så din DSP jobbar med rätt ingångsignal.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Generatorvin

      Hej, jorden är direkt på batteriet så borde vara okej?

      Jag testade ställa båda gain på noll, vinet blir lägre men hör det fortfarande. Det ökar när jag höjer gainen.

      DSP:n är inställd på "Speaker" vilket ska vara högnivå från huvudenheten. Nivån från insignalen är inställd enligt manualen.

      Tack för ditt svar.

      Comment


      • #4
        Re: Generatorvin

        Prova att flytta din jordning från batteripolen till chassipunkten där batteriet är jordat .
        Ibland har man tur och en sådan liten sak hjälper .

        Felsökte ett generatorvin + startsvårigheter ifjol som berodde på uppärgad jordpunkt där batteriet ( och motorn ) jordade i chassit .
        Last edited by 8tummarn; July 24, 2021, 17:49.

        Comment


        • #5
          Re: Generatorvin

          Som 8tummaren säger så missar nog 98% av alla installatörer att tillföra lika mycket minuskabel till chassit som dom tillför matning till steget.

          En annan sak som också genererar störningar är när förstärkarens chassi har kontakt med bilens plåt, det räcker att man skruvar fast steg felaktigt så kommer störningen som ett brev på posten.

          En annan orsak är själva produkten, tyvärr finns det hur mycket produkter som helst där det borde finnas en varningslapp med i kartongen med texten ....
          Denna bör installeras av erfaren person som inte fuskar med materialet för annars genereras störningar!
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • #6
            Re: Generatorvin

            Nu är det löst! Jag fixade batteriets jordpunk i chassit och jordade steget i samma punk. Skruvade även bort steg och dps så de bara låg löst. När steget ligger på vissa ställen hörs vinet men på andra inte, antar att det kanske ligger någon strömkabel bakom någonstans?

            Det är iaf löst nu och låter väldigt mycket bättre än originalljudet så tack så mycket för hjälpen!

            Comment

            Working...
            X