Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oscilloskop setup

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oscilloskop setup

    Tjena. Försöker mig på att sätta gains med ett oscilloskop men utan framgång hittills. Kör en testton på 1khz via blåtand och mäter på RCA kablarna vid stegen men jag får inte fram någonting på displayen mer än massa fladder.

    Finns det någon bra grundinställning på ett oscilloskop när de kommer till att mäta upp maxvolym på stereon (lågnivån) och gains på stegen? (Högtalarutgångarna)

    AC
    Max volt?
    V/ div?

  • #2
    Re: Oscilloskop setup

    Det var ett tag sedan jag jobbade med Oscilloskop så jag kanske minns fel...
    Först måste du måste ställa in rätt mätområde för att se rätt signal och inte massa brus, kör du en testton på 1khz vet du vad du letar efter.

    Men jag har inte använt ett oscilloskop för att gaina ett steg utan för att felsöka och laga hifi-utrustning och då mestadels bilstereoprylar.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Oscilloskop setup

      Originally posted by Nordenmark View Post
      Det var ett tag sedan jag jobbade med Oscilloskop så jag kanske minns fel...
      Först måste du måste ställa in rätt mätområde för att se rätt signal och inte massa brus, kör du en testton på 1khz vet du vad du letar efter.

      Men jag har inte använt ett oscilloskop för att gaina ett steg utan för att felsöka och laga hifi-utrustning och då mestadels bilstereoprylar.
      Det var skit bakom spakarna bara jag lyckades justera in tidsaxeln ordentligt sen fick jag en fin sinus framför mig.

      Comment


      • #4
        Re: Oscilloskop setup

        Originally posted by Dawe_A View Post
        Det var skit bakom spakarna bara jag lyckades justera in tidsaxeln ordentligt sen fick jag en fin sinus framför mig.
        Så bra, hur har du gjort för att ställa gainen?
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Oscilloskop setup

          Originally posted by Nordenmark View Post
          Så bra, hur har du gjort för att ställa gainen?
          Mäter först max "distfri" volym på stereon , i mitt fall med nakamichi 722bd är vol 39 av 40 max volym med sublvl på max +2 . Mäter front/bak kanalerna med 1khz ton och subkanalen med 40hz ton. Mäter på rca kablarna.

          När jag vet vad som är max volym på stereon så kopplar jag in alla slutsteg och kopplar ur högtalarna sen ställer jag stereon på distfri maxvolym och har gainsen på stegen på noll, kopplar på oscilloskopet på högtalarutgångarna och vrider sakta upp gainen tills jag får dist / oren sinuskurva, sänker tills den är fin igen sen repeat på alla steg. Blir det för mycket av något sen så får jag sänka det i dspn / eqn.
          Attached Files

          Comment

          Working...
          X