Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw F34 bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bmw F34 bygge

    Nu är gamla bilen tömd och återställd till original igen.
    Processorn ska jag posta till Nonne på uppgradering så man får tillgång till de nya sakerna när man sätter upp nya bilen ��

    Jag har börjat fundera på hur jag ska montera sakerna och hur jag ska göra med subben.

    Det jag har att välja på är
    Alt1. en 10" xxls på höger sida över batteriet.
    Alt2. En 12" xxls på höger sida över batteriet.
    Alt3. Två 10"xxls, en på varje sida.

    Ska försöka plasta ihop lådan till den andra efoilen i helgen och kanske börja med högra sidan och se hur stor volym det blir.

    Det ser ut som om det kan bli hyfsad volym i alla fall på båda sidorna utan att ta något av lastutrymmet.
    På vänster sida så sitter styrningen till bakluckan halvdåligt plaserat så jag måste flytta den om jag ska göra en låda på den sidan

    Så om volymen blir tillräckligt stor för tolvan kanske det blir bara en bas.
    Annars så blir det en tia till att börja med innan den andra nog åker in också så man får lite mer bas.
    Såg att bilderna på vänster sida är felvända

    Click image for larger version

Name:	DSC_0035.jpg
Views:	1
Size:	97.7 KB
ID:	590610

    Click image for larger version

Name:	DSC_0037.jpg
Views:	1
Size:	107.1 KB
ID:	590611

    Click image for larger version

Name:	DSC_0038.jpg
Views:	1
Size:	91.2 KB
ID:	590612

    Click image for larger version

Name:	DSC_0040.jpg
Views:	1
Size:	84.8 KB
ID:	590613
    Last edited by heddan99; May 17, 2021, 19:25.

    Comment


    • #17
      Re: Bmw F34 bygge

      Har börjat plasta lite på lådan på högra sidan.
      Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med bafeln. Är det någon som vet om man kan få tag på någon filtmatta som är färgmatchad med den befintliga?

      Click image for larger version

Name:	DSC_0052.jpg
Views:	1
Size:	75.0 KB
ID:	590615
      Click image for larger version

Name:	DSC_0053.jpg
Views:	1
Size:	76.8 KB
ID:	590616

      Comment


      • #18
        Re: Bmw F34 bygge

        Hittar någon matta till BMW eller innertakstyg (Mörkt) så är jag intresserad.

        Många år sedan dom hade på TopnTrim Shop
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #19
          Re: Bmw F34 bygge

          Tack för info killarna! Killar, jag vill verkligen köpa en ny bil i år. Naturligtvis nytt. Jag planerade att göra detta i slutet av året så att jag kunde samla in mer pengar. Men min gamla bil gick sönder. Jag hittade Loanstep på webbplatsen https://paydaysverige.com/loanstep-lan/. Här kunde jag snabbt och enkelt ansöka om ett lån utan kreditinformation på upp till 5 000 kr.
          Last edited by MagnusPersson; May 30, 2021, 17:30.

          Comment


          • #20
            Re: Bmw F34 bygge

            Sitter fortfarande och funderar på hur jag ska installera slutsteg och bas/basar.
            Orginaliden är att installera en bas på höger bak och slutstegen i utrymmet under golvet.
            Nu har jag börjat fundera på om jag ska göra en låda i golvet istället så jag får in två basar där spelande uppåt istället och lägga stegen i vänstra sidan istället. Tror att de får plats där.
            Fördelen med golvet är att det troligtvis blir lite större låda.
            Vad är det för nackdelar respektive fördelar att ha basarna på vardera sida alternativt ha dem i golvet spelande uppåt.
            Optimalt kanske skulle vara att ha dem mot ryggstödet spelande bakåt, men det är inget alternativ då jag behöver ha tillgång till hela bagageutrymmet.

            Comment


            • #21
              Re: Bmw F34 bygge

              Nackdelen är dom låter lite sämre när dom spelas uppåt, men ändå så är detta näst bäst.
              Tror vi förlorade ca 4-5 poäng när vi flyttade basen under golvet i vår E91.
              Basarna MÅSTE spelas i cupén och inte under golvet.

              När baslådan har kontakt med chassit så är det skitviktigt att dämpa runt lådan, transporterar du ut vibrationerna i chassit så upplevs det som distorsion.

              Exakt samma som om man inte dämpar sina dörrar när högtalarna sitter där!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #22
                Re: Bmw F34 bygge

                Originally posted by Nonne View Post
                Nackdelen är dom låter lite sämre när dom spelas uppåt, men ändå så är detta näst bäst.
                Tror vi förlorade ca 4-5 poäng när vi flyttade basen under golvet i vår E91.
                Basarna MÅSTE spelas i cupén och inte under golvet.

                När baslådan har kontakt med chassit så är det skitviktigt att dämpa runt lådan, transporterar du ut vibrationerna i chassit så upplevs det som distorsion.

                Exakt samma som om man inte dämpar sina dörrar när högtalarna sitter där!
                Menar du att det är bättre att köra med dem i golvet spelande uppåt än att köra med dem installerade i sidorna?
                Förutsatt att man bygger ett nytt golv med galler så att man slipper vibrationerna från det?
                Det jag funderade på är om det var samma fördel som i ett rum där man sätter subbarna i vardera hörnen för att slippa stående vågor som man får lättare om man har basarna i samma hörn. Optimalt i ett rum är väl en bas i varje hörn har jag för mig att jag läst.
                Last edited by heddan99; May 27, 2021, 15:54.

                Comment


                • #23
                  Re: Bmw F34 bygge

                  Originally posted by heddan99 View Post
                  Menar du att det är bättre att köra med dem i golvet spelande uppåt än att köra med dem installerade i sidorna?
                  Förutsatt att man bygger ett nytt golv med galler så att man slipper vibrationerna från det?
                  Det jag funderade på är om det var samma fördel som i ett rum där man sätter subbarna i vardera hörnen för att slippa stående vågor som man får lättare om man har basarna i samma hörn. Optimalt i ett rum är väl en bas i varje hörn har jag för mig att jag läst.
                  Ju fler positioner du monterar på ju fler positioner måste du tidskompa.
                  Otränade öron märker inte lika enkelt om 2 basar sitter i samma låda, 1 högtalare i fas ... 2 ur fas .... 3 katastrof!

                  Tänk dig då alla tillverkare som skryter om 17 högtalare .... amatörer e vad dom är!


                  Det kan säkert funka med 2 högtalare i olika hörn i ett rum, men om dom ska spela i fas måste du sitta i sweetspot!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bmw F34 bygge

                    Kupén är för liten att det ska spela någon roll skulle jag säga.
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bmw F34 bygge

                      Originally posted by tvett View Post
                      Kupén är för liten att det ska spela någon roll skulle jag säga.
                      Hur menar du?
                      Att man inte har skillnad hur basen monteras?
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bmw F34 bygge

                        Bygget går i snigelfart..men får göra en uppdatering i alla fall så det blir lite liv i forumet i alla fall.
                        Har fått tillbaks min pizza kartong med en uppgraderad 8to12, tack Nonne, kanonservice som alltid
                        Köpte ett par kontakter för att koppla in mig på kablaget under stolarna också.
                        Click image for larger version

Name:	DSC_0095.jpg
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	590620

                        Click image for larger version

Name:	DSC_0096.jpg
Views:	1
Size:	52.0 KB
ID:	590621

                        Click image for larger version

Name:	DSC_0097.jpg
Views:	1
Size:	49.9 KB
ID:	590622

                        Har beställt nya hifi plastmoduler till framdörrarna så att man får galler och plats att montera diskanterna.

                        Jag tänkte försöka göra ett par adaptrar i något 3d program också för 3 tummarna för dörrarna.
                        Har köpt hem ett paket med petg filament som jag tänkte skriva ut med.

                        Har installerat esys som komplement till ista+ nu på datorn också, så ska titta lite på vilka ändringar man kan göra på stereon.
                        Planen är att försöka få in högtalare och kablar om ett par veckor i alla fall så man får lite bättre ljud.
                        Då ska jag kolla under baksätet vad det är för färgkod på textilen också så man kan söka runt lite om det går att beställa från någonstans.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bmw F34 bygge

                          Originally posted by heddan99 View Post
                          Har fått tillbaks min pizza kartong med en uppgraderad 8to12, tack Nonne, kanonservice som alltid
                          Tackar ........ vågade inte byta förpackning
                          sigpic

                          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                          Ljudbyggaren sedan 1998

                          Importör av Mosconi, Gladen
                          Se oss på Facebook för nyheter.

                          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bmw F34 bygge

                            Originally posted by tvett View Post
                            Kupén är för liten att det ska spela någon roll skulle jag säga.
                            Våglängden på en 300Hz-ton är ca 1 meter. En kvarts meter motsvarar 90 graders fasförskjutning, så jag skulle nog säga att tidskompensering har stor betydelse om man vill sikta på SQ. Ska man spela för grannarna i nästa kvarter har det mindre betydelse.
                            "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                            "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                            Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bmw F34 bygge

                              Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                              En kvarts meter motsvarar 90 graders fasförskjutning
                              Alltså funkar inte 1a ordningens allpassfilter som är 180 grader utan det gäller att tida rätt.
                              Dessutom säger "di kloga" att man ska spela 7 oktav i samma högtalare för att inte påverka röster, jag skulle vilja säga att det kan låta djävligt bra att dela i området som är känsligt för fasfel om man har koll på nivåer, tider och EQ!

                              Lyssnade på en Tysk konfiguration i en BMW häromdagen där man mätt ut alla dessa supertekniska grader hit och dit.

                              Kan säga att det lät skit, den optimeringen gav fasfelet ett ansikte!

                              Jag nollade allt och tidade in på normalt vis och sen satt subben på brädan mitt emellan vänster och höger ytterkanter!
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • #30
                                Kul att forumet kommit tillbaks igen
                                Dags för en kort uppdatering även fast det inte hänt så mycket under sommaren.
                                Får börja nu istället när vädret börjar bli sämre och jag börjat tröttna rejält på basic original ljudet.

                                Har börjat med att sätta in gamla eton dörrkittet i bilen som jag har kvar från min E91 a. Högra sidan är fixad så att man även har diskant på en sida i bilen . .
                                Jag trodde jag skulle behöva göra en distans eller annan modifiering för att den skulle gå att montera men det var bara att skruva i
                                Det enda jag behövde göra var att förlänga kablarna till diskanten lite från mellanregistet då man måste in bakom plåten.

                                Click image for larger version

Name:	DSC_0075.JPG
Views:	313
Size:	73.4 KB
ID:	687249
                                Click image for larger version

Name:	DSC_0077.JPG
Views:	296
Size:	74.2 KB
ID:	687250
                                Click image for larger version

Name:	DSC_0078.JPG
Views:	290
Size:	81.0 KB
ID:	687251

                                Provade även om distanserna till 3" arna jag köpte till min gamla bil men jag aldrig fick i funkade och det verkar som om de kommer att funka även i den här även fast de sitter i plåten nu istället för i dörrsidan som på tidigare BMW.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_0517.jpg
Views:	295
Size:	80.3 KB
ID:	687252
                                ​​​
                                ​​​​
                                Click image for larger version

Name:	IMG_0516.jpg
Views:	290
Size:	94.4 KB
ID:	687253

                                Behöver köra lite med dremeln bara så att mina hertz middar får plats, skiljer lite jämfört med gladen som de är printade för.

                                I helgen blir det att få in andra sidan så man får diskanter på bägge sidorna så man får lite bättre ljud i alla fall även fast det är riktigt kasst fortfarande. Ska se om jag kan ändra EQ:n till HIFI inställningen i helgen så man får bort värsta loudnes ljudet under tiden man börjar dra kablar till den riktiga installationen.



                                Comment

                                Working...
                                X