Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elschema till alpines rattstyrning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elschema till alpines rattstyrning?

    Är det någon som har ett shema på hur alpines rattstyrnings-kontakt (3,5mm stereoplugg) ska kopplas? Håller på och experimenterar med en egen fjärrstyrning som jag tänkte koppla in där, går det? Borde ju vara så att + och - ska matas in där på något speciellt sätt för att byta låt samt höja/sänka volymen? Någon som vet?

  • #2
    Re: Elschema till alpines rattstyrning?

    Det är spänningstyrt om jag inte minns fel, så labba med olika volttal, men inte över 12 volt, är mitt tips.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Elschema till alpines rattstyrning?

      Sorry OT, men har det ordnat sig med det du gjorde i dagarna du var förbi mig?
      ...din gamla Alpineräv.

      Pierre
      SEASTREAMS GARAGE


      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

      Comment


      • #4
        Re: Elschema till alpines rattstyrning?

        Den består av pulsad +5V på spetsen, +5V på ringen och jord på resten. Jag har precis själv klart en rattstyrningsadapter mellan Audi->Alpine och där har jag implementerat alpinens protokoll i en micrcontroller.

        Eventuellt kan jag hjälpa till med specifika frågor men jag har själv lagt en del timmar på att reverseengineera det så jag ger helst inte bara bort resultatet.

        Mvh Björn

        EDIT: Så labba ABSOLUT INTE med spänningar över 5V om du inte vill ha en grillad alpine... (nåja, det kankse finns marginal upp till >12V men det skall inte användas iallafall)
        Last edited by Jag; September 27, 2009, 00:31.

        Comment


        • #5
          Re: Elschema till alpines rattstyrning?

          Originally posted by Jag View Post
          Den består av pulsad +5V på spetsen, +5V på ringen och jord på resten. Jag har precis själv klart en rattstyrningsadapter mellan Audi->Alpine och där har jag implementerat alpinens protokoll i en micrcontroller.

          Eventuellt kan jag hjälpa till med specifika frågor men jag har själv lagt en del timmar på att reverseengineera det så jag ger helst inte bara bort resultatet.

          Mvh Björn

          EDIT: Så labba ABSOLUT INTE med spänningar över 5V om du inte vill ha en grillad alpine... (nåja, det kankse finns marginal upp till >12V men det skall inte användas iallafall)
          Så lyssna inte på mig utan på Björn!
          Vis vobiscum sit!

          Comment


          • #6
            Re: Elschema till alpines rattstyrning?

            Okej, då var det mer avancerat än vad jag trodde då.. Så om jag köper en adapter mellan saab 9-3 och alpine så är det alltså någon form av omvandlare som gör om signalen helt? Kostar väl ca 1kkr verkar de som?

            Comment


            • #7
              Re: Elschema till alpines rattstyrning?

              Japp, det är inte jätteavancerat men det kräver programmering av mikrokontroller för att fixa det. Det blir med andra ord billigare att köpa ett 1000kr interface än att bygga själv (med tanke på tiden det tar)

              Comment

              Working...
              X