Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQL - E60:Projektet utan slut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SQL - E60:Projektet utan slut

    Tjena Boys!
    Här kommer min långsamt framskridande projekttråd. Det är ett mitt första försök på något som närmar sig potential till SQ, men ändå med rejäl ryggmassage.

    Det var hunnit passera en viss samling prylar i bilen, för in/ut av sådanna föreslår jag man kikar igenom tråden

    [EDIT 20130731]:
    Slutstegbas: B2 M1s
    Slutstegmid: 2x B2 Quattro MK2
    Diskant: 1" Focal VRS
    Midbasar: 8" Hertz SV200L
    Bas: SPL Dynamics 380D1a
    Kabel: Hollywood/Biltema
    Batterier: 4x Running Bull 75Ah + 105A Startbatteri
    DSP: BitOne
    Huvudenhet: 3.5mm at random inkälla..

    En liten lista på utrustning och ursprung - som det började våren 2012.
    Bas: (alternativt) Rockford T1 15" (Uddevalla)
    Bas: JBL GTO1014 (GBG)
    Slutstegbas: t20001bd (värmland..?)
    Slutstegmid: Audison vRX 6: (Helsingfors, Finland)
    Diskant: 1" Focal 165W: (Falköping)
    Mid: 4" Morel Dotech Ovation (HelsingBORG)
    Midbasar: AX08 (Sthlm)
    Strömkabel: Hollywood/oklart (boxholm/Kinna)
    Polskor: Skyllermarks (Blekinge)
    Signalkablar Hollywood (Linköping)
    Högtalarkabel : Hollywood (Linköping)
    Batterier Running Bull 75Ah + 105A Startbatteri (Jönköping)
    DSP: BitOne -SIP (Växjö)
    Dämpmatta; SilentCoat; ca 50ark, Blekinge
    Byggmaterial; Örebro.
    Strömblock; Göteborg

    Och så till Kärran är en E60:


    I vanlig ordning började bygget i avig ordning, med ett basbygge. Jag tycker det har synts på tok för få horn konstruktioner i bilar. Av vad jag förstått är ett problem att de inte brukar låta någe vidare. Utan att ha sett några sådanna byggen i Sverige, gissar jag att det beror på att hornets öppning har fått för lite utrymme att andas. Även om de är betydligt långsammare luftflöde i öppningar på horn, är de väldigt mycket mer känsliga för att ha fri spelyta än basreflex konstruktioner.

    Icke desto mindre tänkte jag ge mig på ett Tapped Horn till en JBL GTO1014.
    Kontra en rekomenderad låda får man ut en Peakkänslighet på 96db/watt istället för 87db. ...om man jämför vid 35Hz, är skillnaden 12db högre känslighet till fördel för hornet. Jag blev tvungen att provbygga!

    Först bild på simuleringarna och, och sedan en bild på hur lådan är simulerad i Hornresp. Sedan bild på själva bygget. Inte det cleanaste bygget BSF har skådat, men i gott nog som provlåda.






    Bygglogg: SQW: TransFårrden

  • #2
    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

    Ser riktigt nice ut!!

    Köpte du BitOne via Ljudstudion?

    Comment


    • #3
      Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

      Originally posted by Noiseprojekt View Post
      Ser riktigt nice ut!!

      Köpte du BitOne via Ljudstudion?
      BitOne är tidigare köpt via Ljudstudion, men fick köpa beg av ngn kille i de krokarna.

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #4
        Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

        är säkert den jag sukta efter!

        lykta till med bygget!

        Comment


        • #5
          Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

          Tänk på att peakarna i simuleringen inte finns i den utsträckningen i ett horn byggt i MDF. Skillnaden i verkningsgrad blir inte så stor i praktiken, ett par dB mer i hornet jämfört med basreflex beroende på storlek (i mina tester, ej i bil). Två element i en basreflex på halva volymen jämfört med hornet spelar i min erfarenhet lika mycket bas, men det låter annorlunda.

          För hemmabruk låter tappade horn bra (åtminstone ifall de görs med låg group delay). Kul när någon provar i bilen, lycka till!

          Comment


          • #6
            Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

            Originally posted by zrken
            Bas: (alternativt) Rockford T1 15" (Uddevalla)
            Bas: JBL GTO1014 (GBG)
            Slutstegbas: t20001bd (värmland..?)
            Slutstegmid: Audison vRX 6: (Helsingfors, Finland)
            Diskant: 1" Focal 165W: (Falköping)
            Mid: 4" Morel Dotech Ovation (HelsingBORG)
            Midbasar: AX08 (Sthlm)
            Strömkabel: Hollywood/oklart (boxholm/Kinna)
            Polskor: Skyllermarks (Blekinge)
            Signalkablar Hollywood (Linköping)
            Högtalarkabel : Hollywood (Linköping)
            Batterier Running Bull 75Ah + 105A Startbatteri (Jönköping)
            DSP: BitOne -SIP (Växjö)
            Dämpmatta; SilentCoat; ca 50ark, Blekinge
            Byggmaterial; Örebro.
            Strömblock; Göteborg
            Roligaste specen någonsin.

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

              Originally posted by Jonhny View Post
              Tänk på att peakarna i simuleringen inte finns i den utsträckningen i ett horn byggt i MDF. Skillnaden i verkningsgrad blir inte så stor i praktiken, ett par dB mer i hornet jämfört med basreflex beroende på storlek (i mina tester, ej i bil). Två element i en basreflex på halva volymen jämfört med hornet spelar i min erfarenhet lika mycket bas, men det låter annorlunda.

              För hemmabruk låter tappade horn bra (åtminstone ifall de görs med låg group delay). Kul när någon provar i bilen, lycka till!
              Det låter väl rätt likartat simuleringar i alla fall, dubbla element gör i sig +3db, slätar man ut peaken en bit,,, så vips är man nere på en mindre relativ ökning till fördel för hornet.

              Gruppdelay är ett problem. Speciellt då man nu inte får en enkel kurva som från en sluten, eller en peak i närheten av avstämning som i basreflex, utan man får ett par stycken. I SQ sammanhang tycks detta vara absolut vansinne. Vad jag minns av simuleringarna, ligger ett par delaypeakar på avtagande nivå. Fortfarande under vad basreflexen skulle ge.

              Att det låter annorlunda, jao gösses. Det är sådan djävla kraft i ansiktet med den här konstruktionen. Distorsionen tycks minska massor.

              Ikväll ska jag försöka få gjort något åt bagaget. // Surk

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #8
                Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                Originally posted by zrken View Post
                Det låter väl rätt likartat simuleringar i alla fall, dubbla element gör i sig +3db, slätar man ut peaken en bit,,, så vips är man nere på en mindre relativ ökning till fördel för hornet.

                Gruppdelay är ett problem. Speciellt då man nu inte får en enkel kurva som från en sluten, eller en peak i närheten av avstämning som i basreflex, utan man får ett par stycken. I SQ sammanhang tycks detta vara absolut vansinne. Vad jag minns av simuleringarna, ligger ett par delaypeakar på avtagande nivå. Fortfarande under vad basreflexen skulle ge.

                Att det låter annorlunda, jao gösses. Det är sådan djävla kraft i ansiktet med den här konstruktionen. Distorsionen tycks minska massor.

                Ikväll ska jag försöka få gjort något åt bagaget. // Surk
                Går det inte att få till det så att du lägger delning under den högfrekventa peaken i group delay? Jag tänker högt här... Iofs ska vi ha i åtanke att ett analogt aktivt filter har en del group delay också. Bilen kan sjunga med vid vissa frekvenser osv. Perfekt blir det aldrig och ändå kan det låta bra

                Det är lite skumt att en liten pipa, vilket det i princip är, kan låta nästan som ett stort normalt laddat bashorn. Har du lyssnat på det i bilen?

                Comment


                • #9
                  Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                  Heya Boys!

                  Flexade ut från kneget igår fredag och fick ett par timmars jobb i den härliga solen!
                  Bagaget har fått grunddämpning och golvet provades ut. Strulet med kabeldragning och nermontering av huvudenhet etc har påbörjats!
                  Bilderna talar nästan för sig själva.


                  En satans hög med skrot som fyller upp en BMW Skuff! Bort!







                  Rent och fint! Redo för en hög Silent Coat.
                  I baljan kommer det senare även bo 2x Running Bull 75Ah.





                  Först var tanken att bygga ett nytt innergolv för att enklare ha material att skruva fast utrustning i, och att täcka batterierna i baljan förstås.
                  Därför är golvet utmåttat efter hur det ser ut med standard iläggpaneler och standard golv.
                  Det blir otroligt mkt lättare att få ordning på kablar från baljan (om det nu skulle hamna slutsteg där...) om det finns någon form av distans.
                  Därför börjar jag blygsamt med dessa små reglar (lr vad de nu kan heta..)

                  Tanken är att Golvet skall vara två-delat, där den yttre delen (avskiljs med panel) eventuellt kan få ytterligare förhöjning för att gömma slutsteg.

                  Golvet skall fuktsäkras med utomhusfärg, och kläs med tyg.



                  Som sagt så har jag ett väldigt varmt och rymligt inomhus garage med en massa bra verktyg

                  Här är då mitt verktygsbord, samt kabel-uppmätningsstation......








                  Detta var första gången jag monterar ner en orginal stereo över huvudtaget, och har aldrig haft ner så här mycket panel och plast tidigare.
                  Det är onekligen lätt nervkittlande att slita och dra i paneler (...efter bristfälliga manualer) ...och hoppas det håller.

                  Till sist matades det in en hög med högtalarkabel....
                  Det är då gösses vad mycket kabel det blev. Det är alltså 10st 2x2.5mm Hollywood kabel som går där.
                  Det är nödvändigt då orginal stereon separerar bas till subbarna under sätena, med low pass.
                  Skrikarna i dörrarna + hatthyllan har highpass filter direkt från HU. Detta gör att högnivån till BitOne måste få signal från 4ch. = 4kabel.
                  Sedan har jag fått för mig jag skall köra ett 3vägs aktivt system; 6ch till.

                  Det visar sig att dörrgenomföringarna är av stick-kontakt typ, vilket gör det osannorlikt mkt bökigare att få igenom kabel med rimlig modifikation.
                  Just nu ber jag en stilla bön för att min maskin har orginal kabel uppdragen till segelpanelerna för diskanter
                  (min stereomodell har endast coax i dörr).




                  Det var allt för denna morgon! Nu kommer snart solen runt hörnet och ny sällsynt dag finns tillgänglig för meckande

                  // Surk

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                    Härligt att se att du inte ger upp i avsaknad av garage. Byggde utomhus de första 4åren jag tävlade, även vintertid, vill man så kan man.

                    Kul även att du ger dig på en nyare bil
                    Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

                    Comment


                    • #11
                      Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                      Ser riktigt bra ut Vet hur det är utan garage. Står på parkeringen nedanför lägenheten och river jag med ingen höjdare men det går ju iaf!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                        Surt att bilen inte hade ngt originalsteg i bak som du kunnat ta all signal ifrån istället för att behöva gå hela vägen ifrån mittkonsollen och bak med 10st kablar för att sedan gå fram igen med lika många kablar!
                        Starkt jobbat iallefall
                        "Sound by Hewi"

                        Blue eMotion by heWi

                        Comment


                        • #13
                          Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                          Tjena Boys!

                          Helg med gott väder, bra fest och dålig bakfylla är avslutad. En del framsteg är gjorda.
                          Först med dämpning av dörr, och avslutande av kabeldragning.

                          Det är en hel del kabel som skulle fram. 8st 2x2.5mm högtalarkabel, Bassremote (ja, kabeln kan lika gärna dras. Jag gillar att kunna tweaka av och på rakt in i vissa låtar).
                          DRC-Bitone kablen, samt hur jag nu hade lyckats att endast dra 7st högtalar kabel på vänster sida vågar jag inte ens gissa.
                          Jag glömde alltså 1. Då allt var buntat och det var tokigt packat fick den gå ner på höger sida. Sedan drog jag även en signalkabel.
                          Tanken är att denna kan få bli en "AUX-in" till bitone för annan signal. Avslutningsvis drog jag även en vanlig hederlig data-nätverkskabel.
                          Varför? Jo, dessa har en hel hög med ledare i sig som kan användas till diverse. Exempelvis relästyrning eller spänningsmätare.
                          Erfarenhet säger mig att det inte är fel att ha kabel-färdigdragen till hands.







                          Tyvärr upptäckte jag denna skadan på BitOne kabeln på tok för sent då det var mer eller mindre draget hela vägen. Tejpade över, och hoppas det går ändå.







                          Djupt skall kabeln, så panelerna slipper bågna.
                          En bild på vägen in i skuffen.







                          Återigen min fina verkstad =D=D
                          Det var dags att dämpa dörrar. Jag har ingen erfarenhet av att plocka ner dörrar, vilket gjorde detta till en
                          "försök på en sida först....." Allt gick dock bra.
                          Baksätet fungerar som mjuk arbetsyta till dörren.

                          Det sitter alltså någon Halvtjock skumgummi pryl, fastkletad med "apskit" som dämp. Detta gjorde till min stora förtjusning
                          att det inte finns alls så tydliga begränsningar i monteringsdjup.

                          Dämpningen är något ojämn, här och var är det 4 lager som ligger omlott, ibland endast en. Har lagt energi på att dämpa baksidan av det här staget
                          som går i mitten, där dörren hänger helt enkelt. Dels för att detta var det svagaste området, dels för att det är närmast högtalaren.
















                          Diskanterna tycks inte hamna i segelpanelen då det inte fanns mer än 1 kabel utdragen i dörren, och det är en stickproppskontakt som dörrgenomföring.
                          Än så länge ligger diskanterna bara löst, men räknar med att sätta fast dom med någon form av häftmassa.








                          Handskafcket visade sig innehålla någon slags säkringsskåp. Med rätt got om utrymme.
                          Tanken är att i handskfacket kunna bygga in saker som är roliga att ha då och då, men inte är viktiga varje dag.
                          Ex; Voltmätare, Aux-In lågnivå, Eventuella strömbrytare, bassremote etc. För att de inte skall ta över hela inredningen.

                          Sådär! Det var allt från den här gången.


                          Mvh // Surk

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                            Kul bygge ! Ska följa fortsättningen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Surk bygger E60 första "SQ" kärran.

                              Originally posted by Jonhny View Post
                              Går det inte att få till det så att du lägger delning under den högfrekventa peaken i group delay? Jag tänker högt här... Iofs ska vi ha i åtanke att ett analogt aktivt filter har en del group delay också. Bilen kan sjunga med vid vissa frekvenser osv. Perfekt blir det aldrig och ändå kan det låta bra

                              Det är lite skumt att en liten pipa, vilket det i princip är, kan låta nästan som ett stort normalt laddat bashorn. Har du lyssnat på det i bilen?
                              Jag vette fasen om det är så skumt ieg, TH har ju fördelen mot andra typer av pipor att elementet samkör utgående våg med baksidan elementet. Dvs, man nyttjar båda sidor av elementet fullt vid avstämningsfrek. I princip blir en bas effektiv som två

                              Just nu står basen står och tuggar på en ensam kanal på hemmabion... utan filter...... Det ger ett herrans massa ös i lägenheten. Men så har man grannar.
                              Det har itne gått att prova den i bilen ännu, det finns inget ljud i bilen alls utöver orginal ännu.

                              Den här 10" TH prylen är kul experiment, är skeptisk hur länge jag kan hålla mig från en rekorderlig överhalning i bas-massage. Abstinensen på 2 månader utan någon rejäl bas är "hyffsad".
                              Last edited by zrken; March 26, 2012, 08:55.

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment

                              Working...
                              X